Kirjoittanut Mikko Pihkoluoma

Suomalainen osatuotanto Cannesin kilpasarjassa

Lukuaika: 2 minuuttia

Suomalainen osatuotanto Cannesin kilpasarjassa

Postikortteja TukholmastaPostikortteja Tukholmasta

Tukholman yliopistossa elokuvatutkimusta opiskellut Mikko Pihkoluoma bloggaa kulttuurista ja matkailusta.

Tarik Salehin Boy from Heaven on ruotsalaisohjaajan ensimmäinen elokuva Cannesin arvostetussa kilpasarjassa, mutta hänen uransa on ollut nousujohteinen. Hänen ja näyttelijä Fares Faresin edellinen yhteistyö Nile Hilton Incident voitti parhaan elokuvan Guldbaggen Östlundin nenän edestä vuoden 2018 alussa järjestetyssä gaalassa. 

Elokuvien ohella Saleh on uransa alussa ollut SVT:n journalistina ja on viime aikoina tehnyt jaksoja menestyneisiin amerikkalaisiin sarjoihin, kuten 35mm:n filmille kuvattuun Westworldiin ja Ray Donovaniin. Hän on jo tottunut raskaaseen tuotantokoneistoon. 

“Vihaan sitä”, Saleh paljastaa. “Mutta et voi aloittaa elokuvaa varoitustekstillä: ‘Hei, olen vähän laiska, joten olemme skaalanneet tuotantoa pienemmäksi ja tehneet vähän uhrauksia siellä täällä’. Yleisölle on esitettävä maailma, johon he voivat uskoa.”

Boy from Heaven on draamatrilleri kalastajan pojasta, joka pääsee opiskelemaan Al-Azharin yliopistoon – sunna-islamin tärkeimpään instituutioon. Kairossa sijaitsevan yliopiston kulisseissa on kuitenkin käynnissä valtataistelu siitä, kuka valitaan uudeksi Imamiksi. Fares Fares näyttelee miestä, joka yrittää vaikuttaa siihen, kuka tulee valituksi.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Luonnollisestikaan elokuvaa ei voitu kuvata Kairossa, joten projekti oli jo heti alusta lähtien hankala ja kallis. Elokuva onkin 6,5-7 miljoonan budjetillaan isoin elokuva, jossa suomalainen tuotantoyhtiö Bufo on ollut mukana osatuottajana. Suomen osuus oli 600 000 euroa, mikä on huomattavasti suurempi määrä rahaa kuin suomalaiset yhtiöt yleensä satsaavat osatuotantoihin.

“Se onnistui vain ja ainoastaan siksi, että kaksi yhtiötä on laittanut aika paljon omiakin resurssejaan peliin, jotta saatiin sen kokoinen budjetti Suomesta kasaan”, tuottaja Misha Jaari kuvaili. “Siinä Toni on tehnyt hirveän duunin sen eteen.” 

Toni Valla on omistajana suomalaisessa jälkituotantoyhtiö Post Controlissa, joka teki elokuvan jälkituotantoa, efektit ja äänisuunnittelun. Saman yhtiön COO Johanna Karppinen oli kuullut kalliista ideasta ruotsalaisilta vuoden 2019 Cannesissa ja he alkoivat yhdessä Bufon Misha Jaarin ja Mark Lwoffin kanssa koota Suomen osuutta kasaan.

“Eihän tämä olisi onnistunut ilman Business Finlandia”, tuottaja Mark Lwoff toteaa. Myös Ylen ja elokuvasäätiön nopean reagoinnin avulla rahat saatiin kasaan, mutta sitä varten oli myös hyvä, että Suomesta saatiin sivuosaan Kaurismäen Toivon tuolla puolen -elokuvassa tärkeän roolin näytellyt Sherwan Haji.

“Käsikirjoituksessa tuntui, että meillä oli mahdollisuus Sherwanille”, Lwoff kertoo. “Käsikirjoitushan on todella hyvä ja tämä oli hanke, johon oli helppo lähteä mukaan.” 

Tuottajien mukaan ruotsalaisia piti hieman taivutella, että juuri Suomesta löytyi oikea henkilö rooliin. Lopulta ohjaaja oli äärimmäisen tyytyväinen Hajiin: “Hän oli mahtava. Hän saa aikaan jotain ihmeellistä elokuvassa. Se miten hän puolustaa hahmoaan ja se puhe, jonka hän pitää. Se oli minulle ensi-illan kohokohta.” 

“Hänellä on äärimmäisen kova fokus”, Lwoff kehuu vuorostaan ohjaajaa. “Sellainen jutustelu puuttuu aika kokonaan. Panokset oli kovat. Ja sit tulee koronaa, kuvauspaikat vaihtuu, ei päästä sinne minne halutaan, maa vaihtuu. Se piti tahtotilaa koko ajan yllä.”

“Koronan takia kuvaukset piti siirtää Turkkiin, ja olin todella iloinen, koska Istanbul on oikeastaan ainut paikka, jossa Kairoa voi imitoida. Se on samanlainen paikka, eli entinen imperiumi niin kuin Kairokin. Siinä on samaa raskasta ilmapiiriä. Kalliita materiaaleja, isoja rakennuksia”, Saleh kuvaa elokuvan arkkitehtuurista ilmapiiriä. 

Karppinen vahvistaa, että koronan takia Suomesta paikan päällä oli ainoastaan yksi yhteyshenkilö Post Controlilta Sherwanin lisäksi. Hän oli paikalla koko kuvauksien ajan.

Suomalaisten näkökulmasta isompi budjetti tarjoili yllätyksiä siinä, miten resursseja oli järjestelty, mutta kaikki oli rakennettu lopulta järkevästi. 

“Huomaa, että ne tiesi, mitä ne oli tekemässä sen suhteen”, Valla kuvailee jälkituotannon budjetointia. “Ja kyllähän sen näkee tuolla kankaalla.”

“Me ollaan aiemmin jääty rannalle muutamassa erinomaisessa tuotannossa, koska me ei päästä tarpeeksi isoon budjettiin”, Jaari toteaa. Suomalaistekijät tosin lisäävät heti yhteen ääneen, että tämä kokemus voi hyvinkin poikia lisää mahdollisuuksia. 

“Me halutaan tosi mielellään tehdä lisää yhteistyötä Bufon kanssa”, Karppinen toteaa tulevaisuuden suunnitelmista.