Etnografiseen elokuvaan keskittynyt Cultureels-festivaali järjestetään tänä vuonna monien muiden elokuvafestivaalien tapaan etänä verkossa. Tapahtuman taustalla on antropologian opiskelijoita ja sen kautta tuodaan näkyväksi myös opiskelijoiden tekemiä kandeja ja graduja. Tavoitteena on lisätä laajemman yleistön tietoisuutta antropologisesta tutkimustiedosta ja parantaa tutkitun tiedon saavutettavuutta digiaikakautena
Etnografialla tarkoitetaan tutkimusmenetelmää, jossa kenttätyön havoinnoilla kerätään informaatiota. Antropologisessa kulttuurintutkimuksessa se tarkoittaa sitä, että yhteisöä pyritään ymmärtämään ruohonjuuritasolta käsin, menemällä yhteisön luokse. Lue lisää festivaalista artikkelissa Elokuvia yhteisöjen sisältä.
Selviytyjät
Festivaaleilla esitettävä Thu Nga Vu-Liljan ja Juho Liljan dokumenttielokuva Selviytyjät kertoo vietnamilaisen yhteiskunnan rakennemuutoksesta. Elokuvassa seurataan kahden yrittäjän elämää Dien Hongin kylässä Pohjois-Vietnamissa.
Vuoteen 2008 sijoittuvassa dokumentissa kuvataan, kuinka kommunistisessa Vietnamissa otetaan kipuilevia askeleita kohti markkinataloutta. Kommunistipuolue pitää maata yhä tiukasti otteissaan, mutta yrittäjyydestä ja tuloerojen kasvusta on tullut hyväksyttyjä. Elokuvan alussa kuvataan toista elokuvan päähenkilöistä, entisen kyläpäällikön poikaa, joka on perustanut kylään valimon, jossa romumetallista sulatetaan metalliharkkoja.
Kontrasti on suuri, kun siistiin pukuun sommistautunut ja uudella autolla ajava valimon johtaja osoittelee mudassa lojuvaa romua ja ohjeistaa nuorta naistyöntekijää keräämään sitä paljain käsin. Toisaalla entinen sotaveteraani purkaa vanhoja koneita ja myy niitä varaosina paikallisille. Kyläradio kailottaa talouskasvun ilosanomaa paremmasta huomisesta, mutta pian kansainvälisen finanssikriisi iskee myös Pohjois-Vietnamin maaseudulle.
Valimo suljetaan romumetallin kysynnän romahdettua ja varaosakauppa ei enää käy entiseen malliin. Entiset valimon työntekijät sortuvat varastelemaan hätäänsä.
Katsoja tuntee nahoissaan tuskan, kun yrittäjä toteaa hankkineensa romua, joka nyt vaan lepää maassa roskana. Romun seasta pilkottaa sodan aikainen pommi muistuttaen maan synkästä lähihistoriasta.
La Madonna del Mare
Reilun puolen tunnin mittainen La Madonna del Mare puolestaan kertoo 83-vuotiaasta Anna Mariasta, joka on Italian vanhin kalastajanainen. Isältään kalastusopin saanut Anna Maria ei mennyt naimisiin kenenkään kanssa, mutta kyläläiset kutsuvat häntä ”meren morsiameksi”.
Aamuisin sään salliessa Anna Maria suuntaa aikaisin aamulla merelle, josta on koko elämänsä saanut elantonsa. Hän on yksi harvoista, sillä monet muut ovat siirtyneet muihin kaupunkeihin. Merikään ei anna kalaa enää samalla tavalla kuin ennen vanhaan, mutta riittävästi kuitenkin. Päivän saalis myydään suoraan veneestä asukkaille.
Dokumentti kuvaa kalastajien kovaa elämää ja sielunyhteyttä rakkaaseen mereen. Meri on tuttu, mutta samaan aikaan arvaamaton ympäristö, johon tulee suhtautua kunnioituksella. Suvussa kulkenut elämäntapa katkeaa ja siskontyttärelle kalastus välittyy eteenpäin ainoastaan valokuvien ja muistojen kautta. Elokuva on samalla muistutus siitä, kuinka kriittisiä aikoja elämme ympäri maailmaa meriluonnon kannalta. Kalakannat ovat romahtaneet kaikkialla, ja syynä ei ole Anna Marian kaltaiset perinteiset kalastajat, vaan tehotuotteistettu kalateollisuus.
AWAKE, A Dream from Standing Rock
AWAKE, A Dream from Standing Rock -dokumentti kertoo Yhdysvaltojen alkuperäiskansojen kamppailusta rakennettavaa Dakota Access Pipeline -öljyputkea vastaan. Öljyputki halkoo alkuperäisväestön maita ja uhkaa alueen herkkää luontoa sekä vesivaroja.
Alkuperäiskansaan kuuluvan ohjaaja Myron Deweyn elokuvassa kuvataan lähietäisyydeltä, kun Standing Rockin Water Protectors -aktivistien vastarinta pureutuu perustavanlaatuisiin kysymyksiin ympäristön ja planeetan tulevaisuudesta. Dokumentin vahvuus on, kuinka se tuo esiin alkuperäisväestön ikiaikaisen yhteyden maahan ja luontoon. Valtavaa mielenosoitusleiriä hankalissa olosuhteissa ylläpitävien aktivistien sinnikkyys on ihailtavaa katsottavaa. Päällimmäinen tunne on kuitenkin ärtymys siitä, kuinka valtion väkivaltakoneisto lopuksi jyrää väkisin leirin hajalle ja hyökkää voimalla öljyputkea vastustavien rauhanomaisten mielenosoittajien kimppuun.
Asetelma muistuttaa paljolti vastaavanlaisista kamppailuista, joita alkuperäiskansat käyvät ympäri maailmaa. Esimerkiksi jäämeren ratahanke uhkaa saamelaisten luontaisia elinkeinoja ja maita Saamenmaalla.
Cultureels -elokuvafestivaalit 12.–18.4.2021.