Postikortteja Tukholmasta
Tukholman yliopistossa elokuvatutkimusta opiskellut Mikko Pihkoluoma bloggaa kulttuurista ja matkailusta.
Levottoman veren (Mauvais sang, 1986) ja Pont-Neufin rakastavaisten (Les Amants du Pont-Neuf, 1991) ohjaaja Leos Carax ei ole viimeisten 20 vuoden aikana ohjannut kuin kaksi pitkää elokuvaa. Vuonna 2012 Cannesissa ensiesityksensä saaneessa Holy Motorsissa kaikui ranskalaisohjaajan puolison kuolema, mutta Carax ei ole suinkaan vaipunut masennukseen, sillä tänä vuonna ilmestyvä Annette on ollut suunnitteilla jo pitkään. Vuonna 2016 kerrottiin, että ohjaaja on tekemässä Sparks-yhtyeen kanssa musikaalia, jonka pääosiin on kiinnitetty Adam Driver ja Rooney Mara. Mara vaihtui viivästyksistä johtuneista aikataulusyistä Marion Cotillardiin.
Annette on tänä vuonna heinäkuussa järjestettävän Cannesin avajaiselokuva. Kesän festivaalin ohjelmistosta on tulossa todennäköisesti yksi kaikkien aikojen kattauksista, sillä viime vuodesta (perutusta Cannesista) asti pantattuja elokuvia on joidenkin lähteiden mukaan jo varmistettu heinäkuun ohjelmistoon. Näihin lukeutuvat mm. Paul Verhoevenin ja Wes Andersonin uutuudet.
Tavallisesti Cannesin avajaiselokuva on keveämpi, eikä aina edes mitenkään erityisen hyvä, mutta nerokkaan Holy Motorsin jälkeen on lupa odottaa paljon. Pelkästään Sparks-yhteistyö herättää varmasti kiinnostusta tiettyjen viiteryhmien keskuudessa, mutta leikkisästä otteestaan tunnettu Carax on varmasti myös filmihullujen mielestä oikea henkilö modernin musikaalin tekijäksi.
Uutisen yhteydessä julkaistiin elokuvan traileri, josta näkyy ainakin, että Annettesta on tulossa yksi vuoden visuaalisesti hienoimpia elokuvia. Ennakkotietojen mukaan musikaalin juonessa stand up -koomikon (Driver) ja oopperalaulajan (Cotillard) suhde saa yllättävän käänteen, kun heidän lapseltaan löytyy erityislahjakkuus.
Carax jatkaa ilmeisesti edelleen surrealismin parissa, sillä trailerissa nähtävässä synnytyskohtauksessa Driverin esittämä koomikko leikkaa vauvan napanuoran irti koomisen ylisuurilla saksilla. Markkinointihypeä tai ei, niin trailerin lopussa ruudulle ilmestyviin sanoihin on jo nyt nähdyn perusteella helppo uskoa:
“Une expérience de cinéma absolue.”