Sääasema
Sääasema tarjoaa ilmastouutisia ja ympäristöanalyysiä Fifin asiantuntijoilta.
Teksti Samuli Sinisalo
…mutta onnistuihan Obama uudistamaan terveydenhuollonkin.
Yhdysvalloissa on yli kymmenen vuoden ajan puhuttu kansallisen päästökaupan ns. cap-and-trade-systeemin perustamisesta. Tässä ajassa siitä on tullut miltei poliittinen kirosana – hieman kuin terveydenhuoltouudistuskin oli. Obama sai terveydenhuollon puskettua läpi, mutta entäpä ilmastolaki sitten?
Senaattorit John Kerry, Lindsey Graham ja Joseph Lieberman ovat ottaneet uuden lähestymistavan ilmastolakiin. He ovat luoneet lakiesityksen joka maanlaajuisen päästökaupan sijasta jakaisi talouden kolmeen sektoriin, joita lähestyttäisiin jokaista omalla tavallaan. Voimalaitoksille ja sähköntuotannolle asetettaisiin yläraja päästöille. Tätä maksimia voitaisiin sitten ajan myötä laskea. Kuljetussektorille asetettaisiin hiilivero, joka toivottavasti auttaisi sähköistämään Amerikan autokantaa. Myös teollisuus- ja tuotantolaitoksille tulisi päästökatto, mutta vasta siirtymäajan jälkeen.
Kerryn, Grahamin ja Liebermanin esitys siis paloittelee ongelmat pienempiin osiin, joista on ehkä helpompi päästä poliittiseen yhteisymmärrykseen. Huomattavaa on myös se, että Kerry on demokraatti, Lieberman on sitoutumaton ja Graham on republikaani. Poliittinen kenttä on siis hyvin edustettuna, mikä lupailee hyvää aloitteelle.
Vireillä on myös aloite, jossa Amerikan ympäristöministeriö, EPA, saisi valtuudet kontrolloida myös kasvihuonekaasujen päästöjä. Tämä pohjautuu vuoden 1963 Clean Air Actiin. Clean Air Actin tarkoitus on suojata ihmisiä happosateilta, otsonia tuhoavilta aineilta ja muilta haitallisilta ilmansaasteilta. Clean Air Act on suunniteltu nimenomaan suojaamaan ihmisiä haitallisilta ilmansaasteilta; vielä ei ole täysin selvää ovatko kasvihuonekaasut siinä mielessä haitallisia, että ne kuuluisivat EPA:n toimenkuvaan. Myös kasvihuonekaasujen päästöjen määrät ja muut yksityiskohdat ovat vasta suunnitteilla. Asia on hyvin kiistanalainen ja selvitystyön pitäisi valmistua lähiaikoina.
Obama myös edelleen ajaa tiukempia päästövaatimuksia autohin. Tässä ovat mukana sekä liikenneministeriö sekä ympäristöministeriö. Nämä koko maan kattavat päästövaatimukset on määrä viimeistellä lähiaikoina, mutta ne ovat saaneet jo autoteollisuuden tuen. Tämä on yllättävää, mutta myös hyvin ymmärrettävää. Teollisuus kannattaa koko USA:n kattavia päästöstandardeja, sillä niiden puuttuessa monet osavaltiot asettaisivat omat päästöstandardit autoille ja teollisuus joutuisi tuottamaan erilaisia autoja eri osavaltioihin.
Ilmaston kannalta tehokkaita tapoja rajoittaa päästöjä on monia. USA sitoutui Kööpenhaminan sopimuksessa vähentämään päästöjään 17 prosenttia vuoden 2005 tasosta. Tämä on kyllä mahdollista teknisesti mahdollista. Tärkeintä on vain löytää sellainen lähestymistapa, joka saa 60 senaattorin hyväksynnän.
Saa nähdä, ottaako Obama seuraavaksi haasteekseen ilmastolain. Kaikesta monimutkaisuudestaan huolimatta se saattaa olla poliittisesti helpompaa kuin esimerkiksi Amerikan sosiaaliturvajärjestelmän uudistaminen. Sekin on edessä jossain vaiheessa.