Lou Andreas-Salomé (1861–1937) oli eurooppalaisissa älykköpiirissä vaikuttanut venäläissyntyinen kirjailija ja naisten seksuaalisen vapauden esitaistelija. Hänen tunnettiin läheisistä suhteistaan esimerkiksi kirjailija Paul Réehen, filosofi Friedrich Nietzscheen ja runoilija Rainer Maria Rilkeen. Tutustuttuaan Sigmund Freudiin hän päätti omistautua psykoanalyysin kehittämiseen naisnäkökulmasta ja perusti myös yhden ensimmäisistä koulukunnan vastaanotoista.
Pari vuotta sitten KOM-teatterissa kantaesitetty Aina Bergrothin kirjoittama Lou Salomé nähdään nyt Turun kaupunginteatterissa Liisa Mustosen ohjaamana. Siinä missä KOM:in versiossa lavasteet ilmensivät alitajunnan symbolisia viidakkoja, nyt näyttämön korkeat verhot niihin heijastettavine kirjahyllyrivistöineen peilaavat 1800-1900 lukujen vaihteen sivistysmaailman muodollista ympäristöä.
Taustalla vilahtelevissa historiallisten päättäjien pönötyskuvissa elää yhteiskunnallisen vallan sukupuolittuneisuus. Päähenkilön ennakkoluuloton suhtautuminen naisen itsenäisyyttä rajoittaviin lasiseiniin ja -kattoihin kuvautuvat puolestaan trapetsikeinun ja trampoliinin avulla.
Nimiosassa Linda Hämäläinen osoittaa puheensa usein suoraan katsojille ympärillään parveilevien miesselittäjien hahmojen sijaan. Tämä alleviivaa osuvasti, että kyse ei ole vain yhden ihmisen elämästä, vaan että samalla näytelmässä kerrotaan ajan ylittävää tarinaa sukupuoliroolien uudelleen järjestetystä nykyisyydestä. Silti osittain juuri mieshahmojen karkeasta karikatyyrimäisyydestä johtuen tilaa jää niukalti naisen seksuaalisesta vapaudesta paljon teoretisoineen Salomèn intohimoiselle puolelle. Tämä näkyy draamallista jännitettä leikkaavana tekijänä etenkin Salomen ja Rilken suhteen kuvauksessa.
Näytelmän rajauksessa Salomén elämänkaaren loppupää jää enimmäkseen näkymättömiin. Samalla esityksessä Salomén persoonaa peilataan turhankin korostuneesti lapsesta saakka kukkineen uteliaisuuden ja innostuksen kautta, mikä on osaltaan omiaan häivyttämään huomiota hahmon kehityksestä ja inhimillisen elämän kaaren kokonaisuudesta.
Kaikkiaan tämä näytelmän toinenkin tuore versio osoittaa, että Lou Salomén uraauurtavan työn ja roolimallin äärellä riittää kosolti ammennettavaa myös nykyisessä sukupuolisen moninaisuuden maastossa.
Esitykset Turun Kaupunginteatterin Pienellä näyttämöllä 18.5. asti