Nainen syöttää toista lattialla makaa naista. Ympärillä lukuisia lautasia ruokaa.

Kuva Akira Iwamatsun draamaelokuvasta Ben-Joe.

Elokuva, TapahtumaKirjoittanut Elisa Helenius

Itämeren yli seilaamalla pääsee suurille elokuvafestivaaleille

Pimeiden öiden elokuvafestivaali valaisee marraskuun iltoja 27. kerran. Tänä vuonna ohjelmistoon kuuluu paljon elokuvia Länsi-Balkanilta ja restauroituja klassikoita Jugoslavian mustasta aallosta.  

Lukuaika: 2 minuuttia

Itämeren yli seilaamalla pääsee suurille elokuvafestivaaleille

Kuva Akira Iwamatsun draamaelokuvasta Ben-Joe.

Tallinnassa ja Tartossa järjestettävä Pimeiden öiden elokuvafestivaali (viroksi Pimedate Ööde filmifestival eli PÖFF) on tänä vuonna uudistunut niin, ettei ohjelmistoa varten ole valittu yhtä teemamaata. Sen sijaan teema-alueen muodostavat Länsi-Balkanin maat Serbia, Slovenia, Montenegro, Pohjois-Makedonia ja Kroatia, ja näistä maista nähdään 13 uutta elokuvaa. 

Avajaiselokuvana nähdään Dragan Bjelogrlićin ohjaama The Guardians of the Formula (Serbia 2023), joka sijoittuu vuoden 1958 Belgradiin. ”Kohdealue koostuu useista pienistä maista, jotka yhteistuottavat suurimman osan elokuvistaan. Siksi haluamme korostaa yhteistuotannon merkitystä pienten maiden välillä. Toiseksi kohdealueen elokuvat ovat pohjoiselle yleisölle hyvin tuntemattomia, joten valinnalla on myös sivistysaspekti”, festivaalin johtaja ja ohjelmapäällikkö Tiina Lokk kertoo

Teema-alueen elokuviin sisältyy retrospektiivinen sarja, jossa esitetään yhdeksän restauroitua elokuvaa 1960-1970-luvuilta. Elokuvat kuuluvat suuntaukseen nimeltä Jugoslavian musta aalto. Se on kaakkoiseurooppalainen vastine ranskalaiselle uuden aallon elokuvalle, jonka ohjaajat alkoivat itse käsikirjoittaa elokuvansa ja siirtyivät studioista kuvaamaan Pariisin kaduille. Kuten ranskalaiset kollegansa, monet Jugoslavian mustan aallon tekijöistä aloittivat uransa elokuvakriitikkoina ja jäseninä elokuvakerhoissa, missä he tekivät ei-kaupallisia lyhytelokuvia.

Musta aalto syntyi vastavoimana aiemmin vallinneelle sosialistiselle realismille. Näille elokuville on leimallista yhteiskunnallinen vastarinta, kriittisyys ja tabuaiheet. Tarinat ovat usein kyynisiä ja niissä on onneton loppu. Tekijöille tärkeintä oli kuvata ”titoismin” kommunismin rakenteita ja rajoituksia, usein nuorempien sukupolvien näkökulmasta. 

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Festivaalilla nähdään elokuvia aallon merkittävimmiltä ohjaajilta kuten Dušan Makavejevin ohjaama rakkaustarina vanhemman insinöörin ja nuoremman kampaajan välillä: Man Is Not a Bird (Jugoslavia 1965). Teoksia on muiltakin merkittäviltä ohjaajilta, kuten Aleksandar Petrovićin rakkaustarina A Couple (1961) ja Živojin Pavlovićin laulajan urasta haaveilevasta kulkurista kertova When I Am Dead and White (1967).

PÖFFissä palkitaan vuoden parhaita elokuvia ja tekijöitä. Kilpasarjoissa nähtävät elokuvat saavat yleensä maailman, kansainvälisen tai Euroopan ensi-iltansa PÖFFissä. Official Selection sisältää keskenään mahdollisimman erilaisia ensi-iltaelokuvia tunnetuilta ohjaajilta. First Feature Competition -sarjaan on valittu hyviä esikoiselokuvia. Critics’ Picks Competition -sarjassa kisaa kriitikoiden valitsemia taide-elokuvia. Rebels with a Cause Competition -sarjaan kuuluu rajoja rikkovia elokuvia.

Ohjelmistoon kuuluu myös suomalaisia uutuuselokuvia. Yksi elokuvista on teinityttöjen välisestä ensirakkaudesta 80-luvulla kertova Valoa valoa valoa. Inari ja Juuli Niemen draama pohjautuu Vilja-Tuulia Huotarisen Finlandia Juniorin vuonna 2011 voittaneeseen nuortenkirjaan.

”PÖFFin ohjelmistosta löytyy jokaiselle jotakin! Pääfestivaalin lisäksi Just Film -sivufestivaalilla on erittäin laaja valikoima lasten- ja nuortenelokuvia, ja PÖFF Shortsilla on ehdottomasti paljon tarjottavaa jokaiselle elokuvaopiskelijalle”, kertoo Lokk.

Kaikki elokuvat on tekstitetty englanniksi, mikäli ne eivät ole englanninkielisiä.

”PÖFF-juhlat ovat hienoja ja nuorekkaita, ja ne järjestetään usein melko tuntemattomissa paikoissa Tallinnassa”, Lokk vinkkaa vielä. Esimerkiksi PÖFFin päätösseremonian jatkot lauantaina 18.11. järjestetään parkkihallireiveinä konserttitalo Alexelan kellaritasossa. Maksullinen tapahtuma on avoin kaikille.

Tallinnan ja Tarton elokuvajuhlat (PÖFF) järjestetään 3.―19.11.2023.

PÖFFin tiimin tärpit Voiman lukijoille

Bad Actor

Meksiko 2023

Jorge Cuchín ohjaama draama käsittelee suostumusta ja oikeuden saamista. Elokuvaryhmä kuvaa seksikohtausta vasta parikymppisen äitipuolen (Sandra Navarro) ja kolmekymppisen (Daniel Zavala) poikapuolen välillä. Kuvausten jälkeen naisnäyttelijä väittää miesnäyttelijän raiskanneen hänet seksikohtauksen aikana ja haastaa miehen oikeuteen. Väki jakaantuu kahtia niihin, jotka tukevat naista ja niihin, jotka syyttävät häntä valehtelusta. 

Ben-Joe

Japani 2023

Akira Iwamatsun ohjaama rankka draama perustuu tositapahtumiin. Saki Omura (Nonoka Ishikawa) on opiskelija, joka haluaa tulla yhtä laihaksi ja kauniiksi kuin hänen uusi, suosittu ystävänsä Rena. Kun Rena etääntyy Sakista, ystävän torjunta laukaisee Sakissa bulimian. Hän päätyy toipumaan vuoristossa sijaitsevaan parantolaan, missä hänet ja muutama muu kuitenkin eristetään muista ja pakotetaan osallistumaan groteskiin ihmiskokeeseen.

The Magnet Man

Belgia, Luxemburg, Alankomaat 2023

Tragikomedia tunnetaan myös nimellä Rain Anyway, ja sen on ohjannut belgialainen Gust Van den Berghe. Antwerpenissa asuvalla Lucienilla (Suomessakin tänä vuonna vieraillut sirkustaiteilija Danny Ronaldo) on maaginen kyky kiinnittää metalliesineitä kehoonsa. Introvertti mies on onneton taiteilija, klovni, friikki ja muusikko, joka tuntee surua ja syyllisyyttä etäisen isänsä menettämisen takia. 

The Man From Rome

Alankomaat, Saksa 2023

Jaap Van Heusdenin ohjaama draama käsittelee uskoa ja totuutta. Isä Filippo (Michele Riondino) yrittää paljastaa uskonnon nimissä harjoitettua humpuukia. Kun Filippo saapuu pieneen hollantilaiseen kylään, hän haluaa tutkia ihmeitä tekevää Madonna-veistosta. Samaan aikaan häntä alkaa kiehtoa kylässä asuva mykkä nuori nainen.