Postikortteja Tukholmasta
Tukholman yliopistossa elokuvatutkimusta opiskellut Mikko Pihkoluoma bloggaa kulttuurista ja matkailusta.
Cannesin alkuun on alle kuukausi ja valtaosa ohjelmistosta on nyt selvillä. Suomesta festivaaleille otettiin uusi nimi, sillä J-P Valkeapäästä tulee kolmas suomalainen, jonka pitkä elokuva pääsee tällä vuosituhannella Cannesiin (Aki Kaurismäen ja Juho Kuosmasen lisäksi). Aiemmin Venetsian ja Toronton festivaaleilla elokuviaan (Muukalainen, He ovat paenneet) esitelleen ohjaajanimen Cannes-elokuvassa Koirat eivät käytä housuja näyttelevät Pekka Strang ja Krista Kosonen. Valkeapään saavutusta ehkä parhaiten kuvaa se että viime vuoden Cannesin puhutuimpiin teoksiin lukeutuneet Climax ja Mandy esitettiin juurikin samaisessa Director’s Fortnight -sarjassa.
Valkeapää kilpailee Cannesin sivusarjassa Lav Diazin, Takashi Miiken, Bertrard Bonellon (Sodankylä-vieras v. 2017), Quentin Dupieux’n (muusikkona paremmin tunnettu Mr. Oizo), Rebecca Zlotowskin (Planetarium) ja Robert Eggersin (The VVitch) kanssa. Ohjelmistossa on lisäksi erikoisnäytös Luca Guadagninon (Call Me by Your Name, Suspiria) uutuuselokuvasta The Staggering Girl, jossa näyttelevät mm. Julianne Moore ja Kyle MacLachlan.
Lisää pohjoismaista väriä tuo ruotsalais-georgialainen elokuva And Then We Danced, jonka ohjaajan aiemmista töistä Certain People (Katrinas kalas, 2011) oli ilmestyessään suosittu myös Suomessa Rakkautta ja anarkiaa -festivaaleilla. Elokuvan ohjaaja Levan Akin on syntynyt Ruotsissa, mutta omaa juuria Georgiaan, jossa elokuvaa on kuvattu pitkälti salaa.
Muista sivusarjoista mainitsemisen arvoista on se että Kriitikoiden viikoille valittiin Oslossa koulutuksensa saaneen ruotsinsuomalaisen Johanna Pyykön lyhäri The Manila Lover. Suomalaisen Teemu Nikin All Inclusive vuorostaan kilpailee lyhytelokuvien kultaisesta palmusta, jonka kohteen päättävän juryn presidenttinä on tänä vuonna Claire Denis (Oscar-palkitun Moonlightin ohjaaja Barry Jenkins pitää häntä maailman parhaimpana aktiivisena elokuvaohjaajana).
Varsinaisen ohjelmiston kilpasarjasta 90% julkistettiin viime viikolla. Todennäköisin myöhäislisäys ohjelmistoon on Quentin Tarantinon Once Upon A Time in Hollywood, jonka tähtikaarti — Leonardo DiCaprio, Margot Robbie, Dakota Fanning, Al Pacino ja Brad Pitt — sopii täydellisesti Cannesin punaiselle matolle.
Jo varmistuneista nimistä ehkä ennakkoon odotetuin on Terrence Malickin toista maailmansotaa käsittelevä A Hidden Life, jonka leikkausvaihe on kestänyt niin monta vuotta, että elokuvan näyttelijöistä sekä Bruno Ganz että Michael Nyqvist ehtivät kuolla.
Muita kilpasarjan konkareita ovat Jean-Pierre ja Luc Dardenne, Ken Loach, Pedro Almodovar, Jim Jarmusch, Arnaud Desplechin ja (vasta 30-vuotias) Xavier Dolan. Heidän ohella kilpasarjan ulkopuolella nähdään Werner Herzogin Family Romance LLC, Abel Ferraran uutuus, Asif Kapadian (Amy) Maradona-dokumentti ja Nicolas Winding Refnin tv-sarja Too Old to Die Young — North of Hollywood, West of Hell.
Kilpasarjaan ensimmäistä kertaa nouseva amerikkalaisohjaaja Ira Sachs on tehnyt uusimman elokuvansa Euroopassa. Frankien rooleissa nähdään Isabelle Huppert, Andre Wilms ja Marisa Tomei.
Muista debytanteista yksi mielenkiintoisimmista on Claire Denis’n 35 Shots of Rhum -elokuvassa näytelleen Mati Diopin Atlantique. Ohjelmiston muihin harvoihin naisohjaajiin lukeutuu itävaltalainen Jessica Hausner, joka saattaa lukeutua festivaalin ylllättäjiin.
Kaiken kaikkiaan ohjelmisto on tänä vuonna kutkuttava ja sitä leimaa paluu tunnetumpien nimien pariin. Tosin mukaan mahtuu vähemmän tunnettuja nimiä ja mielenkiintoisia valintoja, joiden joukossa on toivottavasti viime vuoden kaltaisia yllättäjiä.