Sääasema
Sääasema tarjoaa ilmastouutisia ja ympäristöanalyysiä Fifin asiantuntijoilta.
Teksti Maria Haanpää
Ilmastouutisia 27.10.-2.11.
Kanada on suojellut nyt jo yli miljoona neliökilometriä eli melkein viidesosan boreaalisista metsistään. Viimeisin suojelu-uutinen kantautuu Manitoban provinssista, jossa sijaitseva yli neljänkymmenen tuhannen neliökilometrin metsäalue pyritään saamaan peräti Unescon maailmanperintökohteeksi. Kanadan metsänsuojelusta uutisoivat Yale Environment 360 ja The Guardian.
Arktisen alueen monivuotinen merijää on jokseenkin hävinnyt, raportoi Beaufortinmeren-tutkimusretkeltään palannut tiedemies David Barber. ”En ole koskaan nähnyt mitään tällaista koko sen kolmenkymmenen vuoden aikana, jona olen tutkinut Arktista”, hän toteaa Reutersin mukaan. Nykyinen jääpeite ei vaikuta vakavalta esteeltä laivaliikenteelle. Professori Barberin havaintoihin kiinnittivät huomiota myös Yale Environment 360, ABC ja Society of Environmental Journalists.
Luoteis-Atlantin kalakannat ovat siirtyneet perinteisiltä alueiltaan kohti viileämpiä vesiä. Viimeisen neljänkymmenen vuoden aikana osa tutkituista kalalajeista on siirtynyt pohjoiseen, osa syvemmille vesille. Vaikuttaa siltä, että meriveden lämmetessä kaksi kolmasosaa lajeista on alkanut hakeutua sinne, missä veden lämpötila on niille sopivampi. Tarkastelun kohteena oli kolmekymmentäkuusi taloudellisesti tai ekologisesti tärkeää kalalajia. Yhdysvaltain NOAA:n tutkimus on julkaistu Marine Ecology Progress Series -lehdessä.
Merenpinta nousi Yhdysvaltain itärannikolla Pohjois-Carolinassa 1900-luvulla kolme kertaa niin nopeasti kuin sitä edeltäneiden viidensadan vuoden aikana. Viime vuosisadan mittaan merenpinta nousi siellä 3,0-3,3 millimetriä vuodessa. University of Pennsylvanian johtaman tutkimuksen mukaan nousunopeuden kiihtyminen tuolle tasolle tapahtui vuosien 1879 ja 1915 välillä. Tutkimus on julkaistu Geology-lehdessä.
Liikenteen vaikutus maapallon ilmaston lämpenemiseen voi moninkertaistua vuoteen 2050 mennessä. Liikenne on lämmittänyt ilmastoa pääasiassa hiilidioksidipäästöjen välityksellä, ja tieliikenne on ollut tärkein päästöjä synnyttävä liikenteen osa-alue. Vuonna 2000 yksitoista prosenttia ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta oli tieliikenteen aiheuttamaa. ”Lisääntyvä matkailu ja kansainvälinen kauppa pitävät päästöt kasvussa”, tutkimusjohtaja Jan Fuglestvedt tylyttää. Fuglestvedtin edustama CICERO (Center for International Climate and Environmental Research – Oslo) esittää nämä ja muita arvioita tutkimuksessa, joka on hyväksytty julkaistavaksi Atmospheric Environment -lehdessä.
Ekokaupungin maineessa oleva yhdysvaltalainen Portland aikoo vähentää hiilidioksidipäästöjään neljäkymmentä prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Kaupungin tuore ilmastosuunnitelma sisältää myös tavoitteen vähentää mainittuja päästöjä kahdeksankymmentä prosenttia vuoteen 2050 mennessä – ja monenlaisia ideoita siitä, kuinka tuo vähennys saadaan aikaan (ks. 70-sivuinen PDF-tiedosto, josta riittäisi luettavaa myös Suomen pääkaupunkiseudun suunnittelijoille). Näistä Portlandin kaupungin edistysaskeleista uutisoivat The Oregonian, The Oregonian vielä lisää ja New York Timesin Green Inc. -blogi.