Vinkkejä Night Visionsiin, osa 1

Tämän vuoden Night Visionsin ulkomaisista vieraista Jack Sholderin ohjaama The Hidden on erityisen kiinnostava 80-luvun lopun scifi-toimintaleokuva, jossa Kyle MacLachlanin esittämä FBI-agentti jahtaa ulkoavaruudesta tullutta oliota, jonka on kaapattava aina tasaisin väliajoin uusi ihmiskeho. 

Hupaisia onelinereita tursuava elokuva rakentuu takaa-ajojen sarjaan, jossa alien tappaa kaikki hänen mielitekojensa eteen astuvat ihmiset. Jonkin sortin täydellisenä idin ruumiillistumana (“I want this car”) toimiva hahmo ei ole pelkkä memebuustattu The Thingin ja Terminatorin yhdistelmä, sillä Sholderin ohjauksessa Bob Huntin erikoisesta käsikirjoituksesta kasvaa mieleen kummittelemaan jäävä elokuva, josta löytyy äärimmäisen viihdyttävän pintatason alta myös kerroksia.

Sholderin kulttiklassikko lukeutuu myös viime syksynä Night Visionsissa käyneen kanadalaisen Justin McConnellin (Lifechanger) suosikkeihin. Muista Sholderin ohjauksista Night Visions esittää elokuvat Alone in the Dark ja Nightmare on Elm Street 2: Freddy’s Revenge.

Ohjelmiston muista elokuvista on syytä nostaa esille Veikko Aaltosen Tuhlaajapoika, joka esitetään Sholderin elokuvien tapaan 35mm:n filmiltä. Iiro Küttnerin käsikirjoittama elokuva on 90-luvun suomalaiseksi elokuvaksi hämmentävän synkkiä ja vinoutuneita sävyjä sisältävä rikosdraama, jossa Esko Salminen tekee elokuvauransa sairaimman roolin. Salmisen lisäksi mukana ovat mm. Leea Klemola, Hannu Kivioja, Sulevi Peltola ja Markku Peltola.

Halutessaan sadomasokistisia teemoja synkän huumorin siivittämässä Tuhlaajapojassa voi nähdä yhtäläisyyksiä myös huomenna elokuvateattereihin ilmestyvään elokuvaan Koirat eivät käytä housuja. Aaltosen elokuva ei ole aivan yhtä onnistunut (eikä edes hänen parhaansa), mutta suomalaisen elokuvan saralla se on silti varsin erikoislaatuinen pitkälti sen vinoutuneen huumorin ja Salmisen roolisuorituksen ansiosta.

Tuhlaajapojan tuottajana toimi Aki Kaurismäki ja elokuva esitettiin kansainvälisesti ainakin Berliinin festivaaleilla.

Esko Salminen ja Hannu Kivioja

Lopuksi mainittakoon vielä, että festivaalin avajaiselokuva Parasite tulee aika varmasti myymään loppuun, sillä elokuvasta on jo tullut sille ladatut odotukset ylittävä hitti Ranskassa ja Yhdysvalloissa. 

Bong Joon-hon hauska köyhyyskuvaus on miellyttävä ja kutkuttavia käänteitä sisältävä trilleri, joka virittää painekattilaa niin pitkään, että se lopulta räjähtää. Bongin faneille elokuvassa on paljon aiemmista elokuvista tuttuja teemoja, mutta tällä kertaa ne on kiedottu hieman turvallisempaan pakettiin. 

Kultaisen palmun napannut elokuva ei ollut mielestäni Cannesin ehdotonta parhaimmistoa, mutta se on ehdottomasti näkemisen arvoinen.

Night Visionsin lipunmyynti käynnistyy huomenna 1.11.

Kommentoi Facebookissa
Mikko Pihkoluoma