Lentämisen verot ylös ja junaliikenteen alas

Maata pitkin junailua Italian Isola del Cantonessa. Kuva: David Gubler

Maata pitkin matkustaminen saa omat matkamessunsa taas toukokuussa. Järjestäjien mielestä ekologisten valintojen tekeminen ei tarkoita sitä, että elämänlaatu laskisi.

Ruotsissa lentomatkustamisen määrä on kääntynyt laskuun ja samalla on syntynyt lentohäpeän käsite. Suomessa lentomatkojen määrä puolestaan jatkaa kas­vuaan, mutta myös maata pitkin matkustamisen suosio osoittaa kasvun merkkejä.

Toukokuussa Helsingissä toista kertaa järjestettävät maitse matkustamiselle omistetut matkailumessut ovat yksi merkki lisääntyneestä kiinnostuksesta.

”Tavoitteenamme on auttaa ihmisiä löytämään vaihtoehtoja lentämiselle”, kertoo Arto Sivonen, yksi messujen järjestäjistä.

Messujen keskeinen tehtävä on tukea muutosta ekologisempaan liikkumiseen. Messuille kokoontuu maata pitkin matkustamiseen liittyviä toimijoita jakamaan tietoa ja inspiraatiota muun muassa juna- ja pyörämatkailusta.

Sivosen mielestä matkajärjestelyjen suhteen ollaan siirtymävaiheessa. Verkkokaupat ja -palvelut ovat tehneet lentomatkustamisesta ennennäkemättömän helppoa, mutta aivan vastaavaa joustavuutta ei ole vielä tarjolla raideliikenteen kohdalla. Reittisuunnitteluun on kuitenkin jo olemassa verkkopalveluja ja sovelluksia ainakin Euroopan raide- ja lautta­liikenteessä. Interrailin Rail Planner -sovellus sekä maatapitkin.net-sivusto tarjoavat reittejä useaan Euroopan maahan.

Sivosen mielestä matkatoimistojenkin olisi aika herätä maitse kulkemiseen.

”Kiinnostusta on ja tässä olisi tuhannen taalan paikka matkatoimistoille, jotka ovat menettäneet markkinoita lentolippujen nettikaupalle”, Sivonen arvelee.

Lentomatkailun vähentämisen puolesta puhuttaessa yleisön asenteet vaikuttavat vastaanottoon. Moni olettaa, että vaaditaan elämän laadun laskemista, vaikkei siitä suinkaan ole kyse.

”Ei maata pitkin matkustaminen myöskään tarkoita sitä, että lentäminen pitäisi lopettaa kokonaan. Joihinkin paikkoihin ei pääse muuta kuin lentämällä, mutta kaikkialle ei tarvitse lentää. Matkustaminen on osa matkaa. Junassa istuminen ja ihmisten tapaaminen on totaalisen erilaista kuin nopea lentäminen.”

Lentämisen hinnoittelua voitaisiin Sivosen mielestä tarkastaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

”Lentämisen veroja pitäisi kasvattaa ja junaliikenteen verotusta keventää. Ja rataverkkoon sekä ravintolavaunuihin ja palvelun tasoon pitäisi satsata”, Sivonen listaa.

Lentokoneiden polttoaine kerosiini on nykyään verovapaata.

Maata pitkin -matkamessut Sofia Future ­Farmissa Helsingissä 5. toukokuuta.
Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Kommentoi Facebookissa

Jari Tamminen