MusiikkiKirjoittanut voima

Alkukesän levyarviot

Lukuaika: 2 minuuttia

Alkukesän levyarviot

Anetha: Mothearth

Mama told ya 2024

Helsingin Ääniwallissa viime vuoden lopulla vieraillut ranskalainen teknotuottaja Anetha tarjoilee ensimmäisellä kokopitkällä levyllään Mothearth kattauksen energistä teknoa, jossa reivibiitit yhdistyvät häpeilemättömiin trancemelodioihin. Anetha on esiintynyt ahkerasti klubeilla ja festareilla kymmenen vuoden ajan, ja pitkään odotettu julkaisu osoittaa, että tuottajan musiikki toimii hyvin myös levyltä kuultuna. 

Artisti on tunnettu siitä, että pitää langat omissa käsissään: Mothearth on julkaistu hänen oman levy-yhtiönsä kautta, ja hän myös johtaa omaa agentuuriaan. Levyn feministiset teemat – misogynian ja seksismin kritiikki, kehollinen hyväksyntä sekä naiseuden ja äitiyden korostaminen – nousevat esiin biisien toisteisissa puhesampleissa. 

Mothearthin kappaleet ovat pääosin nopeatempoisia ja intensiivisiä bängereitä, ja Anetha hyödyntää niissä usein psytrancesta tuttuja laukkaavia biittejä. Vaikuttavimmiksi kappaleiksi nousevat suoraviivaiset Let’s Talk About Femininity ja Terraphoria. Upea nimikkobiisi Mothearth eroaa melodisuudellaan, rikkobiiteillään ja ambient-elementeillään levyn muista biiseistä.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Kokonaisuudessaan levy kertoo, että Anethalta voi odottaa myös tulevaisuudessa kunnianhimoista teknotaidetta.

Mika Pekkola


Modem: Megalomania

Modem Age Records 2024

Tytti Roton (mm. Ty Roxy, Tamara Luonto, Kissa) ja Ville Valavuon (mm. Kohti tuhoa, Foreseen) muodostaman Modem -duon ensimmäinen levy Megalomania on ehtaa kasarihenkistä syntikkapoppia. Soundiltaan levy nojailee alusta loppuun italo-discoon ja kumartelee tyyliltään Depeche Moden suuntaan.

Erinomaisen levyn tunnelmaa värittää neonvalojen maalaama analoginen teknofuturismi. Tunnelma on kuin Robocopin tai Blade Runnerin kaltaisissa kasarin dystopia-elokuvien klassikoissa. Tällä kertaa epätoivottu tulevaisuus on kuitenkin ehtinyt vaihtua nykyisyydeksi.

Kappaleiden tekstit ovat ajan hermoilla kuvaten kolonialismin historiaa, eläinten tehotuotantoa, digitalisaation lumoa ja tässä kaikesssa selviytymysstrategiaksi sovellettavaa self help -höttöä. Dystopiakuvaston keskeltä versoo kuitenkin kapinan siemen: Miljonääri -kappaleen kertosäkeeseen on helppoa yhtyä mukaan: ”kenenkään ei pitäis olla miljonääri”.

Antti Kurko


Deena Abdelwahed: Jbal Rrsas

InFiné 2023

Tunisian vaihtoehtomusiikkipiireistä ponnistava dj ja tuottaja Deena Abdelwahed tunnetaan kokeellisen elektronisen musiikin ja arabimusiikin ilmaisukeinoja yhdistelevänä äänitaiteilijana. Abdelwahedin uusi levy Jbal Rrsas osoittaa vastaansanomattomasti, että artistia kiinnostavat kaupallisen suosion sijaan musiikilliset kokeilut.

Levyn massiiviset syntetisaattorisoundit ja rouheat bassot tukevat oivallisesti darbuka-rummulla soitettuja ja tuottajan arabiaksi laulamia tummasävyisiä melodioita. Abdelwahedin loihtima tunnelma on pahaenteinen, jylhä ja kaunis. Keskitempoiset kappaleet etenevät perinteisten dabke-biittien varassa, ja niiden monikerroksiset rytmit tuovat mieleen niin ikään tunisialaistaustaisen Ammar808:n eli Sofyann Ben Youssefin ilmaisun. Melodioidensa, tunnelmiensa ja samplejensa osalta levy muistuttaa puolestaan kuwaitilaistaustaisen Fatima Al Qadirin tuotantoa. 

Abdelwahedin musiikki on intensiivistä, kovaäänistä ja rajoja rikkovaa. Jbal Rrsas voi olla paikoittain vaikeasti lähestyttävä, mutta kuuntelukerta toisensa jälkeen levy alkaa vetää entistä voimakkaammin puoleensa.

Mika Pekkola

  • 22.5.2024
  • Kirjoittanut voima