Lukuaika: 3 minuuttia

Ylen sarja Pala sydämestä voitti Golden Nymph Jury Special Prize -palkinnon Monte Carlon tv-festivaaleilla

Lastensuojelun työntekijät Laura (Niina Koponen) ja Rita (Lotta Lehtikari) toimivat klassisen etsiväkaksikon tavoin. Välillä he hankkivat tietoa kyseenalaisin keinoin.

Ylen tuottamassa Pala sydämestä -mysteeridraamassa selvitetään lastensuojelusta kadonneen lapsen tapausta. Tv-sarja kuvaa lastensuojelun moninaista arkea, erilaisia vallankäytön tapoja ja työn ja muun elämän välisten rajojen venymistä. Sarja toistaa 2000-luvun pohjoismaisen rikosfiktion perusteemoja: lasten ja vanhempien viileitä ja ongelmallisia suhteita, rikoksiin liittyviä moraalisia monitulkintaisuuksia ja naisten uran mahdollistavia sukupuolirooleja. Perinteiseen nordic noiriin verrattuna sarjassa on paljon enemmän lämpöä ja välittämistä. 

Englanniksi Piece of My Heart -nimellä tunnettu sarja palkittiin kesäkuun lopulla tuomariston suosikkina Golden Nymph Jury Special Prize -palkinnolla Monte Carlon elokuva- ja tv -festivaaleilla. Sarja kilpaili myös Prix Italia -palkinnosta, ja sen esitysoikeudet on myyty ainakin muihin pohjoismaihin.

”Yhtenä tavoitteena oli kirjoittaa käsikirjoitus, joka tuottaisi pohjoismaisen tradition mukaisesti draaman ohella myös uutta tietoa yhteiskunnasta”, kertoo sarjan toinen käsikirjoittaja Anna Lappalainen. Hän kirjoitti sarjan yhdessä sisarensa Aino Lappalaisen kanssa.

Eniten tietoa välittyy lastensuojelun käytännöistä, apua tarvitsevien ihmisten tilanteiden moninaisuudesta ja lastensuojelun resurssipulasta. Erityisen selväksi käy, että lastensuojelun tarve koskettaa kaikkia yhteiskuntaluokkia. 

Käsikirjoittajat hankkivat tietoa aiheesta haastattelemalla lastensuojelun ammattilaisia ja perehtymällä tutkimuksiin. 

“Yllättävää oli, miten monia eri aspekteja sosiaalityössä on. Draaman kannalta on kiinnostavaa, että sosiaalityössä pitää aluksi selvittää, mistä oikeastaan on kyse lapsen tai perheen tilanteessa. Kiinnostavaa on myös, että työ on vahvasti kanssaelämistä, ja siinä tulee jatkuvasti vastaan tilanteita, jotka eivät ole yksiselitteisiä”, Anna Lappalainen kertoo. 

Henkilöt istuvat sohvalla viinilasit käsissä. Toisella verinen side otsalla.
Rita (Lotta Lehtikari) ja Jyrki (Martin Bahne) jakavat työpaikan ja menneisyyden.

Draaman suuri kaari kiertyy kadonneen lapsen mysteerin ympärille, mutta sarjan aikana selviää moni muukin arvoitus. Päämysteerin selvittäjä, kokenut lastensuojelun työntekijä Rita (Lotta Lehtikari) on omaperäinen, mutta tunnistettava naisversio tyypillisestä kovaksikeitetystä, paheellisesta, mutta silti sympaattisesta setäetsivästä. Hänen työparinsa nuori Laura (Niina Koponen) on ensimmäisessä alan työpaikassaan. 

“Konkari–rookie-dynamiikan kautta voi kertoa paljon suhtautumisista ja ennakko-oletuksista, erilaisten persoonien lähestymistapoja ja näkemyksiä. Oli kiinnostavaa pohtia, miten ihminen kasvaa auttamistyössä alan ammattilaiseksi, ja toisaalta miten sovittaa yhteen sekä ammatti-identiteetti että henkilökohtaisen elämän kysymykset.  Halusimme kuvata päähenkilöä, joka on valmis ylittämään yleisesti hyväksytyn ammatillisen toiminnan rajoja yrittäessään omasta näkökulmastaan toimia oikein”, Anna Lappalainen kertoo. 

Lain rajoja ylittää moni roolihahmo, ja moraaliaan venyttää vielä useampi. Sarjassa selviää muun muassa oliko Ritalla suhde lastensuojelun asiakkaana olleen kadonneen tytön isän kanssa. Entä kuinka Lauran ammattitaito kehittyy ja hänen parisuhteensa kestää venyviä työvelvollisuuksia.

Ritan ja Lauran ohella päähenkilöksi nousee lukioikäinen Jasmin (Saimi Kahri), jolla on salainen suhde itseään vanhemman miehen kanssa.

Lukioikäiset ystävykset Jasmin (Saimi Kahri) ja Vanessa (Vilma Sippola) harrastavat uintia ja tekevät videoita itsepuolustuksesta. Heillä on myös suhteita itseään vanhempien, seurasta maksavien miesten kanssa.

Sarja sai alkunsa Yle Draaman kokoonkutsumasta Nainen ja valta -työpajasta, jossa tutkijat kertoivat teemaan liittyvistä aiheista käsikirjoittajille. Yle Draama tilasi mukana olleilta sarjakonsepteja aiheesta.

“Kun käsikirjoitusta alettiin kehitellä vuonna 2015, kotimaisella audiovisuaalisella tarinakentällä oli vähemmän tarinoita, joissa oli aktiivinen ja olennaisia päätöksiä ja valintoja tekevä naispäähenkilö tai naispäähenkilöitä”, kertoo Anna Lappalainen.   

Pala sydämestä -sarjassa puheaikaa on enemmän naisilla kuin miehillä.  

“Lähdimme pohtimaan nainen ja valta -tematiikkaa ruohonjuuritasolta käsin. Etsimme ympäristöjä, joissa naisilla on merkittävää käytännön tason valtaa. Tähän löytyi perheen ja lasten konteksti ja sosiaalityön auttamistyö, jossa työskentelevistä suurin osa on naisia. Oli kiinnostavaa tutkia tätä ruohonjuuritason vallankäyttöä, jolla on isoja seurauksia yksittäisen perheen elämään ja sitä kautta koko yhteisöön ja yhteiskuntaan”, Lappalainen jatkaa. 

Sarjassa naiset, ja sivurooleissa olevat miehet, käyttävät valtaa monella, usein kyseenalaisellakin tavalla lastensuojelun työntekijöinä, viranhaltijoina, liike-elämässä ja ihmissuhteissaan. Eri hahmojen ja erilaisten valintojen taustat avataan katsojille sanoin tai kuvin, joskus useankin jakson päästä.  

“Oli kiinnostavaa rakentaa käsikirjoituksen maailmaa monesta eri näkökulmasta, lastensuojelutyön tekijöiden sekä toisaalta asiakkaiden näkökulmasta. Oli kiinnostavaa pyrkiä tuomaan esiin henkilöiden toimintaa, reaktioita ja tunteita tilanteissa, joihin ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta”, Lappalainen kertoo.

 

Pala sydämestä on katsottavissa Yle Areenassa kevääseen 2022 asti. 

Kommentoi Facebookissa