Talous

Kaaos lentoasemalla – laukkuapina kertoo

Lukuaika: 4 minuuttia

Kaaos lentoasemalla – laukkuapina kertoo

Teksti Jali Mustakallio

Helsinki-Vantaan lentoaseman matkalaukkuvuoret luonut työnseisaus on seurausta ulkoistamisesta Baronalle, joka ei tunne alaa lainkaan, lentoaseman työntekijä – ”laukkuapina” – kirjoittaa. Helsinki-Vantaan asemataso muuttui viikonvaihteessa villiksi länneksi, jossa turvallisuudesta viis veisataan.

Finnair on ollut toistuvasti otsikoissa ulkoistamisiin liittyen. Ensin väännettiin kättä lentäjien kanssa, jotka tunnetusti ovat tiukka ja omanarvontuntoinen vastapuoli neuvotteluissa. Nyt vuorossa ovat 500 Helsinki-Vantaan lentoaseman matkatavarankäsittelijää ja kuormaajaa, jotka Finnair myi tytäryhtiöstään Northport Oy:stä Baronalle viime maanantaina.

Mediassa varsinainen työtaistelu on pitkälti kuitattu ammattiliiton kohtuuttomina vaatimuksina ja työntekijöiden epätoivoisena kiukutteluna, ja uutisoinnissa on keskitytty lähinnä laukkuvuorten pienenemiseen tai kasvamiseen ja lentojen perumisiin. Ilmailualan unionin julistettua välirauhan viime perjantaina, esiin on noussut kuitenkin paljon vakavampi asia.

IAU ehti jo kritisoida Baronaa siitä, ettei tämä tuntenut alalla vallitsevaa neuvottelukulttuuria. Miten voisikaan tuntea, kun viikonlopun aikana Baronan johdon ja Northportista siirtyneiden työntekijöiden välillä käydyissä keskusteluissa on ilmennyt, ettei Barona tiedä mitään koko toimialasta! On selvää, että jos täysin pystymetsästä siviili-ilmailun piiriin tulevan Baronan johto olisi pysähtynyt hetkeksikään miettimään toimialan asettamia erityisvaatimuksia, se olisi varannut työntekijöille riittävän siirtymäajan toiminnan saumattoman jatkumisen takaamiseksi. (Finnair ei ammattiliiton ehdottamaan liikkeenluovutuksen lykkäykseen suostunut, koska sillä on säästökuurien ja tehostustoimien huumassaan kiire päästä eroon ylimääräisenä pitämästään painolastistaan.)

Lentoliikenne on tiukkaan säännelty suhdanneherkkä toimiala, jolla vain harvat uudet yrittäjät pärjäävät. Barona on jo vakiinnuttanut asemansa Suomessa vuokratyöfirmana, mutta jos se haluaa olla vakavasti otettava maapalveluyhtiö muidenkin kuin Finnairin silmissä, sen on sitouduttava toimialalla vallitseviin ja sitä sääteleviin määräyksiin ja käytäntöihin. Tähän mennessä Barona ei kuitenkaan ole osoittanut kunnioittavansa Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n, Euroopan Unionin ja Suomen Ilmailuviranomaisen yhdessä määrittelemiä siviili-ilmailua koskevia pelisääntöjä.

Työskentely lentoasemilla on luvanvaraista ja kyseisen luvan saamiseksi on aina tehtävä poliisin suppea turvaselvitys sekä Finavian sähköinen turvallisuuskoulutus. Aikaa koko proseduuriin kuluu yleensä pari viikkoa. Ns. huoltoluvalla, jonka saamiseen vaaditaan vain nimi, saa suorittaa turvavalvotulla alueella korkeintaan nopeita huolto-operaatioita ja silloinkin kyseisen henkilön on oltava jatkuvasti saattajansa, vartiointiliikkeen edustajan, näköetäisyydellä. Yhden saattajan vastuulla olevien vierailijoiden määrä on rajoitettu viiteen.

Työnseisauksen aikana Helsinki-Vantaalla on kuitenkin ollut töissä kymmenittäin Baronan paikalle tuomia ihmisiä, joille ei tapahtumien salamannopeasta etenemisestä johtuen mitenkään ole voitu saada asianmukaisia kulkulupia.

IAU:laisten työntekijöiden palatessa perjantaina töihin he huomasivat, että aiemmin varsin tiukka turvallisuuskulttuuri olikin yhtäkkiä kadonnut kuin tuhka tuuleen. Jokaisen lentoaseman työntekijän velvollisuuksiin kuuluu kysyä henkilökorttia jos hän epäilee, että turvavalvotulla alueella pyörii henkilö ilman asianmukaista kulkulupaa ja kutsua epäselvissä tilanteissa vartija paikalle. Tarkkaavaisuutta valvotaan muun muassa auditoineilla.

Ahtaassa matkatavara-aulassa, jossa kaikki työntekijät tuntevat toisensa ulkonäöltä yli yhtiörajojen, on helppo erottaa joukosta sinne kuulumattomat, vaikka näillä olisi päällä oman firman vaatteet. Silti allekirjoittaneen soittaessa turvavalvomoon ilmoituksen epäilyttävistä henkilöistä, vastaukseksi tuli suoraan, että päällä on poikkeustilanne ja lupa-asioita katsotaan toistaiseksi läpi sormien. Lentokenttäpoliisista sanottiin että yksikön päällikkö ja Finavian turvapäällikkö olivat sopineet seuraavaa: niin kauan kuin huoltoluvallinen henkilö työskentelee jonkun sellaisen henkilön seurassa, jonka luvat ovat kunnossa, asiaan ei puututa.

Tämä tapahtui sunnuntaina. Koko työnseisauksen ajan ja sen jälkeenkin öisin noin kello yhdestä viiteen, niin matkatavara-aulassa kuin asematasolla on työskennellyt ilman minkäänlaista saattajaa runsain määrin henkilöitä, joilla on vain huoltolupa.

Maanantaina päivällä paikalle saatiin vihdoin CAA, Suomen ilmailuviranomainen, jonka edustajat kiersivät asematasoa ja matkatavara-auloja kulku- ja ajolupia kysellen. Tämän yhteydessä Barona lähetti huoltoluvallisia työntekijöitään kotiin. Virka-ajan päätyttyä, kaiketi ollessaan varmoja CAA:n poistumisesta, Baronan johto kävi hakemassa töihin lisää henkilöitä, joilla oli täysin uudennäköinen vierailijalupa, josta puuttui sekä henkilön itsensä että saattajan nimi.

Kävi ilmi, että yhdelle aseman tarkastuspisteistä oli annettu ohjeeksi päästää läpi kenet tahansa, joka ilmoittaa olevansa Baronan asialla. Matkatavarankäsittelyn esimiehet alkoivat voimattomina kysellä ja kirjata ylös näiden henkilöiden nimiä toivoen, että poliisi tai vartiointiliike vihdoin puuttuisivat toistuviin luparikkomuksiin. Matkatavarankäsittelyn työnjohto ilmoitti suoraan kieltäytyvänsä ottamasta vastuuta näistä vanhojen työntekijöiden ”avuksi” parin tunnin varoitusajalla jopa Lahdesta asti tuoduista vuokratyöntekijöistä, joilta puuttui asiaankuuluvan suojavarustuksen lisäksi myös koulutus.

Paikkaavaa työvoimaa on tullut paitsi muualta Suomesta, myös rajojen takaa Virosta ja Venäjältä. Vuokratyöfirman lisäksi ainoa yhteinen tekijä suurimmalla osalla näistä ”siirtotyöläisistä” on ammattitaidottomuus.

Tähän mennessä kaikki niin matkatavarankäsittelyssä kuin ulkokuormauksessakin työskentelevät henkilöt ovat saaneet työtehtäviinsä noin kaksi viikkoa koulututusta luokkahuoneessa ennen työmaalle harjoittelemaan pääsyä. Työssäoppiminen jatkuu vielä tämän Initial Trainingin jälkeenkin kokeneempien kollegoiden avustuksella ja koulutukset pitää uusia kahden-kolmen vuoden välein. Lisäksi esimerkiksi kuormaustehtävissä välttämättömän ajoluvan saamiseksi on käytävä Finavian järjestämä ajokoulutus niinikään luokkahuoneessa, saatava riittävä määrä ajotunteja ja suoritettava ajokoe.

Työnseisauksen aikana asematasolla on kuitenkin liikkunut vetotrukeilla, hihnakuljettimilla sekä konttinostureilla henkilöitä, joilla ei ole aavistustakaan kyseisten työvälineiden käsittelystä saati lentoaseman liikennesäännöistä. He ovat työturvallisuusriski paitsi itselleen, myös kaikille ympäristössä työskenteleville. Jos Baronalle sen omien sanojen mukaan tärkeintä on henkilöstön hyvinvointi, luulisi johdon ottavan tämän huomioon. Työnseisauksen johdosta asemataso muuttuikin parissa päivässä villiksi länneksi, jossa lukuisilta vaaratilanteilta ja turvallisuusrikkomuksilta ei ole voitu välttyä.

Tilanteen vakavuuden toivottavasti osoittaa Czech Airlinesin sunnuntainen päätös tuoda omat kuormaajansa Prahasta reittilennon mukana. Tšekin kansallinen lentoyhtiö ei enää katsonut voivansa luottaa Baronaan siitä huolimatta, että vanhat työntekijät palasivat perjantai-iltana töihin.

Nähtäväksi jää, seuraavatko muut Baronan handlingissa olevat ulkomaiset yhtiöt esimerkkiä. Finnair sen sijaan ei Baronan suurimpana asiakkaana ole millään tavalla kyseenalaistanut maapalveluidensa tarjoajan toimintaa.

IAU:laiset työntekijät ovat tehneet asiassa voitavansa kertomalla Baronan operatiiviselle johdolle useaan otteeseen, että määräyksiä rikotaan. Voisi jopa sanoa, että olemme ulkoistaneet vastuumme. Nyt on Baronan aika toimimalla osoittaa, että se seisoo mainoslauseensa ”Olemme sisäistäneet ulkoistamisen” takana. Kaikkien toimijoiden ja jopa viranomaisten käsienlevittely on johtanut jo muutamaan yksittäisten henkilöiden tekemään rikosilmoitukseen, ja on mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuu mahdollisen toisen työtaistelun alkaessa.

Helsinki-Vantaa valittiin hiljattain matkatavaroiden käsittelyn osalta maailman parhaaksi lentoasemaksi. Sijasta on pitkälti kiittäminen niitä viittäsataa entistä Northport Oy:n työntekijää, jotka ovat täysin riittämättömästä infrastruktuurista ja jatkuvista säästöpaineista huolimatta hoitaneet työnsä huolella ja ammattitaidolla.

Finnairilla oli outo tapa kiittää joustamisesta, eikä matkustajiltakaan heru sympatiaa, vaikka tässä työllisyystilanteessa kaikkien lähipiiristä luulisi löytyvän omasta elannostaan taistelevia henkilöitä.

Me emme ole aikeissa luovuttaa. Huoli omasta tulevaisuudesta uudessa firmassa on aiheellinen, mutta että sen päälle pitää vielä kaatua huoli lentoaseman turvallisuudestakin – joka kuitenkin kaikkialle liimattujen Finavian julisteiden mukaan on ”yhteinen asiamme”.

Kirjoittajan nimi on muutettu.

  • 8.5.2011