Postikortteja Tukholmasta
Tukholman yliopistossa elokuvatutkimusta opiskellut Mikko Pihkoluoma bloggaa kulttuurista ja matkailusta.
Wes Anderson, Paul Verhoeven, Leos Carax, Jacques Audiard, Mia Hansen-Løve, Apichatpong Weerasethakul, François Ozon, Bruno Dumont, Sean Baker ja Asghar Farhadi. Tässä on lueteltu vain joitain nimiä Cannesin hengästyttävästä kattauksesta vuodelta 2021. He kilpailevat Kultaisesta palmusta heinäkuussa yhdessä suomalaisen Juho Kuosmasen kanssa!
Rosa Liksomin Finlandia-palkittuun romaaniin löyhästi perustuva elokuva Hytti nro. 6 on ensimmäinen suomalaisen ohjaama elokuva Aki Kaurismäen jälkeen, joka on Suomesta kelpuutettu tähän sarjaan. Jos Kaurismäen unohtaa, niin Suomesta on viimeksi Cannesin viralliseen ohjelmistoon päässyt Pekka Lehdon ja Pirjo Honkasalon Tulipää (1980) keväällä 1981, eli tasan 40 vuotta sitten. Vaikka sitä ei poliittisten leikkauksien ja rajoituksien puolesta uskoisi, niin suomalainen elokuva elää historiallisen hienoa aikaa. Ainakin laadullisesti.
Kuosmasen edellinen elokuva Hymyilevä mies (2016) voitti Cannesin nuoremmille ohjaajille pyhitetyn Un certain regard -sarjan pääpalkinnon, joten hänen uuden elokuvansa nousu Cannesin kilpasarjaan oli vahvasti mukana spekuloinneissa, mutta sen nousu juuri tänä vuonna kaikkein arvostetuimpaan sarjaan kertoo elokuvan laadusta jo paljon. Mikäli elokuva ei olisi esim. Thierry Fremaux’ta miellyttänyt, niin se olisi ehkä pudotettu joihonkin Cannesin sivusarjoista, vaikkapa Director’s Fortnightiin.
Kuten aiemmin jo ehdin povata, niin tämän vuoden Cannesista tulee kaikkien aikojen festivaali, kun monet vuonna 2020 valmistuneet elokuvat jäivät odottamaan parempia aikoja. Kilpasarjaan valittu Verhoevenin Benedetta on ollut valmis jo useita vuosia, sillä Verhoeven kävi selkäleikkauksessa elokuvan kuvauksien jälkeen ja viime vuonna maailmaa ravisteli korona, mikä viivästytti ensi-iltaa entisestään.
Thaimaalaisen Weerasethakulin (hän voitti Kultaisen palmun elokuvallaan Uncle Boonmee Who Can Recall Past Lives) Memoria (2021) on ollut pitkään työn alla, sillä se mainittiin ohjaajan Tokio Mori Art -museossa järjestetyssä yhteisnäyttelyssä vuonna 2018. Esitetekstin mukaan elokuvan piti silloin valmistua vuonna 2019. Elokuva on kuvattu Etelä-Amerikassa ja siinä esiintyy Tilda Swinton.
Yhtä kaikki vuoden 2021 ohjelmisto on todella nimekäs ja lisäksi se jatkaa vuonna 2016 alkanutta uutta lukua Suomen elokuvahistoriassa. Ensi viikolla julkistetaan Cannesin sivusarjojen ohjelmistot, joissa voi hyvässä lykyssä olla myös muita suomalaisnimiä. Ja vaikkei olisi, niin jo tästä on syytä nauttia.
Jos koronatestit suovat, niin ainakin näistä elokuvista, ja toivottavasti myös muista Cannesin elokuvista, voi lukea taas lisää tästä blogista 6.-17.7.2021.