Teksti Hanna Nikkanen
Kuluttajan itsekuria peräänkuuluttavaa Älä osta mitään -päivää vietetään viikon päästä, 28.11. Tänä vuonna kysytään, onko kaupungissa tilaa niille, joilla ei ole ostovoimaa tai -halua. Kampanja suunnataan nuorille – onko aikuiset jo menetetty?
Luonto-Liiton Älä osta mitään -kampanja tuottaa joka vuosi laajan paketin kulutusaiheista materiaalia. Kampanjamateriaalit tuppaavat olemaan erinomaisia, mutta ne eivät juurikaan leviä pienten piirien ulkopuolelle. Se on kurjaa. Kouluille tarkoitetuista mainonta- ja mediakritiikkipaketeista olisi nimittäin iloa aikuisellekin.
Kampanjan tuottamat ohjenuorat ovat pieniä, konkreettisia ja usein hyvin henkilökohtaisia – ne käsittelevät ulkonäköpaineita, brändiuskollisuutta, arjen leppoistamista. Vaikka materiaalit suunnataan koululaisille, ne taitavat usein koskettaa enemmän näiden vanhempia. Aikuisuus ei nimittäin tuppaa tekemään elämästä yhtään kiireettömämpää tai takaa immuniteettia mahdottomille kauneusihanteille.
Tarjolla on muun muassa Mainoskupla-kilpailun vastamainoksia sekä havainnollistavia esityksiä siitä, miten kuvankäsittelyohjelma luo kuvankauniita kansikuvamalleja. Telluksen tulevaisuus -yhtye on laittanut päivän kunniaksi ilmaiseksi jakoon versionsa The Clashin Lost in the Supermarketista.
”Kaupunkitilasta valtaosa on kaupallisessa käytössä, kuten liiketiloina tai mainospaikkoina. Vaikka palveluiden, kuten lämpimän kahvilatuokion ostaminen tapaamishetkeksi on sinänsä ekologista, vaatii se rahan käyttöä”, kampanja korostaa tänä vuonna. ”Pääsy sallittu” -slogan vaatii kaupunkilaisille yhdessäolon tapoja, jotka eivät vaadi ostamista.
Kierrätyshengessä Fifi esittää Älä osta mitään -vintagea: kampanjan mainosvideon kahdeksan vuoden takaa.