image001

MusiikkiKirjoittanut Iida Simes

Aito Petos ja ysärin perunkirjoitukset

Lukuaika: < 1 minuutti

Aito Petos ja ysärin perunkirjoitukset

Testamentti

3rd Rail Music

☆☆☆☆

“Tää on testamentti omistettu mennen talven lumille.” Musiikillisesti Petos kurottaa kauas taaksepäin.

Ysäri Funkkii toistaa erästä maailman tyylikkäimmistä diskobiiteistä, David Bowien Let’s Dancea.

Lapset äänestävät sketsihahmoja, eivätkä muista aikaa kun lyriikat tuli neliraiturilta, paukuttaa Petos. Ja vaikka Asian Ytimessä -biisissä muistellaan ysäriaikaa, Raptoria ja jopa EU-hun liittymistä, taustalla kuultavissa jopa 1970-luvun mustaa musaa Shaftin kulta-ajoilta. Biitti kulkee vahvasti elokuvien ja tv-sarjojen maisemissa.

Karibian Piraatissa kerrotaan, “juopuminen käy päivätyöstä”. Parhaat kännit saa omassa kämpässä, väkinäisessä biletysympäristössä “tunnelma on synkkä kuin natsin peräsuoli.”

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Petos ravistelee nykyisiä tähtiä. Uskottavuus on kadonnut, toisin kuin Pengerkadun perkeleeltä: “Snoop Dog ja Elastinen, teillon sama kohdeyleisö kuin Robinilla, turha muuta leikkii.” On oltava aito: “se on tavaramerkki, originaali, ei feikki.”

Nostalgia on kovimmillaan Yleistä Pahennusta Part III  -biisissä. Heiluttiin kännissä, juotiin kaljaa, aamumaljaa, toinen pääsi putkasta, toinen linnasta, illalla “naaraiden sängyt oli kosteina mun ruumiinnesteistä”. Elämme pinnallisuuden aikaa, joten jengi voisi miettiä miten vielä ysärillä ajateltiin enemmän. On aika “ravistella näennäistä harmoniaa”.

Testamenttia ghettoblasterissa olkapäälle ja menoksi, pitkin Helsingin Kallion ihanan saastaisia katuja ja kujia vaikka Kannelmäkeen saakka.