Esittävä taideKirjoittanut Tuomas RantanenKuvat Esko Paavola

Sketsikokoelma pöyhii vanhojen elokuviemme mies- ja naisrooleja

Käänteisellä sukupuoliroolituksellaan esitys vinoilee hyväntahtoisesti Kummelin, Vintiöiden ja Studio Julmahuvin kaltaisten viihdeohjelmien poikaenergialle.

Lukuaika: < 1 minuutti

Sketsikokoelma pöyhii vanhojen elokuviemme mies- ja naisrooleja

Pinja Hahtolan ja Mari Lehtosen kirjoittama ja näyttelemä,  Ria Katajan ohjaama SuomiFilmin salaiset kansiot oli tammikuun koronarajoitusten keskellä tarjolla vain  rajatulle erikoisyleisölle. Kieli poskella näyteltyjen kohtausten, leffaklippien ja uudelleen kuvattujen filmiparodioiden varassa kulkeva sketsikokoelma pöyhii vanhojen elokuviemme mies- ja naisroolien kliseitä. Käänteisellä sukupuoliroolituksellaan se vinoilee hyväntahtoisesti Kummelin, Vintiöiden ja Studio Julmahuvin kaltaisten viihdeohjelmien poikaenergialle.

Tällä metodilla käsitellään millaisia naismalleja tarjoavat Pekka Puupää-elokuvien Justiina, Suomisen Olli -elokuvasarja äitihahmo ja Anneli Saulin tähdittämä Hilja – maitotyttö. Lisää havaintoja löytyy myös naisten seksuaalisen aktiivisuuden yhdistämisestä sukupuolitauteihin, Tauno Palon ja Ansa Ikosen palkkaeroista sekä Assi Nortian roolituksista eksoottisten kaunotarten hahmoihin.

Tuntemattoman sotilaan dekonstruoiminen tuntemattomien synnyttäjien kansalliseepokseksi menee ehkä vitsinä hiukan överiksi, mutta silti osoittaa, miten meillä kansankunnan kriisiajat yhä tiivistetään vain miesten rintamakokemuksiin. Vaikka koko esityksen komiikka perustuu siihen, että sukupuolen esittämisen haitarissa nykyään äänikertoja on SuomiFilmin aikoja enemmän, selväksi tulee, että maailma ei tässäkään suhteessa ole valmis.

Pinja Hahtola, Mari Lehtonen & Ria Kataja: SuomiFilmin salaiset kansiot

mainos

Seuraavat näytökset (jos korona suo): 23.2. Teatteri Vantaa, 5.3. Krapin paja, 11.3. Hämeenlinnan Teatteri ja 28.4. Karanteeniteatteri Suvilahden tiivistämöllä.