Teksti Jari Hanska
Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho nousi maanantaina yhtiön vt. toimitusjohtajaksi. Iho on yksi paljon kritiikkiä aiheuttaneiden stay-bonusten saajista.
Valtio-omisteisen lentoyhtiö Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho nousi maanantaina yhtiön vt. toimitusjohtajaksi, kun huhut Mika Vehviläisen siirtymisestä lastinkäsittelyyn erikoistuneeseen Cargoteciin varmistuivat. Iho on yksi paljon kritiikkiä aiheuttaneiden stay-bonusten saajista.
Finnairilta myönnetään, että vt. toimitusjohtajan tehtäviä hoitava Ville Iho oli yksi stay-bonuksen saajista. Summaan yhtiöstä ei haluttu ottaa kantaa.
”En voi kommentoida, se on hänen yksityisasiansa. Palkkiot olivat joko vuoden tai puolen vuoden palkan suuruisia”, Finnairin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Arja Suominen toteaa.
Ihon verotiedoista käy ilmi, että hänen ansiotulonsa kaksinkertaistuivat yhdessä vuodessa yli 200 000 eurolla, kun stay-bonukset tulivat maksuun vuonna 2011.
Finnair päätti vuonna 2009 maksaa yhtiön kahdeksalletoista avainhenkilölle stay-bonuksia eli sitouttamispalkkioita yhteensä 2,8 miljoonaa euroa. Bonukset maksettiin, kun avainhenkilö pysyi Finnairin palveluksessa helmikuuhun 2011 asti. Bonukset jätettiin raportoimatta asianmukaisesti, minkä seurauksena Finnair sai Helsingin pörssin kuripitolautakunnalta varoituksen.
Finnairin edellinen toimitusjohtaja Jukka Hienonen irtisanoutui elokuussa 2009. Yhtiössä heräsi huoli myös muiden avainhenkilöiden lähtemisestä. Tällä perusteltiin bonusten maksaminen.
Ville Ihoa ei saatu kommentoimaan, olisiko hän pysynyt Finnairin palveluksessa ilman eritystä sitouttamispalkkiota.
”Sitä nyt on turha lähteä spekuloimaan. Palkkiot myönnettiin vuonna 2009 ja ihmiset ovat unohtaneet, miten vaikea se taloudellinen tilanne ja koko henkinen ympäristö Finnairissa silloin olivat”, Suominen vastaa Ihon puolesta.
Samaan aikaan kun avainhenkilöille maksettiin palkkiota työpaikallaan pysymisestä, Finnairissa saneerattiin voimakkaasti ja työntekijöiden palkkoja leikattiin.
”Ymmärrämme hyvin asian ympärillä käydyn keskustelun ja sitouttamispalkkioiden herättämät ristiriidat sekä moraalisen pohdinnan. Villekin [Iho] on tätä asiaa oman tiiminsä kanssa käsitellyt”, Suominen tarkentaa sähköpostiviestissään.
Pohdinnat pysyvät yhtiön sisällä.
Tilanne on Finnairissa edelleen turbulentti. Toimitusjohtajan lisäksi myös yhtiön hallituksen puheenjohtaja Harri Sailas vaihtuu. Uusi hallitus nimetään yhtiökokouksessa maaliskuussa. Finnairista vakuutetaan, että nyt stay-bonuksille ei ole tarvetta.
Viime viikolla MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma uutisoi, että 38 lentokonehuollon työntekijää vaatii oikeudessa Finnairilta palkkasaataviaan ja lomarahoja yli 170 000 euron edestä. Kiista liittyy vuoden 2009 vakautussopimukseen, jonka seurauksena työntekijät joutuivat tekemään palkaton työtä.
Yhtiön johdossa on kuitenkin hyvä meininki.
”Johtoryhmässä henki on hyvä ja me olemme menossa eteenpäin”, Suominen toteaa.