Dokumentti näyttää, kuinka haluamme kaiken halvalla.
Yli tuhannen neliön marketit kattavat Suomen päivittäistavaramarkkinoista 65 prosenttia. Vuonna 2010 Suomessa marketteja oli 3 351 kappaletta, niistä hypermarketteja on 141.
Ingvar Palménin kuvailu suomalaisesta lauantaipäivästä kuulostaa kauhealta: mennään autolla automarkettiin ostoksille, sitten käydään syömässä ja vietetään koko päivä marketissa.
Ingvar ja hänen veljensä Stig pitävät Vantaan Nikinmäessä Palménin pientä, mutta viihtyisää ruokakauppaa. Toisinaan on säpinää, mutta välillä 15 kilometrin päässä sijaitseva Jumbon kauppakeskus hiljentää kaupan.
Palménin kauppa ja sen kauppiasveljekset ovat pääosassa Paula Korvan ohjaamassa dokumenttielokuvassa Hypermarket Nation.
Paula Korva selittää törmänneensä elokuvansa aiheeseen, kun oli ystävänsä muuttoapuna Pohjois-Helsingissä. Muuttoauto piti mennä siirtämään, kun naapuri odotti sen takana citymaasturillaan ja tuli huutamaan muuttajien tukkivan tien.
”Kun naapuri pääsi autolla kolmen metrin matkan ovelleen, hän kantoi Jumbon kauppakeskuksen ostoskassit sisälle. Mietin, että näinkö naapurit nykyään kohtaavat toisensa.”
Kaupunginosissa ei enää ole omia lähikauppoja, vaan ostokset on tehtävä hypermarketeissa, jonne on matkustettava autolla.
”Yhteisöllisyys rapistuu. En ymmärrä, miten isojen ketjujen annetaan rakentaa yhä isompia kauppakeskittymiä. Kuluttajilta ei kysytä, minkälaisissa kaupoissa he haluaisivat käydä.”
Korva sanoo, ettei hänen mielestään vastuuta pidä sälyttää ainoastaan kuluttajien niskoille.
”Esimerkiksi Tanskassa taajamien ulkopuolelle ei saa rakentaa muuta kuin tilaa vieviä erikoiskauppoja kuten huonekaluliikkeitä. Taajamiinkaan ei saa rakentaa yli 3 500 neliön kauppoja.”
S-ryhmä ja K-kaupat pitävät hallussaan lähes 80 prosenttia päivittäistavarakaupasta. Korvaa ihmetyttää, miten ne ovat saaneet rakentaa hallejaan niin vapaasti ympäri Suomea. Korva taivastelee myös propagandaa, jota kauppojen edustajat saavat läpi.
”Keskon johtaja Matti Halmesmäki kirjoitti Helsingin Sanomissa mielipidekirjoituksen, jossa hän väitti, että kauppakeskukset aiheuttavat vain vähän ylimääräistä autoilua. Hänen mukaansa ostokset hoidetaan tehokkaasti työmatkojen yhteydessä.”
”Kirjoituksen jälkeen tutkijoilta tuli vastine, että höpölöpön. Neljä viidestä kauppamatkasta ajetaan edestakaisin kotiovelta. Miten Halmesmäellä voi olla pokkaa väittää muuta?”
Korva sanoo, että tietenkin kauppiaat säästävät kuljetuskustannuksissa, kun tavaramassat kuljetetaan yhteen halliin. Mutta kun ihmisten on pakko hoitaa ruokaostoksensa jättimarketeissa, samalla ohjataan heidän ajankäyttöään.
”Eivätkä kauppakeskusten tilat ole samalla tavalla julkisia kuin torit.”
Paula Korvan Hypermarket Nation Tampereen elokuvajuhlilla kotimaisen kilpailun sarjassa, 7.–11.3.
Hannele Huhtala