Timo Hirvonen soittaa vanhaa, rakasta Steinwayta. Tämän tilalle tulee metrin pidempi D-274.

MusiikkiKirjoittanut Iida SimesKuvat Hanna Linnove

Koko Jazz Club saa uuden sydämen

Lukuaika: 2 minuuttia

Koko Jazz Club saa uuden sydämen

Timo Hirvonen soittaa vanhaa, rakasta Steinwayta. Tämän tilalle tulee metrin pidempi D-274.

Pituutta sillä on melkein kolme metriä.

Sen puolitoistametriseen leveyteen mahtuu 88 kosketinta, vasaraa ja kieltä.

Kun sen kannen avaa, sen komea soundi kuuluu kauas.

Koko Jazz Clubin (KJC) taiteellinen johtaja Timo Hirvonen ei kerro klubille saapuvan Steinway & Sons -merkin D-274-mallin tarkkaa hintaa, mutta joka tapauksessa tuo flyygeli maksaa enemmän kuin uusi pieni auto.

”Suomalaisen jazzpianismin taso on korkea, se vaatii arvoisensa instrumentin”, mainitsee Hirvonen.

Tärkeä motiivi Steinwayn hankkimiseen on ollut KJC:n valmistautuminen 10-vuotisjuhliinsa, joita vietetään ensi vuonna 2020. KJC Solo Piano -keikat alkavat jo 18.7.2019.

Koko Jazz Club on harvinaisuus: Se on jazzmuusikoiden ja musiikin ystävien perustama korkeakulttuurillinen tukipilari.

Vuodessa KJC järjestää yli sata konserttia, eikä pelkästään Helsingissä, vaan myös Iisalmessa. Taiteellinen tuli­sielu Timo Hirvonen on onnistunut järjestämään vanhalle kotipaikkakunnalleen jazzin etäpesäkkeen Koko Jazz Club Iisalmen ja vuosittaisen jazzfestivaalin.

Hirvosen oma instrumentti on sähkö­basso ja hän valmistelee parhaillaan väitöskirjaa Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.

Vuonna 2018 jazzklubin ainutlaatuisuus huomattiin, ja kulttuuri­ministeri Sampo Terho myönsi KJC:lle Suomi-­palkinnon. Sitä perusteltiin muun muassa näin:

”Koko Jazz Club on muusikkojen olohuone ja yhteisön kokoon keräävä voima. Koko Jazz Clubin toiminnan tarkoituksena on parantaa jazz­musiikin asemaa tarjoamalla taide­muodon parhaille tekijöille asianmukainen korvaus työstä sekä taiteellinen vapaus uuden musiikin synnyttämiselle. Koko toimii myös Ylä-Savossa ja sen toiminta on otettu erinomaisesti vastaan.”

Kuin palkitussa ”muusikkojen olohuoneessa” ikään, KJC:n soolokonserteissa flyygeli sijoitetaan keskelle salia. Yleisö pääsee lähelle artistia ja pianoa. Kun flyygelin kansi on ylhäällä, sen ääni kaikuu komeasti.

Tilaisuuksiin ei ole ikärajaa: ”Päinvastoin, lapset ovat erittäin tervetulleita”, muistuttaa Hirvonen.

Piano on lyömäsoitin. Akustinen piano soi, kun vasara lyö kieltä. Vasara heilahtaa kun pianon kosketinta painaa.

Konserttipianistit ja jazzmuusikot kohtelevat pianoa kuin elävää ja sielultaan hyvin oikukasta olentoa. Steinwayn D-274 on suuri olento, jolta lähtee valtava ääni. Tuota pianojen Rolls-Roycea soitetaan maailman suurimmissa ja arvokkaimmissa konsertti­saleissa.

Piano on viritettävä ennen jokaista konserttia. Virittäjän on myös tiedettävä kuka sitä soittaa ja miten. Samoin pianisteilla on omat vakiovirittäjänsä, jotka tietävät mitä taiteilijat haluavat.

Kuitenkin ennen kuin yhdenkään suomalaisen jazzmuusikon virittäjä pääsee avaamaan KJC:n Steinwayn ruuveja, arvosoittimen virittää Steinway & Sons -firman oma asiantuntija, kuten tapoihin kuuluu.

Rock- ja popmuusikoille riittää usein kosketinsoittimeksi jokin sähköinen muutaman satasen maksava digihärveli. Jos poppari ryhtyy hienostelemaan, tämä hankkii oikean sähköpianon 1980-luvun soundeilla, kuten aidon Rhodesin.

Proge- ja soulpianistit haluavat Hammondin urut, jotka maksavat jo muutaman tuhatlappusen. Rap-artisti ei välttämättä tarvitse kosketinstemmoihinsa mitään näistä, vaan tyytyy tietokoneohjelmiin. Hän heittää rahansa kaiuttimiin ja ehkä tieto­koneenseen yhdistettäviin äänityö­kaluihin, samplereihin.

Jazzmuusikot tuppaavat olemaan hyvin vaativia. Syksyllä 2019 KJC:n soolopianosarjassa esiintyvä taiteilija Seppo Kantonen kuvailee kauniisti Steinwayn D-274-mallia. ”Se hehkuu. ’Hehku’ tulee aina mieleen Steinwayn pianoista.”

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Kantonen pääsee testaamaan uutta arvosoitinta oman keikkansa aikoihin, elokuun puolivälissä.

”Kunnon Steinway soi hieman karheasti, ei liian kliinisesti. Soundissa pitää olla säröä ja luonnetta. Ensin piano pitää soittaa auki”, kertoo Kantonen.

KJC:lle tulevan vuosimallin 2009 flyygelin ensikoti oli tanskalaisella merkkihenkilöllä. ”Soitinta on käytetty tähän asti muutamissa koti­konserteissa, se on harvinaista isolle Steinwaylle” Hirvonen kertoo.

Kantonen malttaa tuskin odottaa KJC:n arvosoittimen kohtaamista:

”Kun käyttää elämänsä siihen, että oppii tuntemaan pianot ja miten niitä pitäisi soittaa, ei halua soittaa vaan jollain muovilla.”

Koko Jazz Club

  • Koko Jazz Club sijaitsee Koko-Teatterissa Helsingin Hakaniemessä osoitteessa Hämeentie 3.
  • KJC on perustettu vuonna 2010. Ensi vuonna se viettää 10-vuotisjuhliaan.
  • KJC Solo Piano -sarjan käynnistää 18.7. Alexi Tuomarila. Sarjassa esiintyvät jazzmusiikin professori Jukkis Uotila, Seppo Kantonen, Lenni-Kalle Taipale, Aki Rissanen, Kari Ikonen, Mikael Jakobsson, Riitta Paakki ja Kirmo Lintinen. Viimeisenä esiintyy Marzi Nyman 21.10.2019.
  • KJC julkaisee myös levyjä Koko Records -merkin alla.
  • KokoTeatteri on vuonna 1997 perustettu vapaa ammattiteatteriryhmä.

  • 18.7.2019
  • Kirjoittanut Iida Simes
  • Kuvat Hanna Linnove