Postikortteja Tukholmasta
Tukholman yliopistossa elokuvatutkimusta opiskellut Mikko Pihkoluoma bloggaa kulttuurista ja matkailusta.
Aki Kaurismäen paluu Cannesiin näyttää sujuvan loistavasti. Kuolleet lehdet sai tänään maailmanensi-iltansa iltapäivänäytöksessä, mutta Deadlinen kriitikon mukaan jo aamun pressinäytöksen päätteeksi oli poikkeuksellisesti kuultu aplodit.
Itse en ole vielä Cannesissa ja näen elokuvan vasta myöhemmin, mutta tilanne on varsin hyvä. Punaisen maton lähetyksessä juontaja sanoi tavanneensa Östlundin vessassa. Kuulemma Kaurismäki on ruotsalaisen makuun (“my cup of tea”).
Vastaanotto ensi-illassa on niin ikään ollut ekstaattinen. Kaurismäki otti mm. murskaotteen festivaali johtaja Thierry Fremaux’sta, vitsaili ennen näytöstä järjestettävistä aplodeista, etteiväthän he ole vielä nähneet elokuvaa ja aiheutti yleistä sähköä punaisella matolla – juuri ja juuri sääntöjä noudattaen.
Elokuvaa kuvataan arvioissa ja ensireaktioissa kauniiksi ja kaurismäkeläiseen tyyliin uskollisen humaaniksi. Peter Bradshaw antoi elokuvalle neljä tähteä ja piti sitä lämminhenkisenä. Arvioiden mukaan myös sodan ajankohtaisuus on läsnä ja Ukrainaan viitataan elokuvassa suoraan. Tästä huolimatta tukalia oloja lievittää tuttu huumori.
Yleisesti ottaen kuulostaa siltä, että suomalaisten pitää pitää peukkuja pystyssä aina lauantaihin saakka, kun palkinnot jaetaan.