Mainos Hesarin Kuukausiliitteessä lietsoi raivon.
Uudessa Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä oli useampikin mainio artikkeli, mutta huomioni varasti yksi mainos. Tarkemmin sanottuna Nokian Renkaiden mainos. Jotenkin sattui hyvään kohtaan.
Nokian Renkaathan on ollut otsikoissa viime aikoina epäiltynä vähintäänkin arveluttavista toimista. Firma on vuosien ajan toimittanut rengastesteihin rakenteeltaan ja materiaaleiltaan parempia kumeja kuin mitä on myyty kuluttajille testivoittaja-kiekkoina.
Menestys rengastesteissä on luonnollisestikin siivittänyt firman myyntiä ja myyntiin sidotut johdon palkitsemisjärjestelmät ovat olleen ns. anteliaita. Kun testikusetus oli paljastumassa (ja osakekurssin kyykkääminen odotettavissa) yrityksen johto muutti optioitaan rahaksi. Kusetuksen paljastuttua, optioiden kurssi putosi – hupsista saatana – 44 prosenttia.
Mikäli olisin ollut ostavana osapuolena, saattaisin kokea oloni hieman huijatuksi. Olen myös perin hämilläni, mikäli poliisi ja Finanssivalvonta ei tutki tapahtunutta sisäpiiritiedon väärinkäytön vinkkelistä.
On muuten erinomaisen hilpeää, että yksi optioita myyneistä sankareista on vilppiepäilyjä tutkinut yhtiön oma sisäinen tarkastaja Pasi Anias. Ei ehkä ole erityisen yllättävää, että Nokian Renkaiden entinen toimitusjohtaja Kim Gran kiistää kaiken.
”Väitteet ovat kaikilta osin täyttä mielikuvituksen tuotetta.”
Hän kertoo edelleen, että ”tuunaus ja virittely” on ollut yleinen käytäntö alalla. Tämä on sikäli uskottavaa, että vastahan se Volkswagenkin jäi kiinni ”tuunaamisesta ja virittelystä”
Mutta se mainos Kuukausiliitteessä. Ymmärrän kyllä, että mainospaikka on saatettu varata hyvissä ajoin ennen edellä kuvailtua skandaalia. Varmasti mainosleiskakin on puuhasteltu täysin erillään noista tapahtumista. Siltikin olisin saattanut harkita vaihtoehtoa B. Välillä maailma ei seuraa suunnitelmia ja silloin ammattilaiset improvisoivat ja säätävät – nyt eivät mainostoimistossa ja viestintäosastolla ole jaksaneet improvisoida ja säätää.
Lukiessani Nokian Renkaiden mainosta ja sen myyntilauseita, en voinut olla korjaamatta niitä mielessäni. Ja miksipä emme olisi korjanneet niitä myös paperilla (no okei, näyttöruudulla).
Oheisessa kuvassa kaikki otsikot siis ovat alkuperäisiä ja me vain korjailimme niitä tekstejä vastaamaan todellisuutta hieman paremmin.