Better Man
Michael Gracey
Elokuvateattereissa nyt
★★★
Jo poikasena Robert Williams koki olevansa huonompi kuin muut niin futiskentällä kuin kotonaan. Showmies-isän (upea Steve Pemberton) rakkaus oli pojan ulottumattomissa. Onneksi oli mummu (Alison Steadman), jonka kanssa katsoa telkkaria ja syödä sipsejä.
Kun teiniapina on antanut kaikkensa poikabändin koelauluissa, manageri Guy Chambers (Tom Budge) muuttaa hänet Robertista Robbieksi ja muovaa amatöörimäisestä poikapoppoosta Take That -bändin. Bändi muokataan viihdyttämään poppia rakastavaa homoskeneä, mutta kun pojat pääsevät puolivahingossa esiintymään tytöille, keikoista tulee massiivisempia, rahaa alkaa virrata – ainakin joillekin – ja pojat nousevat ykkösluokan julkkiksiksi.
Suosion kasvaessa Better Man muuttuu elokuvallisestikin massiivisemmaksi sekä konserttispektaakkeleissa että kokaiinipölyisissä takahuoneissa. Kamera ajaa droonilla, ja kuvaus on erityisesti konserttikohtauksissa taitavaa. Vauhdikkaissa keikkaspektaakkeleissa elokuvayleisö pääsee sekä katsomoon että lavalle. Leikkaajan sakset käyvät tiheään, mutta nopeasta temposta huolimatta elokuva uskoo toistoon – liikaakin. Toisto on hyvä tehokeino säästeliäästi käytettynä, mutta Better Man -elokuvassa se on turhan alleviivaavaa ja junnaavaa.
Hienoja suvantovaiheita Robbie-apinan sekoilun keskellä tarjoavat kauniit hetkeä äidin (Kate Mulvany) ja mummun kanssa kotona. Myös lavastaja on pannut parastaan luodessaan 1980–90-luvun Englannin alemman keskiluokan ahtaita mutta kotoisia interiöörejä ja villejä yökerhoja.
ROBBIE WILLIAMSIN URAKEHITYKSEN myötä tarina paljastaa konnansa, joita ovat Take Thatin tuotoista ison osan käärivä tanssitaidoton sanaseppo Gary Barlow (Jake Simmance) ja poikia riistävä tuottaja Chambers. Kun elokuvien historiasta vertaistaan hakeva melodraamaksi yltyvä tanssi muusikko Nicole Appletonin (Raechelle Banno) kanssa on ohi, Robbien elämän pilaa Oasis-tähti Liam Gallagher (Leo Harvey-Elledge). Angstinen ja itsetuhoinen Robbie heräilee lattioilta, mutta yhä uudestaan hän nousee lavalle ottamaan turpaan ammatissa, josta on tullut taakka.
Robbie Williamsin sympaattinen mutta rujonpuoleinen alter ego, apina, on taitavasti toteutettu ratkaisu. Apina symboloi sitä, miten outona kukin itsensä näkee. Tarinan pahin konna on tietenkin Robbie Williams itse itselleen. Vasta kun hän oivaltaa sen, hän voi muuttua paremmaksi.
Häpeästä ja tuskasta nousee parempi mies, kirjoitti Robbie Williams Better Man -biisiinsä: As my soul heals the shame, I will grow through this pain.
