ElokuvaKirjoittanut Tuomas RantanenKuvat Agata Kubis

Agnieszka Holland kurkottaa ihmisyyden ytimeen elokuvallaan, jonka voi tulkita kommentoivan myös Suomen uutta rajalakia

Green Border on mestarillinen elokuva, joka pysäyttää ajankohtaisuudellaan.

Lukuaika: < 1 minuutti

Agnieszka Holland kurkottaa ihmisyyden ytimeen elokuvallaan, jonka voi tulkita kommentoivan myös Suomen uutta rajalakia

Green Border

Agnieszka Holland

★★★★★

Puolalainen mestariohjaaja Agnieszka Holland (s. 1948) tunnetaan poliittisesti latautuneista elokuvistaan, kuten juutalaisen sotilaan elämäkertaan nojautuneesta Europa, Europasta (1990), Ukrainan nälänhätään sijoittuvasta Mr. Jonesista (2019), eläinoikeusteemaisesta Jäljistä (2017) ja Prahassa vuonna 1969 polttoitsemurhan tehneestä Jan Palachista kertovasta HBO-sarjastaan Palava pensas (2014). Holland on ohjannut myös jaksoja Tremeen, The Wireen ja House of Cardsiin. 

Mustavalkoisessa Green Borderissa Valko-Venäjän ja Puolan väliselle rajavyöhykkeelle päätyneet pakolaiset joutuvat kummankin maan rajaviranomaisten väkivaltaisen pallottelun kohteeksi. Viimeisteltyyn elokuvalliseen ilmaisuun ja huolelliseen taustatyöhön perustuva elokuva lähestyy kriisiä yhtä aikaa aidossa kuoleman ahdingossa olevien perheellisten pakolaisten, traumaattiseen työhönsä eri tavoin suhtautuvien rajavartijoiden, pakolaisia auttavien aktivistien ja omia eettisiä valintojaan tekevien lähiasukkaiden näkökulmista.

Inhimillisyyden ytimeen kurkottavan elokuvan kaikki ihmiset ovat kokonaisia yksilöitä. Paha ei ole demonista vaan poliittisista ja primitiivisistä rakenteista nousevaa. Näin elokuva osoittaa, miten myös Suomessa rajalain käsittelyn yhteydessä vakiintunut epäinhimillistävä puhetapa hybridivaikuttamisen välineiksi päätyvistä pakolaisista avaa ovea sille, että pian omallakin itärajallamme voivat jopa lapset ja raskaana olevat naiset kuolla kylmään, nälkään ja vallanpitäjien tilaamaan väkivaltaan.

Elokuvateattereissa nyt.