Esittävä taideKirjoittanut Tuomas RantanenKuvat Ruutukaappaus esityksestä (kuvaus Timo Stjernberg)

Ötököitä nettinäyttämöllä

Teatteri Toivo etsii esitysten suoratoistosta kiertotietä esittävän taiteen koronarajoituksille

Lukuaika: 2 minuuttia

Ötököitä nettinäyttämöllä

Hän joka kiinnostui ötököistä

Sara Salmenmäki

Teatteri Toivo

Esitys käynnistyy teattereiden klassiseen aloitusaikaan lauantaina kello 19 juuri tätä tarkoitusta varten varatulla YouTube-kanavalla.  Sitä ennen ruutunäkymää täyttää esiripun sijaan julistekuva maapalloa rutistelevasta ötökästä. Vieressä olevalla chattipalstalla katsojat tsemppaavat urheilujuhlan meiningillä esitystä alkamaan.

Julisteen väistyessä paljastuu näyttämökuva, jota hallitsee luonnollista kokoa oleva dinosauruksen luuranko. Sen edessä penkillä istuu esityksen päähenkilö (Jonna Salanto), joka ryhtyy saman tien kertomaan ahdistuksestaan.

Kyseessä on Teatteri Toivon livestreamaus Sara Salmenmäen kirjoittamasta ja ohjaamasta näytelmästä Hän joka kiinnostui ötököistä. Illan alaotsikko on Bisnesenkeli juoksee ja kuolee kohta saasteisiin.  Samasta näytelmästä on aiemmin esitetty eri päähenkilöiden ja heitä esittävien näyttelijöiden (Emmi RiihimäkiKaarlo Laita) myötä muokatut variaatiot Hyvä ihminen pohtii joukkotuhoa ja Katso, kun Audi-miehen maailma hajoaa.

Teatteri Toivo on vuonna 2007 perustettu ja vuodesta 2017 Helsingin Hermannissa toiminut teatteriseurue, jonka tulevaisuus on – alan toimijoille muutenkin yleiseen tapaan – koronakriisin takia uhanalainen.  Esitysten suoratoisto on teatterille yksi keino pitää yhteyttä yleisöönsä. Samalla niiden yhteydessä katsojille tarjotaan mahdollisuutta maksaa vapaaehtoinen pääsylippu.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Hän joka kiinnostui ötököistä on monologiteatteria, jossa kehollista kommunikaatiota lavalle tuovat heinäsirkan ja muurahaisen mykät hahmot. Ihmisten ja hyönteisten maailmojen välisen jännitteen näyttämöllistäminen tuo asetelmansa puolesta mieleen Essi Rossin pari vuotta sitten Kansallisteatterille ohjaaman Tainaronin.

Esityksessä kuvattava eksistentiaalikärvistely palautuu päälle kaatuvan ympäristöahdistuksen ohella työelämän burnout-tuntemuksiin sekä kahden rinnakkaisen ihmissuhteen ja oman itsellisyyden sovittamisen vaikeuksiin.  Lopulta tarinassa korostuu silti enemmän lähisuhteiden tärkeys oman mielenrauhan palauttamisessa kuin ihmiskunnan virheiden tai muiden maailmallisten valuvikojen korjaaminen.

Livestreamauksen muoto pakottaa teatterinäyttelijän ilmeiselle epämukavuusalueelle. Hyönteishahmoista on myös rajallisesti sivustatukea jännitteiden rakentamisessa. Näistä lähtökohdista käsin Jonna Salannon eläytyminen erilaisissa tilanteissa ilmenevään maailmantuskaan on suorastaan urheaa.

Esitystä välittävä kameratyöskentely on hienovaraista fokuksen rajautuessa erityisesti päähenkilöön ja hyönteishahmoihin. Laajempaa näyttämökuvaa ja lähikuvia hyödynnetään luontevan säästeliäästi.

Kokonaisuus todentaa hyvin sitä, miten teatteriesityksen livestreamaus ylläpitää enemmän läsnäolon tunnetta kuin pelkkä videotallenne. Vaikka tietenkin siitäkin puuttuu taiteenlajille olennainen näyttelijän ja katsojien kaksisuuntainen vuorovaikutus yhteisesti jaetussa tilassa.

Alkumuotoisen teatterin paluuta odotellessa seuraava tekninen kehitysaskel voisi olla järjestely, jossa esityksen suoratoiston rinnalla myös katsojien reaktioita  välittävää livekuvaa heijastetaan näyttelijän nähtäville tyhjän fyysisen katsomon sijaan.

Hän joka kiinnostui ötököistä -näytelmän kaikki kolme versiota ovat nähtävissä tallenteina Teatteri Toivon Youtube-kanavalla.

Osana korona-ajan taidetalkoita Teatteri Toivo tarjoaa heinäkuun loppuun asti tilaansa veloituksetta eri alojen taiteilijoille. Lisätietoja teatterilta: www.teatteritoivo.net

  • 13.5.2020
  • Kirjoittanut Tuomas Rantanen
  • Kuvat Ruutukaappaus esityksestä (kuvaus Timo Stjernberg)