Lukuaika: 2 minuuttia

Teatterikapinallisten laiton esitys ei saanut virkavaltaa tälläkään kertaa paikalle

Tobias Zillacus laulaa, Johanna Juhola ja Iiro Ollila säestävät ja Jalmari Nummiluikki striimaa esitystä suorana nettiin.

Kesäkuun puolessa välissä voimassa olleiden määräysten mukaan kulttuuritapahtumaan sai ottaa 10 henkilön yleisön. Kokoontumisrajoitusten epäjohdonmukaista tulkintaa kritisoivan Kuusiplus-ryhmän esityksessä 11. katsoja eli Schrödingerin matinea meitä oli tarkoituksella yksi ylimääräinen.

Matinea koettiin Valtioneuvoston linnan vieressä sijaitsevassa Balderin salissa. Tervetuliaissanoissa ohjaaja Aino Kivi kertoi, että tällä kertaa ryhmä oli ilmiantanut itsensä poliisille jo niin hyvissä ajoin, että asiasta on saatu viranomaisten lausunto. Sen mukaan tapahtuma ei ole laillinen, mutta ei myöskään ilmeisen laiton, joten siihen puuttumiseen ei nähdä välttämätöntä syytä.

Esityksen kuluessa tätä samanaikaisen laillisuuden ja laittomuuden välitilaa arvioi purevan satiirisesti dosentti Pauli Rautiainen.

Korkeatasoisessa kokonaisuudessa saatiin kuulla myös sopraano Reetta Haaviston, tenori Ville Salosen ja pianotaiteilija Elias Miettisen esittämänä katkelmia operetista Iloinen leski. Lisäksi nähtiin Heidi Mattilan tanssiesitys Free B and Everyone Else sekä katkelma Marc Gassotin miimiesityksestä Lion – The Weird and Magical Abracadabra Circus Show.

 Iiro Ollila esitti puolestaan Aluehallintoviraston sanoittaman kappaleen Aluehallintovirastojen määräykset, ja Tobias Zilliacus kappaleen Titanic, jossa häntä Iirolan rinnalla säesti harmonikkataiteilija Johanna Juhola. Viimeksi mainittu sekä esiintyi soolona että säesti Hanna Rantalaa kappaleissa Luullahan jotta on lysti olla ja Hurmio.

Poliittisen protestin ohella Kuusiplus-ryhmän esityksissä oli havaittavissa ammattilaisesiintyiien patoja murtava tarve saada toteuttaa itseään. Yleisön näkökulmasta pintaan nousee tunne omasta oikeudesta saada kokea taidetta.

Kuusiplus-ryhmän protestitaidetta voi seurata esimerkiksi Facebookista.

Tampereen teatterikesän Voima-tärpit

Koronasta johtuen Tampereen teatterikesän ulkomaalaisten vierailijoiden osuus tiivistyy tänä vuonna lähinnä unkarilaisen Proton Theatren teatteria ja elokuvaa yhdistävään esitykseen Imitation of LifeKornél Mundruczón  konseptiin perustuvan teoksen kerrotaan sijoittuvan Budapestin lähiöön ja peilaavan unkarilaisen yhteiskunnan sosiaalisia jännitteitä.

Kotimaisista esityksistä Ruusu ja Seidi Haarlan autofiktiivinen Uusi lapsuus jatkaa tekijöiden Traumaruumis-näytelmässä (2014) käynnistämää retkeä oman lapsuutensa traumoihin. Voiman syyskuisen ensi-ilta-arvion mukaan esitys käsittelee kotikutoisen vereslihaisella tavalla ”hylätyksi tulemisen tunnetta, vanhemmuudessa epäonnistumista, sisarten solidaarisuutta ja omaa kyvyttömyyttä rakkauteen”.

Sanna Hietalan vyöryvän monisanaisessa ja poliittisesti ääriepäkorrektissa Tätiratsastajat-näytelmässä tutkitaan naisen vihaa naiseutta kohtaan ja muita ihmisten välisiä repiviä valtasuhteita. Delta Venuksen Betty Show on estetiikaltaan yhtä lailla groteskin queer, ja sen feministinen katse pureutuu addiktioiden sukupuolittuneisiin tulkintoihin satiiriin ja campin keinoin.

Koko ohjelmisto löytyy osoitteesta www.teatterikesa.fi.

Sanna Hietalan sekä Delta Venuksen Sara Mellerin ja Asta Honkamaan esitystensä tiimoilta antamat haastattelut löytyvä Voiman verkkosivuilta

Kommentoi Facebookissa