Värin ja pinnan jännitteitä

Saija Koponen: Naive Melody

Tämänkertainen Galleria Ars Liberan näyttely on Helsingissä asuvan ja työskentelevän Saija Koposen käsialaa. Kokonaisuutta voi luonnehtia abstraktin ja esittävän välisillä jännitteillä leikitteleväksi viitekuvastoksi, jonka avautuminen ja tulkitseminen ei välttämättä ole yksiselitteistä. Teosten nimillä taiteilija luo katsojalle enemmän tai vähemmän epäsuoria vihjeitä, joiden kautta hän haastaa vastaanottajan osallistumaan visuaaliseen ja sanalliseen kuurupiiloleikkiin. Tarjolla olevat merkitykset ja sisällöt esittäytyvät vuoroin vihjailevina, viettelevinä ja poisvetäytyvinä.

Näyttely koostuu seitsemästä maalauksesta, joista kaksi on sijoitettu yläkerran tilaan, ja muu osa kokonaisuudesta alakertaan. Ripustus on sellaisenaan toimiva, mutta alakerran matalahko tila on tuottanut taiteilijalle haasteita. Pienistä puutteista huolimatta esille asetetut maalaukset lomittuvat kuitenkin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Tämä ei toisaalta vaikuta liikaa niiden tutkimiseen itsenäisinä elementteinä.

Visuaalinen yleisilme on vahva ja yhtenäinen. Koponen on hyödyntänyt voimakkaita väririnnastuksia ja yksinkertaisen tehokasta sommittelua. Taiteilijan paletti on pääsääntöisesti niukka; kautta linjan huomio kiinnittyy etenkin voimakkaaseen punaisen ja tumman, ajoittain mustan, väripinnan vuoropuheluun, jota ruokitaan pienillä yksityiskohtaisilla tehosteilla. Tämä korostaa kuvien elementaarista perusilmettä. Teosten kontrastit ovat vahvoja, ja vaikutelma ytimekkään ryhdikäs. Erityisen dynaamisiksi kuvia ei niiden rakenteellisen ominaisilmeen perusteella voi luonnehtia. Visuaalinen teho nostetaan esiin vastakkainasettelujen avulla, sisäisiä jännitteitä alleviivaamalla. Tämä korostaa kuvia itsenäisinä toteamuksina, jota myös nimivalinnat tukevat.

Koponen käyttää osassa teoksiaan tehokeinona myös varsin mahtailevaa mittakaavaa. Suureen kokoon maalattujen töiden voima ja läsnäolo materialisoituvat erityisesti alakerran matalassa näyttelytilassa. Teosten välisellä tasolla suhteutettu sijoittelu ja rytmitys vaikuttaa harkitulta, ja on yleisilmeen tasapainoisuuden kannalta myönteinen seikka.

Näyttelyn teoksista etenkin ”Naive Melody” ja ”Miracle Goodnight” voivat ongelmitta tulla nostetuiksi irti muusta kokonaisuudesta, ja nämä kaksi esitystä ovat ehdottomasti sen peruspilareita. Jälkimmäinen ei kuitenkaan pääse nousemaan lupaamilleen tasoille ripustus- ja valaisuteknisistä syistä. Kuvakaksikon tyrkyttävän vihjailevaan sisältöön on varsin helppoa ujuttautua mukaan, mutta se ei kuitenkaan ole näiden maalausten keskeisintä antia – kumpikin esityksistä puhuu puolestaan valmiin olemuksensa ja visuaalisen ilmeen myötä. Molempien osalta huomio kiinnittyy äärimmilleen vietyyn kuvapinnan käyttöön, sekä näennäisen vaivattomasti tapahtuvaan kerrontaan. Kumpikin teos haastaa katsojaa kuin lausunto ilman sisältöä – vastuu tulkinnasta siirtyy vaivihkaa vastaanottajan harteille.

Juha-Pekka Pohjalainen

Kuvat: Annariitta Saarelainen

Saija Koponen, Naive Melody

3.-27.10.2019

Galleria Ars Libera, Kuopio

http://arslibera.com/galleria/

Kommentoi Facebookissa
Olutposti 2019
Nauti tyhjyydestä