Oscareista tulossa historiallisen tiukka vääntö

Postikortteja Tukholmasta

Tukholman yliopistossa elokuvatutkimusta opiskellut Mikko Pihkoluoma bloggaa kulttuurista ja matkailusta.

Tänään julkistetuissa Oscar-ehdokkuuksissa ei ollut järjettömän suuria yllätyksiä, mutta kohistavaa silti riittää. Jo toista vuotta peräkkäin ehdolle nostettujen ohjaajien joukosta ei löydy kuin miehiä, vaikka Greta Gerwigin Pikku naisia sai kuusi ehdokkuutta. Twitteriin ehdittiinkin jo todeta, että elokuva ilmeisesti ohjasi itse itsensä.

Joker sai yhteensä 11 ehdokkuutta, mutta viime vuosien tapaan palkinnot jakaantuvat varmasti aika moneen osoitteeseen. Kymmenen ehdokkuutta jaettiin kaikkiaan kolmelle elokuvalle: Scorsesen The Irishmanille, Sam Mendesin sotaelokuvalle 1917 ja Tarantinon Once Upon a Time in Hollywoodille.

Korealaisen Parasiten kuusi ehdokkuutta nostaa sen jo nyt klassikkojen joukkoon. Eniten Oscareita ulkomaisista (tai kansainyhteisön ulkopuolelta tulevista) elokuvista on Bergmanin Fanny ja Alexanderilla, jolla oli niin ikään kuusi ehdokkuutta. Kaikkiaan se voitti neljä palkintoa, ml. sen ainoan, jonka suomalainen on vastaanottanut.

Eikä siinä vielä kaikki, tärkeimmissä kategorioissa varsin usein Oscareita parhaiten ennustavissa Critics’ Choice -palkinnoissa parhaan ohjaajan pystin jakoivat Bong Joon-ho (Parasite) ja Sam Mendes (1917). Parhaan elokuvan voitti Once Upon a Time in Hollywood, mutta viime vuonna juuri tässä kategoriassa Oscar meni eri elokuvalle.

Oscareista on muodostumassa mielenkiintoinen ja tasainen kisa, koska niin moni elokuva keräsi paljon ehdokkuuksia ja ennusmerkit ovat sekaisin. Draamaa lisännee se, että lopettamisella uhannut Tarantino ei ole koskaan voittanut Oscaria käsikirjoituskategorian ulkopuolelta, mutta elokuvan tuottajana hänellä on mahdollisuus voittaa Hollywoodista toinen palkinto — jo lähes varman käsikirjoituspalkinnon lisäksi. 

Lisäksi kisasta tekee kutkuttavan se, ettei Parasitelle ole varsinaisesti ennakkotapausta. Sekä Roma että Hiipivä tiikeri, piilotettu lohikäärme olivat amerikkalaistuotantoja. Haneken Rakkaus sai 2010-luvun alkupuolella 5 ehdokkuutta, mutta Parasiten hype on aivan toista luokkaa. Parhaiten sitä voi verrata Roberto Benignin 90-luvun elokuvaan Kaunis elämä, joka sai 7 ehdokkuutta, ja voitti kolmessa kategoriassa. Korealaiselokuva on tosin parempi, mutta vertausta pohjustaa sekin, että nyt palkintoja on suhteellisen varmasti tulossa.

Jättimäisten lipputulojen lisäksi Bongin elokuvan suosiosta kertoo jotain se, että se nousi Letterboxdin marraskuun suosituimmaksi elokuvaksi (jättäen taakseen Irishmanin) — muiden kuukausien vastaavia sijoja pitivät pitkälti vuoden parhaiten menestyneet animaatiot sekä supersankarit.

Kommentoi Facebookissa
Mikko Pihkoluoma

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Kiva, että haluat kommentoida artikkeleita. Muista kuitenkin hyvät käytöstavat ja se, että olet itse vastuussa kirjoituksestasi.