Lukuaika: < 1 minuutti

Mediakarma iranilaiseen tapaan

Asghar Farhadi: Sankari 

Ensi-ilta 11.2.

★★★★

Asghar Farhadin elokuvissa usein iranilaisen keskiluokan edustajat tasapainoilevat perinteiden painolastin ja liberaalien elämänvalintojen välillä. Esimerkiksi The Salesmanissa podettiin sukupuoliroolien tuskaa keskellä Arthur Millerin klassikkonäytelmän sovitusta ja elokuvassa Nader ja Simin: Ero (2011) avioliiton purku käy sukupaineiden takia vaikeaksi.

Sankarissakaan parisuhteet eivät ole vain kahden kauppaa, mutta sen pääteema liittyy siihen, miten vanhat käsitykset kunniasta ja perheen maineesta istuvat erityisen huonosti nykyajan mediatodellisuuteen. Siinä kalligrafi Rahim (Amir Jadidi) on joutunut vankilaan epärehellisen liikekumppaninsa aiheuttaman velan takia. Hän joutuu painiin omatuntonsa kanssa saadessaan käsiin toiselle kuuluvaa omaisuutta, jolla voisi lunastaa itsensä vapaaksi. Oikeasta valinnasta seuraa paha karma: julkisuuden valokeilassa syntynyt sankaruus sulaa nopeasti sosiaalisen median ryöpytyksessä.

Farhadi hallitsee täydellisesti asetelman ja hahmojensa hitaan syventämisen. Yksityinen melodraama kasvaa yhteiskuntakriittiseksi tutkielmaksi siitä, miten tekopyhä systeemi rankaisee rehellisyydestä ja suosii välistävetäjien ahneutta.