Lukuaika: < 1 minuutti

Elokuva Suurta teatteria onnistuu erityisen hyvin kuvatessaan vankilateatterin sosiaalista dynamiikkaa

Emmanuel Courcol: Suurta teatteria

Ensi-ilta 22.10.

★★★★

Ruotsalainen teatteriohjaaja Jan Jönson teki 1980-luvun puolivälissä Kumlan vankilan vankien kanssa Samuel Beckettin näytelmää Huomenna hän tulee. Ihmiselämää päättymättömänä odottamisena kuvaava absurdi näytelmä sai uusia merkityskerroksia vankilaympäristöstä – kuten siitäkin, kun näyttelijöinä olleet vangit ottivat hatkat kesken paljon myönteistä huomiota saaneen esityksen kiertuetta.

Itsekin vankiteatteria tehneen Emmanuel Courcolin elokuva sijoittaa tapahtumasarjan tuoreemman ajan Ranskaan. Siinä Kad Meradin esittämä teatteriohjaaja Etienne taistelee byrokratian, ympäristön ennakkoluulojen ja vakaviin rikoksiin syyllistyneiden vankien erilaisten elämänhallintaan liittyvien huolien kanssa saadakseen aikaan taiteellisestikin kunnianhimoisen esityksen.

Suurta teatteria on erityisen onnistunut kuvatessaan esityksen työstämiseen liittyvää sosiaalista dynamiikkaa ja siitä voimaa saavan näytelmän vaikuttavuutta. Elokuvan draamallinen ratkaisu keskittää näkökulman Etiennen janoamaan ammatilliseen ja yksityiseen huomioon vie painoa vankiteatterin pohjimmaiselta arvolta: miten omassa rikollisessa elämässään tunnemaailmansa tukahduttaneet ihmiset voivat teatteri-ilmaisun kautta muodostaa uuden suhteen empatiaan ja ylipäänsä tunteisiinsa, ja siten löytää väylän takaisin vankilan ulkopuoliseen yhteisöllisyyteen.

Kommentoi Facebookissa