Jenny (I Wanna Ruin Our Friendship) -biisin musiikkivideolla tunnustetaan ystävyyttä syvemmät tunteet. Kuva: Warner Music

MediaKirjoittanut Pinja PorvariKuvat Warner Music

TikTok muuttaa musiikkimarkkinoita

Sovelluksessa leviää myös suomalainen musiikki, yksi viraalivideo kerrallaan.

Lukuaika: 2 minuuttia

TikTok muuttaa musiikkimarkkinoita

Jenny (I Wanna Ruin Our Friendship) -biisin musiikkivideolla tunnustetaan ystävyyttä syvemmät tunteet. Kuva: Warner Music

Kiinalainen videopalvelu TikTok on luonteva musiikkiartistien markkinointikanava, jota levy-yhtiötkin hyödyntävät. Tehokkainta on saada biisi palvelulle tyypillisten haastevideoiden taustamusiikiksi. Jos haaste leviää nopeasti, kappaleesta voi tulla jopa globaali hitti. Tämä tuo artistille näkyvyyttä ja lopulta myös rahaa.

Universal Music Finlandin digitaalisten sisältöjen suunnittelija Anne Seppälä pitää sovellusta artistien ydinosaamisen näyttämönä: ”Musiikki, esiintymistaidot ja viihdyttävä sisältö ovat kovaa valuuttaa myös TikTokissa.”

Muun muassa Kevin Parkerin Tame Impala on hyötynyt nuorten suosimasta palvelusta. Australialaisyhtyeen kappale The Less I Know The Better muodostui TikTok-hitiksi ja myi tuplaplatinaa. Se tarkoittaa, että single on ylittänyt kahden miljoonan myydyn äänitteen – tai 300 miljoonan striimauskerran – rajan. Vastaavia esimerkkejä löytyy maailmalta useita. Räikein tapaus on ennestään tuntemattoman Lil Nas X:n biisin nousu Yhdysvaltojen Billboard-listan kärkeä pisimpään hallinneeksi kappaleeksi. Jättihitti Old Town Road toi esittäjälleen kaksi Grammy-palkintoa sekä ennätyksellisen 14-kertaisen platinasinglen.

TikTokin noste toimii myös Suomessa. Virtuaaliyhtye Studio Killersin Jenny on ensimmäinen palvelussa kansainvälistä suosiota saanut suomalainen kappale. Vuonna 2013 julkaistu biisi levisi syksyllä laajemmin #ruinourfriendship-haasteena. Videoilla käyttäjät tunnustavat romanttiset tunteensa ystäväänsä kohtaan laulun sanojen mukaisesti.

Jennyllä on tällä hetkellä Spotifyssa noin 70 miljoonaa kuuntelukertaa. Yksikään Suomen viime vuoden Spotify-striimauskuninkaallisista, JVG:stä, Behmistä tai Williamista, ei ole ylittänyt 25 miljoonan kuuntelukerran rajaa. Yli seitsemän vuotta ilmestymisensä jälkeen Jennyn nimeen lisättiin TikTok-huomion takia (I Wanna Ruin Our Friendship). Nousukäyrä poiki Studio Killersille levytyssopimuksen yhdysvaltalaisen Atlantic Recordsin kanssa. Vielä kuukausia aikaisemmin yhtye oli lähellä lopettaa.

Studio Killersiä edustavalla Warner Music Finlandilla on oma TikTok-tilinsä. Viimeaikaisia julkaisuja tähdittää Antti Tuisku, joka kehottaa käyttäjiä tekemään uusimmasta Treenaa-singlestään omia videoita. Vain elämää -tv-sarjan viime kaudella nähtiin Stigin esittämä Kuningaskobra-cover, johon kuului kuin suoraan TikTokia varten luotu yksinkertainen koreografia. Tällä hetkellä #kuningaskobra-tanssivideoita on tehty lähes 9 000. Katselukertoja niille on kertynyt yli kuusi miljoonaa.

Suunnittelija Anne Seppälä kertoo Universalin tekevän TikTokia artisteilleen tutuksi. Sisältöjä saatetaan ideoida yhdessä. Levy-yhtiön edustaman Robin Packalenin tililtä löytyy #dropdead-haaste. Muodonmuutosvideoilla käyttäjät laittautuvat Packalenin kappaleen soidessa taustalla.