Teksti Vera Saarivuori
Raï-musiikin kuningas on valmis kaikkeen: Algeriassa hän on syntinen kapinallinen, Ranskassa tasa-arvotaistelija, Etelä-Afrikassa futisikoni. Sunnuntaina Khaled on Helsingissä.
Vaikka langan päässä on kymmeniä miljoonia levyjä myynyt kansainvälinen supertähti, tuntuu kuin rupattelisi tutun naapurin kanssa. Sydämellinen ja maanläheinen asenne huokuu raï-musiikin kuninkaaksi ylistetystä Khaledista.
Khaled ja samalla eklektinen raï-tyyli ilmestyivät maailman tietoisuuteen 1990-luvun maailmanmusiikkibuumin aikaan. Algerialainen artisti ei juurikaan arvosta maailmanmusiikki-leimaa, vaan pitää sitä lähinnä halpana markkinakeinona. Suosion salaisuudet löytyvät hänen mukaansa muualta, eikä vähiten siitä vapautuneesta ilosta jota raï saa ihmisissä aikaan.
Khaledin ja raïn taival ei ole kuitenkaan ollut vain silkkaa riemua.
1930-luvulta juurensa juontava raï-tyyli on aina käsitellyt avoimesti tabuja kuten alkoholia tai sänkykamariseikkailuja, mikä on rohkeaa Algerian tiukan islamilaisuuden keskellä. Khaledin mukaan raï on ollut Algerian vastine rockille; kapinoiva nuoriso on löytänyt siitä kanavan omien ajatustensa ilmaisuun.
”Raï! -huudahdus tarkoittaa että on lausuttu mielipide. Raï merkitsee siis sananvapautta”, Khaled selittää.
Algeria on yrittänyt tukahduttaa syntistä musiikkia kovin keinoin. Monien muiden tavoin Khaled joutui pakenemaan Ranskaan välttyäkseen tappouhkauksilta, jotka eivät monen muusikon kohdalla jääneet vain sanoiksi.
Nykyään tilanne on rauhallisempi, mutta Khaledin musiikki soi edelleen muun muassa rasismia vastaan. ”Musiikki voi muuttaa maailmaa koska melodiat tempaavat meidät mukaansa vaikkemme ymmärtäisi edes sanoja. Se on maagista”, hän iloitsee. ”Musiikki voi edistää tasa-arvoa, ja raï on oiva keino ylittää kaikenlaisia rajoja, koska sitä voi sekoittaa aivan minkä tahansa musiikkityylin kanssa.”
Khaled ja raï-musiikki kasvoivat samassa Oranin satamakaupungissa. ”Lukuisia musiikkityylejä kulki kaupungin läpi ja minä kylvin tässä kulttuurisessa rikkaudessa. Olen hyvin ylpeä taustastani!”, hän kertoo.
Raï onkin todellinen globalisaatioajan ilmiö, musiikin sulatusuuni johon on sulassa sovussa uponnut erilaisia tyylejä aina flamencosta ranskalaiseen kabareeseen ja arabinomadien perinnemusiikkiin. Khaled innostui jo nuorena myös modernien länsimaisten elementtien, kuten syntetisaattoreiden käyttämisestä ja hänet tunnetaan erityisesti yhteistyöstä hiphop-artistien kanssa.
Raïn kuninkaan innokkaimmat ihailijahovit sijaitsevat Ranskassa, Intiassa ja arabimaailmassa. Suomessa artisti nauttii kulttimainetta musiikinharrastajien parissa ja kenties nykyään myös jalkapalloilijoiden keskuudessa: Khaled esitti äskettäin suurimman hittinsä ”Didin” Etelä-Afrikan MM-kisojen avajaisten miljoonayleisölle. Raï-velhon toinen suuri hitti Aicha on soinut radioissa paitsi alkuperäisenä, myös monen yhtyeen cover-versioina.
Suomeen Khaled tulee mielellään, vaikkei hän olekaan täällä yhtä tunnettu kuin muualla. ”Minulle ei ole merkitsevää mikä maa on kyseessä, annan aina koko sydämeni musiikkini kautta. Rakastan saada jakaa tunteeni yleisön kanssa”, laulaja vakuuttaa.
Tänä vuonna viisikymppisiään viettänyt Khaled ei mieti ikää.
”Ihminen on sen ikäinen kuin hän haluaa olla. Musiikissani säilyn aina nuorena kapinallisena, ja sitä paitsi minähän olen oikeasti vain 12-vuotias! Olen nimittäin syntynyt karkauspäivänä.”
Teini-ikäisestä asti esiintynyt Khaled jatkaa edelleen tutkimusretkiään musiikin parissa. Viimeisin levy Liberté on saanut paljon kehuja uudesta akustisesta tyylistään, ja seuraavassa projektissa on tiedossa jälleen kiinnostavia yhteistyötahoja, jotka jäävät vielä yllätykseksi. ”Raïhin kyllä mahtuu aina lisää uusia vaikutteita.”
Khaled konsertoi Helsingin Savoy-teatterissa sunnuntaina 17.10.