Lukuaika: 3 minuuttia

Kahvia ja kakkua musiikin tahtiin

Anni Kajos & ensemble.

Juttu on julkaistu Voima | Teatteri -lehdessä. Se ilmestyi joulu-tammikuun Voiman liitteenä.

Teatterin erikoislehti käsittelee esittävien taiteiden jo elpyviä näkymiä ja puntaroidaan tulevan kevätkauden esityksiä.

Lue liitteen kaikki artikkelit voima.fissä ja Issuussa.

Naisia väijyy alati uhkaava väkivalta. Sitä voi paeta makeiden hiilareiden mussuttamiseen kahvilla ystävien kanssa.  Nämä asiat yhdistävät Helsingin Kaupunginteatterin Niin kuin taivaassa -musikaalia ja Lahden Kaupunginteatterin satsausta, Waitress – Unelmien reseptiä. Jakob Höglundin ohjaama Niin kuin taivaassa on kanelin tuoksuista ruotsalaisuutta parhaimmillaan. Se kertoo maailmankuulusta kapellimestarista, joka puoliväkisin joutuu palaamaan kotiseudulleen pohjoisruotsalaiseen tuppukylään.  Mestari alentuu tavallisten svenssoneiden tasolle alkaessaan opettaa näitä laulamaan kirkkokuorossa, mutta niin kuin tällaisissa tarinoissa usein tapahtuu, maestro itse onkin se, joka oppii ylivoimaisesti eniten.  Kyläläisten pitää oppia tekemään työtä kauniin musiikin eteen: vaikka asiasta kuin asiasta kuinka diskuteeraisi, selvää on, ettei musiikin tekeminen ole koskaan demokraattista, vaan yhden on johdettava koko porukkaa ja muiden noudatettava mukisematta tämän linjanvetoja. Hauskana yksityiskohtana teoksessa polkupyörällä ajo toimii vertauskuvana parisuhteen aloittamiselle. Ajaminen ilman tukea on vähintään yhtä jännittävää kuin kokea ensisuudelma uuden ihmisen kanssa. 

Tuukka Leppänen esittää jähmeän oloista Danielia niin kuin rooliin kuuluukin: jähmeästi. Tarinaan eloa ja raikkautta tuo Hymyilevä mies -elokuvan naispääosasta tuttu Oona Airola, joka on hyvin taitava ja kaunisääninen laulaja.  Kaupunginteatterin supervoima näyttää kyntensä: Antti Timonen loistaa tärkeässä roolissa tarinan toisena pahiksena, himonsa kieltävänä pappina, jolle musiikki avaa tien seksuaalisuuteen, haluihin ja – ahdasmielisen näkökulmansa mukaan – syntiin.

Oona Airola (vas.) ja Sinikka Sokka. (Kuva: Otto-Ville Väätäinen)

Oikean kapellimestarin eli Eeva Konnun luotsaama teatterin orkesteri on taas kerran takuuvarman hyvä. Teoksen ongelma on kuitenkin se, että euroviisumies Fredrik Kempen musiikki on hyvää vain euroviisuista innostuvan yleisön mielestä. Me jazzia kaipaavat haluaisimme hieman sinisiä nuotteja ja molliseiskoja mukaan. Teoksen on ohjannut Jakob Höglund, ja nerokkaan pelkistetystä lavastuksesta vastaa Sven Haraldsson.

Lahden Kaupunginteatterin johtaja Ilkka Laasonen on ohjannut taloonsa Waitress – Unelmien resepti -musikaalin. Tämä on satsaus, joka selvästi kannattaa. Lahden ensemblella synkkaa hyvin yhteen, ja teos on juuri sopivan kokoinen tälle näyttämölle.  Tarina kertoo kiltistä Jennasta, josta on tullut oman elämänsä alisuoriutuja traagisen lapsuuden jälkeen. Aikoinaan isä löi äitiä, ja niinpä Jennakin on joutunut samanlaiseen parisuhteeseen. 

Pienessä kuppilassa eli “dinerissa”, kuten Yhdysvalloissa sanotaan, Jenna purkaa turhautumisensa, patoutuneen seksuaalisuutensa ja yksinäisyytensä toinen toistaan herkullisempiin piiraisiin. Raukka tekee muiden elämän onnelliseksi, vaikka hänen oma sydämensä on särkynyt.  Onneksi elämä on ihmeitä täynnä, ja pian Jennan elämä alkaa on muuttuva totaalisesti. Jennan ystävät kykenevät huomaamaan tämän hyvyyden, vaan tärkeintä olisi, että Jenna huomaisi sen itsekin.

Esityksessä, jossa vierailin, Jennan rollissa tuurasi Eleonoora Martikainen, mutta alunperin häntä on esittänyt Lahdessa Anni Kajos. Martikaisen ja tämän bestiksiä esittävien Ushma Olavan ja Miila Virtasen dynamiikat toimivat loistavasti.  Tomi Enbuskan passiivis-aggressiivinen Earl oli asiaankuuluvan vastenmielinen hahmo, ja teoksen hauskin osa oli Tuomas Korkia-aholla Ogiena. Laulukisoissa kunnostautunut Mikael Saari vierailee tarinan komistuksena ja Jennan ihastuksen kohteena eli tohtori Pomatterina.

Ushma Olava, Anni Kajos ja Miila Virtanen.

Waitressin musiikki on letkeää yhdysvaltalaista poppia, joka sopii dineriin kuin nakutettu. Ihan mahtavaa on, että myös teatterin bändi pääsee esiintymään, eli pyörivä lava tuo muusikot kansan nähtäville. Sara Bareillesin musiikin on sovittanut ja orkesteria johtaa kosketinsoittaja Antti Vauramo. Esitys kannattaa käydä katsomassa myös sen visuaalisten efektien takia. Sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti loistavaa on esityksen valosuunnittelu, josta vastaa Harri Peltonen. Hauskasti, Lahdessa kun ollaan, kuppilan kyltti on radiomastolta näyttävässä hökötyksessä kiinni. 

Niin kuin taivaassa Helsingin kaupunginteatterin suurella näyttämöllä 9.4. saakka.   Waitress – Unelmien resepti Lahden Kaupunginteatterissa 7.5.2022 saakka.