Postikortteja Tukholmasta
Tukholman yliopistossa elokuvatutkimusta opiskellut Mikko Pihkoluoma bloggaa kulttuurista ja matkailusta.
Night Visionsin kevään version yksi erikoisimmista tapauksista on Sundancessa kohua herättänyt Brandon Cronenbergin Infinity Pool, jonka eri lehdistötilaisuuksissa Alexander Skarsgård esiintyi remmissä nelinkontin ja Mia Goth seisoi hänen yläpuolellaan. Tempaus ei ole suorassa yhteydessä elokuvaan, koska vastaavaa kuvaa ei näy itse elokuvassa, mutta se antaa jotain osviittaa siitä mihin Cronenbergin hämyinen visio on matkalla.
James (Skarsgård) ja Em (Cleopatra Coleman) ovat luksuslomalla keksityllä saarella, jonka aidatussa rantakohteessa he tutustuvat Gabiin (Mia Goth) ja Albaniin (Jalil Lespert). Gabi tunnustautuu Jamesin esikoisromaanin faniksi, mistä toisen kirjansa kanssa jumissa oleva James on varsin otettu.
Erinäisten käänteiden jälkeen elokuvaan ilmestyy groteskeja maskeja, klooneja, silmitöntä väkivaltaa ja yllättävän graafista seksiä. Freudilainen sci-fi-elokuva on pikimustaa huumoria tihkuva sukellus minuuteen, alitajuntaan, sosiaalisiin maskeihin ja tekoälyyn. Elokuvan ajatukset muistuttavat ehkä hieman Eyes Wide Shutia, vaikka Cronenbergin päivitys menee eri suuntiin ja äärimmäisyyksiin, jotka olivat vielä 90-luvun yhtenäiskulttuurissa mahdottomia – on itse asiassa täysi mysteeri, miten MPAA on hyväksynyt elokuvan Yhdysvalloissa ikärajalla R, sillä sen väkivalta on varmasti liikaa monille ja sen orgiakohtaukset muistuttavat enemmän 70-luvun Jess Francoa kuin amerikkalaista elokuvaa.
Goth ja Skarsgård loistavat elokuvassa, jonka näyttelijätyö on Brandon Cronenbergille harppaus eteenpäin. Etenkin Skarsgårdilla on luontainen taipumus leikkiä rooliensa tulkinnassa, mikä sopii hyvin yhteen absurdin elokuvan sairaan huumorin kanssa.
Toinen ohjelmiston absurdeimmista elokuvista on Quentin Dupieux’n Smoking Causes Coughing, missä raihnaiset supersankarit kokoontuvat kertoakseen kauhutarinoita toisilleen. Välillä porukka joutuu pelastamaan maailman ja 60-luvun estetiikkaa muistuttavien videopuhelujen toisessa päässä tehtäviä jakaa heidän rotta-pomonsa, jonka limaisen himon voi ymmärtää joko satiirina tai sitten ei. Dupieux ohjaa varsin sujuvasti Ranskan taitavimpia näyttelijöitä kuten Adèle Exarchopoulos, Oulaya Amamra, Blanche Gardin ja Gilles Lellouche. Koomisesta keitoksesta voi nauttia WTF-hengessä, mutta tarinoita yhdistää fiksaatio ihmiskehoihin ja mieliin. Ehkä sitä voisi kutsua ihmisyyden ytimeksi.
Vieraaksi saapuvista nimistä Tarik Saleh tulee esittelemään elokuvansa Salaliitto Kairossa, jonka käsikirjoituksesta hänet palkittiin sekä Cannesissa että Guldbagge-gaalassa. Visuaalisesti vaikuttavassa poliittisessa trillerissä valtakamppailun pelinappulaksi joutuu kalastajan poika.
Elokuvassa vaikuttavin rooli on Fares Faresilla, mutta pienessä sivuosassa nähdään helsinkiläinen Sherwan Haji, jonka näyttelijätyöstä Saleh oli erityisen innoissaan. Mm. kotimaisella ja ruotsalaisella rahalla tehty elokuva sai ensi-iltansa viime vuoden Cannesissa (nimellä Boy From Heaven) ja oli Ruotsin virallinen Oscar-ehdokas.
Festivaalin päävieras on Hollywoodissa pitkän uran tehnyt sivuosien kuningas Michael Ironside, jonka parhaisiin roolisuorituksiin lukeutuvat mm. Starship Troopers ja Total Recall. Päivä päivältä ajankohtaisemmaksi muuttuva Verhoevenin Total Recall käsittelee virtuaalitodellisuutta ja se näytetään näyttelijän masterclassin yhteydessä tulevana lauantaina. Muissa rooleissa nähdään mm. Sharon Stone ja parhaassa vedossa oleva Arnold Schwarzenegger, ja löytyypä elokuvasta joitain yhtäläisyyksiä myös Brandon Cronenbergin Infinity Pooliin. Lisäksi Ironside tulee kertomaan David Cronenbergin Scannersista, joka muistetaan ns. “pää räjähtää” -elokuvana.