TaideKirjoittanut Jari Tamminen

Toveruutta ja rotusyrjintää avaruudessa

Lukuaika: 2 minuuttia

Toveruutta ja rotusyrjintää avaruudessa

Teksti Jari Tamminen

N.A.S.A. kerää Pohjois- ja Etelä-Amerikan tähdet samalle levylle; myös Shepard Faireyn video vakuuttaa. Kirjoittajan mielikuvitus lähtee laukkaamaan ja mieleen palaa loistelias mukadokumentti avaruuden valloituksesta.

To boldly go where no man has gone before, N.A.S.A.:n hiljattain ilmestynyt levy The Spirit Of Apollon perustelee avaruushenkisen nimensä. Avaruuden viimeisille korpimaille mennään Star Trekin malliin.

The Spirit Of Apollo on odotettu tapaus, siksi nimekäs kaarti sen taustalla on. N.A.S.A. eli North America/South America on Sam Spiegelin (Squeak E Clean) ja Ze Gonzalesin (DJ Zegon) projekti, johon on kasattu musiikin ykköstykkejä molemmilta Amerikan mantereilta. Levy yhdistää musiikillisia aineksia, joita ei yleensä samalle levylle kasata.

Erityisen huomion ansaitsee levyltä tehty videolohkaisu Money. Raamatusta lainatulla Money is the root of all evil -hokemalla eteen rullaava biisi kuvailee rahan pahuutta ja tuo yhteen Talking Heads ja Public Enemy -legendat David Byrnen ja Chuck D:n.

Kohtaamisen taustaksi on saatu Shepard Faireyn tekemä video. Faireyhän on se Obama-julisteesta tuttu taiteilija, jota voisi lienee kuvailla Ameriikan Jani Leinoseksi. Siis taiteilija, joka pyrkii aktiivisesti ylittämään perinteisen taideväen ja yleisön ärsytyskynnykset. Molemmat leikkivät politiikalla ja sotkevat markkinoinnin häpeilemättä taiteeseensa.

Levyn kappaleiden ympärille on kasattu liuta upeasti animoituja videoita, jotka kannattaa tarkastaa. Myös itse levyn valmistumisesta on tekeillä dokumentti.

Selkeästi hiphop-laariin putoava levy kätkee raidoilleen genren suunnannäyttäjiä, legendoja ja yllätysnimiä. Vanhan liiton Chuck D ja KRS-One kohtaavat Wu-Tang Klanin RZA:n, Method Manin, Ghostface Killahin ja jo vuosia sitten edesmenneen Ol’ Dirty Bastardin. Tuoreempia listahirmuja ovat M.I.A., Santogold ja Kanye West.

Mukaan on otettu myös muusikoita hiphopin ulkopuolelta genrerajoja venyttäen. Tom Waitsin murina ja rähinä istuu loistavasti Kool Keithin kanssa samaan kappaleeseen ja osoittaa, että puhelaulu ei ole niin uusi taikka genreuskollinen asia.

Läsnäolollaan levyä kunnioittaa myös samplejen kautta hiphopin tukijalkaa rakentanut George Clinton. Clinton on yleisen käsityksen mukaan viettänyt ulkoavaruudessa jo useamman vuosikymmenen.

Harmillisesti The Spirit Of Apollo ei aivan yllä astronomisen hyvän tekijäkaartinsa tasolle. Ei se huono ole missään tapauksessa, mutta hieman parempaakin olisi näillä aineksilla sopinut tehdä. Liekö ongelmana ollut prosessiin hajanaisuus, kaikkia muusikoita tuskin on kerralla studioon kasattu fiilistelemään. Varsinkin kun osa on jo yläkerran orkesterissa. Levyn nimestä huolimatta Etelä-Amerikka ei ollut suinkaan niin hyvin edustettuna kun olisi toivonut.

N.A.S.A. palautti mieleeni vuosien takaisen lyhytfilmin NASSA, joka leikki myös Nasa- ja avaruusteemalla.

Tämän muka-dokumentin aiheena on Old Negro Space Program, eli Vanha neekerien avaruusohjelma. 1950-luvulla rasistiset Jim Crow -lait olivat edelleen voimissaan Yhdysvalloissa ja ne rajoittivat merkittävästi mustaihoisten kansalaisvapauksia ja -oikeuksia. Tuore valtion laitos, ilmailu- ja avaruushallinto Nasa ei mustia juurikaan palkannut.

Tämä täysin fiktiivinen dokumentti eli mokumentti esittää kuvitteellisen historian, jossa mustat työttömät nuorukaiset tarttuvat toimeen, koska eivät pääse Nasaan töihin. Mimmeihin pitää tehdä vaikutus ja työttömältä se ei onnistu.

In 1957, if you were black and you were an astronaut, you were out of work.

Toimeliaat pojat perustivat oman avaruuspuljun, The Negro American Space Society of Astronautsin eli NASSA:n. Blackstronautit rulettivat, ja mimmitkin olivat myötämielisempiä.

Vanhoista letukoista ja koulubusseista sekä Nasan hylkäämistä osista kyhätiin avaruusraketteja ja sinkouduttiin aina kuuhun saakka vuosia ennen Neil Armstrongia ja Apollo-ohjelmaa. Ainoastaan poliittinen korruptio ja valtamedian rasistisuus esti tämän jymyuutisen leviämisen laajemmalle.

Aivan hillittömän akateemisen hassuttelun ryydittämät ”tutkijakommentit” ja henkilöhaastattelut jaksottavat tarkoituksellisen kömpelösti photoshopattujen kuvien kavalkaadia.

Vuonna 2003 valmistunut lyhäri on yksi ensimmäisistä viraalimarkkinoinnin aallonharjalla ratsastaneista videoista. Se levisi netissä kulovalkean tavoin ja keräsi tekijälleen työtarjouksia ja glooriaa. Ansaittua sellaista.

N.A.S.A.: The Spirit Of Apollo. ANTI- 2009.