YhteiskuntaKirjoittanut Kukka-Maria Ahokas

Maabrändin kiillottajat suoltavat markkinapuhetta – se on osasyy, miksi intialaisopiskelijoita saatiin huijattua Suomeen

”Maailman onnellisin maa” on valtiollinen markkinointitemppu. Ulkomaiset mediat toistelevat sitä kritiikittä, toimittaja Kukka-Maria Ahokas kirjoittaa Keskiviikkokolumnissaan. 

Lukuaika: 2 minuuttia

Maabrändin kiillottajat suoltavat markkinapuhetta – se on osasyy, miksi intialaisopiskelijoita saatiin huijattua Suomeen

KeskiviikkokolumniKeskiviikkokolumni

Keskiviikkokolumneja kirjoittaa Voiman toimitus.

Business Finland ja Visit Finland ovat luoneet Suomi-kuvan maailmalla. Ensimmäinen valtiollinen instanssi edistää suomalaista liike-elämää maailmalla, jälkimmäinen Suomeen suuntautuvaa turismia.

Virallisen Suomi-kuvan mukaan meillä on onnellinen kansa, vauras elintaso ja puhdas luonto. Tämän mielikuvan perässä Suomeen on tullut turistien lisäksi ulkomaalaisia opiskelijoita, jotka ovat joutuneet vaikeuksiin. 

Ylen MOT-ohjelman selvityksen mukaan ulkomaille myydään Suomesta keksittyä unelmaa, ja suomalaisten koulujen agenttikumppanit huijaavat muun muassa intialaisia ja bangladeshilaisia opiskelijoita tulemaan Suomeen. Täällä heitä odottaa massatyöttömyys sekä kouluihin syöpynyt rasismi.

Agenttikumppanit näyttävät valehtelevan surutta: ne ovat sanoneet kiinnostuneille, että Suomesta saa töitä ilman kielitaitoakin, ja osa-aikatyön tuloilla voi kattaa elämisen kulut opintojen aikana. Totuus on toinen. 

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Myös viralliset suomalaiset instituutiot kertovat muunneltua totuutta, tai ainakin kaunisteltua sellaista. Tavallaan ymmärrän, että markkinoida pitää, mutta näinä lisääntyvän epätoivon aikoina on kestämätöntä, että ensimmäiset Google-osumat yhä raportoivat talven ihmemaasta. Ylimmiksi hakutuloksiksi nousevat valtiolliset informaatiosivut kertovat, miten onnellinen kansa meillä on, miten meidän passimme on maailman paras ja miten korruptiota on vähän.

Missä on Jari Aarnio? Missä tiedot Paavo Teittisen uudesta kirjasta, jonka mukaan Suomi pyörii modernilla orjatyövoimalla? Chat GTP:n ensimmäisen vastauksen mukaan Suomessa asuminen on ”hieno vaihtoehto ihmisille, jotka arvostavat luontoa, henkilökohtaista tilaa, työn ja vapaa-ajan balanssia ja sosiaalista tasa-arvoa.” Työn ja vapaa-ajan suhdetta on tosin vaikea ylläpitää, jos (laillisia) töitä ei ole.

Usein kansainvälisten somevaikuttajien tileillä hehkutetaan suomalaista koulutusta ja sitä, miten poikkeuksellisen upeasti suomalaiset kasvattavat lapsiaan. Mielikuva istuu niin tiukassa, että huvittaa.

Somessa kerrotaan usein myös Suomi-kuriositeeteista: miten hauskaa on saunoa (on toki), miten hassua ravintoa on mämmi (onhan se) ja millaisia perinteitä jouluun liittyy (”tonttu-ukot hyppikää”). Viestit on pääosin suunnattu turisteille, mutta moni Suomeen muuttoa harkitseva näkee ne myös.

Mikä huolestuttavinta, kansainvälinen mediakin näyttää toistelevat Suomi-brändääjien luomaa kuvaa. Kun kaikkialla muuallakin on vaikeaa, ehkä Pohjoismaat halutaan nähdä viimeisenä utopiana vailla huolia. 

Tarvitaan kriittistäkin tietoa Suomesta kansainvälisillä kielillä, jotta tänne muuttoa harkitseva voi tehdä informoidun päätöksen.

Muutamat englanninkieliset tubettajat kertovat myös huonoista puolistamme, samoin jotkin Reddit-ketjut ja kansainväliset kirjeenvaihtajat. Englanninkielinen Yle News on raportoinut muun muassa syvenevästä rasismista ja lapsiperheköyhyydestä. Jotkut suomalaislapset toivovat joululahjaksi suihkusaippuaa, koska siihen ei yleensä ole varaa. 

En tiedä, lukevatko kansainvälisen Suomi-brändimme kiillottajat näitä uutisia.