Elokuva, KulttuuriKirjoittanut Elisa Helenius

Huhtikuussa koronan takia peruutettu Night Visions -elokuvafestivaali nähdään 19.–21.8 Helsingissä

Festivaalijohtaja Mikko Aromaan mukaan ohjelmiston tason ohella on esityksissä on panostettu koronaturvallisuuteen. Kuvassa Tyler Rice elokuvassa Butt Boy.

Lukuaika: 3 minuuttia

Huhtikuussa koronan takia peruutettu Night Visions -elokuvafestivaali nähdään 19.–21.8 Helsingissä

Night Visions on ensimmäinen pääkaupunkiseudulla järjestettävä elokuvafestivaali koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen aikana.

”Kun kuivaa kautta on elokuvateattereissa järjestettävien tapahtumien suhteen eletty jo lähes puoli vuotta, nälkä päästä kokemaan jotain uniikkia on nyt varmasti kova. Eikä festivaalin kauttaaltaan kovatasoinen ohjelmisto varmastikaan petä”, kertoo sähköpostitse tavoitettu festivaalijohtaja Mikko Aromaa.

Night Visions on Pohjoismaiden suurin fantasia-, kauhu-, scifi-, ja toimintaelokuviin keskittynyt festivaali, joka järjestetään kaksi kertaa vuodessa Helsingissä, tavallisesti marraskuussa ja huhtikuussa. Festivaali on perustettu vuonna 1997. Viime vuonna korealainen Oscar-voittaja Parasite sai Suomen ensi-iltansa Night Visionissa.

Avajaiselokuvana nähdään nyt itävaltalaisohjaajien Severin Fialan ja Veronika Frantzin psykologinen kauhutrilleri The Lodge (Britannia / Kanada / USA 2019). Siinä isä jättää kaksi pientä lastaan lumen keskelle syrjäiseen mökkiin, jotta he voivat tutustua paremmin äitipuolikokelaaseen. Talossa alkaa tapahtua outoja asioita, hieman kuin Stanley Kubrickin Hohdossa.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Festivaalin avajaiselokuvana nähtävästä The Lodgesta on näytös myös perjantaina. 

”Kaikki ohjelmistoon valitut uutuuselokuvat nähdään nyt Suomessa ensimmäistä kertaa valkokankaalla. Elokuvateatteriympäristössä nautittaviksihan ne kaikki on ihan ensisijaisesti tehty. Lisäksi useimmat ohjelmistossa olevat elokuvat eivät tämänhetkisen tiedon mukaan ole tulossa laajaan valkokangaslevitykseen lainkaan, joten suurin osa festivaalinäytöksistä on ainutkertaista herkkua”, Aromaa kirjoittaa.

Ohjelmistossa nähdään myös esimerkiksi Tyler Cornackin ohjaama Butt Boy (USA 2019), jossa tavallisen oloinen perheenisä yllättäen löytää anaaliset ilot. Pakkomielteeksi kehittyvä mielihyvän tavoittelu saa hänet tunkemaan maagisen takapuolensa sisälle kaikkea mahdollista elotonta ja elävää. Sysimusta komediallinen jännitysdraama tarjoaa hillittömiä ja ällöttäviä hetkiä.

Rob Grantin ohjauksen Harpoon (USA 2019) meriitteihin taas lukeutuu toinen sija Rotten Tomatoesin ”Vuoden 2019 parhaat kauhuelokuvat” -tilastossa. Kauhukomedia seuraa kolmiodraamaa ja hengissä selviytymistaistelua, kun kolme nuorta jää jumiin jahdille keskellä merta. Eristyksissä ollessa paljastuu yhä uusia salaisuuksia ja seuraa karmivia kommelluksia.

Koronaviruksen sijaan elokuvateattereissa voi nyt rauhassa keskittyä pelkäämään aaveita ja murhaajia. Aromaa kertoo poikkeustilanteen järjestelyistä:

”Elokuvien näytösvälit ovat kaikissa festivaaliteattereissa pidemmät kuin mihin on totuttu, jotta tungoksia ei pääsisi syntymään. Turvavälien varmistamiseksi kaikkiin festivaalin näytössaleihin myydään lippuja ainoastaan 50 prosenttia niiden todellisesta kapasiteetista.

Esityspaikoissa on luonnollisesti tarjolla käsidesiä ja käsienpesumahdollisuus. Näin ollen esimerkiksi elokuvafestivaalin vertaaminen juuri nyt kovasti tapetilla olleisiin muunlaisiin yleisötapahtumiin on aika lailla mahdotonta, koska elokuvatapahtumassa jo perusjärjestelyt takaavat kävijöiden turvallisuuden jokseenkin niin hyvin kuin se vain suinkin on mahdollista.”

Koronaviruksen aiheuttamia negatiivisia puolia ovat normaalia suppeampi ohjelmisto ja kansainvälisten tekijävieraiden puuttuminen. Paikalle odotetaan kuitenkin Tanskasta ohjaaja Michael Panduroa, jolta nähdään festivaalilla kaksi musiikkiaiheista teosta: lyhytelokuva Sadlands ja dokumentti Nasum: Blasting Shit to Bits. Panduro pitää myös Korjaamolla perjantaina 21.8. klo: 16.00 masterclass-luennon, jonka jälkeen nähdään Panduron luennossaan sivuamaan independent-elokuvantekemiseen pureutuva Justin McConnellin dokumentti Clapboard Jungle (Kanada 2020).

Tanskalainen ohjaajavieras Michael Panduro luennoi tapahtumassa independent-elokuvien tekemisestä

”Muiden ulkomaalaisten vieraiden puuttumista saadaan onneksi paikattua esimerkiksi ohjelmistossa nähtävien kotimaisten lyhytelokuvien osalta. Ainakin lauantaina 22.8. Lasipalatsin Bio Rexissä maailmanensi-iltansa saavien Witcher – Mines of Eeclor – ja Odotusaika-lyhytelokuvien näytöksiin on saapumassa tekijävieraita esittelemään töitään. Työryhmäesittely on luvassa myös ensiesityksensä Orionissa lauantaina saavan Nasum: Blasting Shit to Bits -elokuvan näytöksessä”, Aromaa vinkkaa.

Kauhunhuudot kuulukoot siis pian elokuun illoissa.

Night Visions – The New (Ab)Normal järjestetään Helsingissä 19.─22. elokuuta.

Elokuvateatteri Orionissa, Töölön Korjaamolla ja Lasipalatsin Bio Rexissä nähdään neljän päivän aikana yhteensä 23 pitkää elokuvaa ja kuusi lyhytelokuvaa 42 näytöksessä.

 Festivaalin tarkemmat tiedot löytyvät täältä.