Teksti Markus Kuokkanen
Jääkiekon MM-kisat valjastetaan Vitawin Balance -huijauksen markkinointiin.
Ihmerannekkeet ovat tulossa takaisin. Vitawin-yritys markkinoi nyt ranneketta, joka muistuttaa läheisesti huijauksena tunnettua Power Balance -tuotetta. Yritys on valjastanut Helsingissä järjestettävät jääkiekon MM-kisat huuhaa-rannekkeensa markkinointiin.
Tehtyjen sopimusten mukaan Vitawin Balance -energiaranneketta myydään maailmanmestaruuskisoissa, ja Vitawinilla on myös oikeus käyttää maailmanmestaruuskisojen logoa markkinoinnissaan. Kun kansainvälinen jääkiekkoliitto lainaa näin uskottavuutta huuhaa-tuotteelle, se osallistuu jääkiekkofanien vedättämiseen ja kohtelee kaltoin arvovaltaista brändiään.
Myös Suomen maajoukkueen pelaajia pyritään käyttämään tuotteen mannekiineina levittämällä virheellisiä tietoja. Itä-Euroopan jääkiekkoliiga KHL:n sivuilla julkaistun uutisen mukaan Venäjän, Ruotsin ja Suomen maajoukkueet käyttävät Vitawin-energiarannekkeita. Suomen jääkiekkoliiton myyntijohtaja Juha Kuosa kuitenkin kiistää, että maajoukkueella olisi sopimusta Vitawinin kanssa, ja maajoukkueen tiedottaja Janne Lahti vahvistaa, että pelaajat eivät käytä ranneketta.
Vitawin-yrityksen verkkosivuilla väitetään, että Vitawin Balance -ranneke parantaa koordinaatiota, liikkuvuutta, kestävyyttä ja keskittymiskykyä. Kuvauksen mukaan tuote ”toimii tehokkaasti vuorovaikutuksessa ihmisen energiakentän kanssa ja tukee elimistön resonointia”.
Sivulla selitetään, että ”rannekkeen hyödyllisten toimintojen algoritmi perustuu vuorovaikutukseen ihmisen elimistön alfa-aaltojen taajuuden sekä maan pinnan ja ionosfäärin välisen alueen sähkömagneettisten aaltojen taajuuden välillä.”
Suomalaiset tutkijat tyrmäävät Vitawin Balance -rannekkeen.
”Mainoksen lupaamat vaikutusmekanismit ovat tieteelle tuntemattomia, toisin sanoen silkkaa huuhaata. Mainoksen kaltaista tekstiä voisin itse kuvitella kirjoittavani kieli poskessa johonkin vappujulkaisuun”, biofysiikan professori Juha Voipio sanoo Helsingin yliopistosta.
”Tuotteeseen liitetyillä ominaisuuksilla ja vaikutuksilla ei ole minkäänlaista tieteellistä pohjaa, eikä sillä näin ollen voi olla mitään vaikutusta ihmisen fysiologisiin toimintoihin”, Helsingin yliopiston biotieteiden laitoksen professori Tomi Taira kommentoi.
”Vastaavia rannekkeita on ollut, yhtä lailla järjettömän tuntuisia. Plasebo-efekti on mahdollinen, mutta fysiikan ja fysiologian kannalta tässä ei ole järjen hiventä”, sanoo Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen johtaja, professori Jukka Maalampi.
Kukaan ei tunnu ottavan vastuuta siitä, että MM-kisojen logoa hyödynnetään jääkiekkofanien harhauttamisessa.
Maailmanmestaruuskisojen markkinointipäällikkö ja Infront Finland Oy:n varatoimitusjohtaja Tero Kumpulainen kertoo, että kisojen pääsihteeri Mika Sulin on oikea henkilö kommentoimaan asiaa.
Sulin on eri mieltä. Hän kertoo, ettei tiedä asiasta mitään ja eikä halua kommentoida sitä, koska kisaorganisaatiolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, missä kisojen logoa käytetään. Sulinin mukaan siitä vastaavat kansainvälinen jääkiekkoliitto sekä Infront Sports & Media -yritys. Infront Sports & Median viestinnästä vastaava apulaisjohtaja Joerg Polzer myöntää, että Vitawinilla on oikeus käyttää kisalogoa ja myydä rannekkeita MM-kisoissa.
”Mitä tulee tuotteen toimivuuteen, sitä on kysyttävä valmistajalta”, Polzer sanoo.
Myöhemmin kansainvälisen jääkiekkoliiton viestintäjohtaja Szymon Szemberg kertoo sähköpostilla, että liitto ei näe tilanteessa mitään ongelmaa:
”Kuten mainitsetkin sähköpostissasi, kyseisen tuotteen valmistajat viestivät avoimesti tuotteessa käytetyistä materiaaleista. Uskomme että fanit areenoilla pystyvät tekemään oman itsenäisen päätöksensä siitä, mitä tuotteita he haluavat tai eivät halua ostaa. Vastaavia tuotteita myydään ympäri maailmaa, emmekä näe syytä puuttua tähän tapaukseen.”