”Olemme tyhjentäneet yhden tai useamman renkaan autostasi. Olet varmasti vihainen, mutta älä ota tätä henkilökohtaisesti. Teimme tämän autosi vuoksi, emme sinun” alkaa katumaasturin tuulilasinpyyhkijän alle jätetty viesti.
Tyre Extinguishers on joukko suoraan toimintaan turvautuvia henkilöitä, jotka ovat oman ilmoituksensa mukaan tyhjentäneet renkaita noin 7000 katumaasturista. Loppuvuodesta 2021 Isossa-Britanniassa käynnistynyt toiminta on sittemmin laajentunut Kanadaan, Yhdysvaltoihin, Ruotsiin, Saksaan, Sveitsiin, Itävaltaan, Hollantiin sekä Uuteen-Seelantiin. Renkaiden tyhjentämisen jälkeen tuulilasinpyyhkijän alle jätetään aina viesti, jossa varoitetaan kuskia tapahtuneesta ja kerrotaan perustelut toiminnalle.
Tyre Extinguishersin, eli ”Renkaantyhjentäjien” toiminnan taustalla on huoli ilmastokriisistä. Mikään yksittäinen tekijä ei yksin ilmastokriisiä aiheuta, eikä yksittäisen tekijän poistaminen ongelmaa ratkaise, mutta valittu toiminta kohdistuu ainakin olennaiseen tekijään.
”Mikäli katumaasturikuskit muodostaisivat oman valtion, olisi se päästöiltään maailman kuudenneksi suurin”, kertoo nimettömänä pysyvä Tyre Extinguishers -aktivisti sähköpostin välityksellä.
Ryhmä ei ole toiminut Suomessa, mutta suomenkielinen pahoittelu-/varoitusviesti ladattiin ryhmän sivuille elokuussa. Haastattelua antava renkaidentyhjentäjä ei itse osaa ennustaa toiminnan laajentumista.
”Olemme autonomisesti ohjautuva porukka ilman johtajia. Osallistuminen on helppoa ja tälläkin hetkellä eri maissa muodostetaan uusia ryhmiä. Pitää vain mennä meidän nettisivuille ja ladata lappu, jonka voi jättää viestiksi kuljettajalle. Tietenkin halukkaat voivat kirjoittaa viestin myös ihan itse, kuten Ranskassa on tapahtunut.”
Vaikka kyseessä on hierarkiaton ryhmä, annetaan kotisivulla kuitenkin hieman ohjeita. Siellä kehoitetaan välttämään autoja, jotka on merkitty esimerkiksi liikuntaesteisen käyttämäksi tai tarkoitettu perusteltuun ammattiajoon.
Menee tunteisiin
”Vaikka sinua ei kiinnostaisi tippaakaan kaukana asuvien ihmisten kohtalot, vaikuttaa tämä myös sinuun ja naapureihisi.”
Omaisuuteen kohdistuva vandalismi ymmärrettävästi herättää tunteita. Ja autot ovat usein omistajilleen muutakin, kuin pelkää omaisuutta tai välineitä liikkumiseen.
”Monet rakastavat autojaan hyvin epäterveellä tavalla. Autot ovat omistajiensa identiteetin jatkeita. Puhumme ainoastaan tyhjästä renkaasta ja jengi menee järjiltään”, renkaiden tyhjentäjä ihmettelee.
Yhdysvalloissa porukkaa on lähestytty jopa tappouhkausten kera.
”Toisinaan saamme tietää uusista paikallisryhmistä kun saamme vihaista sähköpostia jostain nimenomaisesta kaupungista.”
Kuten todettua, katumaasturien renkaiden tyhjentäminen ei tietenkään yksistään ratkaise ilmastokriisiä. Se on kuitenkin renkaantyhjentäjien valitsema keino ja vaikka kyseessä onkin kielletty toiminta, ei jännityksen tavoittelu ole motiivina. Taustalla on turhautuminen siihen, että kauniisti pyytämällä ei tarvittavia muutoksia ole saatu aikaiseksi. Vaikka tutkimus jo vuosikymmenten ajan osoittanut yksiselitteisesti ihmisen tuottamien päästöjen ja ilmastokriisin yhteyden, eivät päästöt ole kääntyneet laskuun – päinvastoin. Ja ihmiset tekevät jatkuvasti valintoja, jotka he itsekin tietävät ongelmallisiksi.
”Yleisellä tasolla olemme sitä mieltä, että yksityishenkilöiden ei tulisi olla toiminnan kohteita. Yksilön kuluttaminen voi kuitenkin olla niin massiivista, törkeää ja tarpeetonta, että saavutetaan piste, jossa siitä tulee kohde. Me uskomme, että bensasyöppöjen kuolemankoneiden omistajat putoavat tähän kategoriaan. Katumaasturin ovat ’luksuspäästöjä’ – täysin tarpeettomia ja maailman rikkaimpien tuottamia.”
Tyhjennettyjen renkaiden synnyttämät raivostuneet ja dramaattiset reaktiot eivät ole vieraita Suomessakaan. Vuonna 2008 Turussa tyhjennettiin katumaasturien renkaita juuri samalla Tyre Extinguishersin valitsemalla tekniikalla ja tuulilasinpyyhkijän alle jätettiin saman suuntainen viesti selitykseksi. Tuolloinkin toiminnasta nousi kohu ja vandalismiin oltiin valmiita vastaamaan fyysisellä väkivallalla. Vaikuttaa siltä, että autoihin kohdistuva haitta nähdään ihmiseen kohdistuvaa väkivaltaa suurempana pahana.
”Tämä on tietenkin pelottavaa, mutta silti toimimme, koska ilmaston tuhoutuminen on vielä pelottavampaa”, renkaantyhjentäjä kuvaa suhdettaan toimintansa synnyttämiin lieveilmiöihin.
Luvattomuus ja yksityisomaisuuden tärveleminen eivät tietenkään ole tavoitteita itsessään. Ne nähdään enemmänkin viimeisinä keinoina tilanteessa, jossa mikään muu ei tunnu muuttavan ihmisten käytöstä. Tämän valitun tekniikan toimivuutta on tietenkin vaikeaa arvioida, mutta jo huhtikuussa brittiläisen The Telegraph -lehdessä listattiin uuden auton hankkimista harkitseville kymmenen olennaista huomioitavaa. Yksi huomioon otettavista seikoista oli kysymys siitä, ”tekeekö katumaasturi omistajastaan ilmastoaktivistien kohteen”. Tyre Extinguishers pitää tätä merkkinä siitä, että kuluttajien asenteita on mahdollista muuttaa suoralla toiminnalla.
Luvatontahan tämä on
”Katumaasturit ovat vain iso katastrofi ympäristöllemme.”
Tyre Extinguishers siis sananmukaisesti tyhjentää katumaasturien renkaita. Tätä ei tehdä puhkomalla renkaita, vaan laittamalla pieni kivi tai vastaava renkaan venttiiliin ja ruuvaamalla venttiilin korkki kiinni, jolloin rengas tyhjene itsekseen. Kun renkaat tyhjennetään vain auton toiselta puolelta huomaa kuskikin tilanteen, eikä lähde vahingossa ajelemaan tyhjillä renkailla.
Kaikki tämä on tietenkin kiellettyä ihan kaikissa maissa, missä toimintaa on harjoitettu. Vuonna 2009 Valtakunnansyyttäjänvirasto arvioi Turussa nähdystä toiminnasta, että renkaiden tyhjentäminen täyttäisi ”rikoslain 35 luvun 3§:ssä säädetyn lievän vahingonteon tunnusmerkistön”. Tuolloin tekijät eivät kuitenkaan jääneet kiinni, eikä tuomioita annettu. Myöskään Tyre Extinguishersin toiminnan laillisuutta ei ole päästy arvioimaan tuomioistuimessa yhdessäkään maassa.
”Toistaiseksi kukaan meistä ei ole jäänyt kiinni, vaikka olemme tyhjentäneet tuhansien autojen renkaita. Eikä kiinnijääminen meitä niin huoleta. Meitä huolettaa ilmastokatastrofi, jota kohti olemme matkalla ellemme muuta tapojamme.”
Rakenteellinen ongelma ja yksilö
”Katumaasturit saastuttavat selvästi enemmän kuin pienemmät autot.”
Autoiluun liittyvät ongelmat ovat tietenkin yksittäisiä autoilijoita isompia. Yhdyskuntarakennetta on myös Suomessa rakennettu määrätietoisesti yksityisautoilijan ehdoilla: työelämä, koulut ja harrastukset on suunniteltu usein sen varaan, että liikkuminen hoidetaan omalla autolla. Tämä rakenteen tasolla oleva ongelma ei kuitenkaan renkaantyhjentäjien mielestä vapauta yksilöä vastuusta.
”Kauniisti pyytäminen ja mielenosoitukset eivät ole toimineet. Nyt on toiminnan aika, emmekä näe tarvetta katumaasturien omistajien leppyyttelylle. Järkipuhe ei auta heidän kanssa. He ovat vallan hyvin tietoisia ilmastotieteestä ja silti he ovat valinneet katumaasturin. Meille on jäänyt ainoastaan vaihtoehto tehdä katumasturin omistamisesta mahdotonta tai ainakin epäkäytännöllistä.”
Kursivoidut tekstit katkelmia Tyre Extinguishersin suomenkielisestä VAROITUS – Bensasyöppösi tappaa -lehtisestä.