Ranskalainen taiteilijakollektiivi H5 loi kuvitteellisen brändin.
Ranskalainen taiteilijakollektiivi H5 muistetaan kokonaan tuotemerkeistä ja logoista koostuneesta Logorama-lyhytanimaatiosta, joka palkittiin Oscarilla, Césarilla ja Cannes’ssa.
Nyt H5 on jatkanut brändien ja niihin liittyvien arvolatausten analysoimista luomalla kuvitteellisen brändin – Hello™ – ja rakentamalla sen ympärille kokonaisen taidenäyttelyn oheiskrääsineen.
”Tavoitteena on luoda töitä ja installaatioita, jotka purkavat mainoskuvaston merkitykset”, Logoraman ohjaaja ja H5:n jäsen Ludovic Houplain selittää. ”Näyttelyn työt käyttävät markkinoinnin ja mainonnan tyylikeinoja auttaakseen yleisöä ymmärtämään heihin päivittäin kohdistuvien viestien todelliset tavoitteet.”
Logorama ja Hello™ olivat ensiaskeleet projektissa, jonka seuraava vaihe on lyhytfilmi Money Time. Se kuvaa tulosten maksimoimiseen keskittyvän finanssialan epäinhimillistävää vaikutusta.
Hello™ H5 Pariisin La Gaîté lyrique -museossa joulukuun 30. päivään saakka.
Jari Tamminen