Yhteiskunta

Makkaratalon hikipaja

Lukuaika: 2 minuuttia

Makkaratalon hikipaja

Teksti Tuukka Tuomasjukka

Keskelle kauppakeskusta pystytetyssä pop up -hikipajassa ihmiset ilmaisevat mieltään vastuullisen vaateteollisuuden puolesta.

“Made in Bangladesh”. “Fabriqué en India”. Vaatteen pesuohjelapussa mainittu muutama rivi valmistuspaikasta jää usein kuluttajan ainoaksi informaatioksi vaatteen alkuperästä. Harva pohtii, mitä vaateteollisuus oikeasti tarkoittaa ja mitä näiden rivien takana piilee.

Ompelumielenosoitus konkretisoi tämän osan todellisuutta. Keskellä helsinkiläistä kauppakeskusta tapahtuvassa mielenilmauksessa teollisuusompelukoneet ovat käynnissä ja kaikkien käytettävissä 12 tuntia, tavallisen bangladeshilaisen tehdastyöläisen päivän verran.

Mielenosoitus on Taiteen edistämiskeskuksen järjestämä tapahtuma, joka kiinnittää huomiota kertakäyttökulttuuriin ja tekstiiliteollisuuden tuotanto-oloihin. Vapaaehtoisvoimin järjestetyssä tapahtumassa Suomen muotoilukasvatusseura SuoMu ry antaa ompelunohjausta, ja kuka tahansa voi tulla paikalle korjaamaan rikkinäisiä vaatteitaan.

Tapahtuman ompelu-etuliitteestä huolimatta tarkoitus ei ole saada liikkeelle pelkästään käsityöalan harrastajia ja toimijoita, vaan tapahtuma on avoin kaikille, joita aihe kiinnostaa.

“Saat kokemuksen siitä, millaista työntekijöillä on. Jos tuntuu tältä tehdä työtä viisi minuuttia, miltä tuntuu tehdä työtä koko päivän?” tapahtuman ideoinut läänintaiteilija Veera Jalava tiivistää.

Mielenosoituksen puitteista huolimatta Ompelumielenosoitus ei halua jäädä vain käsityöperformanssiksi.

“En tuijottaisi ompelemista, vaan yleisemmin kertakäyttökulttuuria”, Jalava sanoo.

“Pohja-ajatuksena oli se, että ei kannata ostaa uutta, jos vanha on vielä korjattavissa.”

Hän toivoo, että tapahtumalla saadaan herätettyä yleistä tietoisuutta ja kiinnostusta vaateteollisuuden faktoja kohtaan.

Tapahtuman taustalla on samana päivänä järjestettävä kansainvälinen Vaatevallankumous. Kampanjassa ihmiset yli 50 maassa vaativat vaateteollisuudelta lisää vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä.

Vaatevallankumouksen taustalla on Bangladeshissa vuosi sitten tapahtunut Plaza Rana -tehtaan sortumisonnettomuus, jossa kuoli yli tuhat työntekijää. Onnettomuuden vuosipäivänä järjestettävää Vaatevallankumousta vietetään erilaisissa tapahtumissa sekä sosiaalisessa mediassa. Näkyvimmin tapahtuma haastaa ihmisiä pitämään vaatekappaletta päivän ajan väärinpäin ja näin kyseenalaistamaan tuotannon nurjaa puolta.

Jalava tarttui ajatukseen.

“Halusin tehdä jotain konkreettisempaa vaatteen nurinpäin kääntämisen lisäksi”, hän kertoo.

Ompelumielenosoitus ja vaatevallankumous kiinnittävät huomionsa epäkohtiin vaateteollisuuden taustalla. Jalava puhuu luontevasti orjuuden ja riistotyön passiivisesta hyväksymisestä kuvatessaan nykyistä vaateteollisuutta. Esille nousee tähän vaikuttaminen yhteistyön kautta.

“Länsimaalaiset ovat työntekijöitä paremmassa asemassa. Voimme vaikuttaa vaatimalla inhimillisiä työoloja”, hän kertoo.

Vaikuttaminen voi kuitenkin usein tuntua vaikealta.

“Vaateteollisuudesta tulee paljon negatiivisia uutisia, ja monet turtuvat siihen. Usein nousee ajatus, että yksin ei voi vaikuttaa.”

Jalava painottaa, ettei yrityksiä kannata boikotoida, sillä ompelijat tarvitsevat työnsä. Töiden poistamisen sijasta tulisi keskittyä työolojen parantamiseen.

“Yritysten ja kuluttajien tulisi yhdessä edistää tuotteiden vastuullisuutta. Alihankkija ei ole sen suurempi syyllinen kuin vaatteiden tilaaja tai ostaja.”

Vaateteollisuuden vastuullisuus nousi ajankohtaiseksi viimeviikkoisen MOT-ohjelman myötä, jossa kerrottiin muun muassa suomalaisen lastenvaatemerkki Reiman Bangladeshin tehtaiden työoloista ja matalista palkoista. Reima liittyi uutisoinnin jälkeen länsimaisten vaateyritysten, ammattiyhdistysliikkeen ja Bangladeshin viranomaisten väliseen Accord-sopimukseen. Sopimuksella yritykset sitoutuvat tehtaiden rakennus- ja paloturvallisuuden tarkastuksiin.

Reiman toiminta ilahdutti myös Jalavaa.

“Juuri tähän kampanjapäivällä pyrimme. Reiman sivuilla oli aikaisemminkin kertomus yrityksen vastuullisuudesta, jonka tulisi olla yleinen käytäntö suomalaisyrityksellä. Yritysten tulisi osata vastata tuotteidensa vastuullisuudesta kuluttajalle”, Jalava sanoo.

Ompelumielenosoitus 24.4. POP UP ILO, Citycenter 2. kerros, Kaivokatu 8. Paikalle voi tuoda rikkinäisiä vaatteita korjattavaksi.

  • 23.4.2014