Bibbs on 39-vuotias tukholmalainen influensseri, aikanaan bloginsa kautta mediataivaalle noussut, nyt jo himmenevä tähti, jolla on takanaan ura tosi-tv:ssä ja MTV:llä. Rahansa hän on käyttänyt elämään, juhlintaan ja sisustamiseen. Kun hänen puolisonsa, uran huipulta rinnalla pysynyt Baby ilmoittaa haluavansa erota, velkainen ja luottotiedoton Bibbs haluaa pariskunnan vuokra-asunnon itselleen. Baby lupaa siirtää sopimuksen hänelle sadan tuhannen kruunun eli noin yhdeksän tuhannen euron hintaan. Mutta mistä rahat?
Alkaa viikon eeppinen sekoiluputki, jonka aikana Bibbs tekee yhden halvan keikan ja käy läpi ystäviään ja tuttujaan. Kuka voisi auttaa, ja mitä hänen olisi annettava rahojen vastineeksi?
Lähtökohtiinsa nähden Päivät, päivät, päivät kertoo hyvin vähän rahasta. Sen sijaan se on raadollinen kuvaus sosiaalisen median kehityksestä ja ansaintalogiikasta, identiteetistä ja persoonasta pääomana, valheiden ja totuuden välisen rajan liudentamisesta sekä elämästä vaihtuvien mielialojen ja -halujen heiteltävänä. Samalla se on erittäin kuivan mustan huumorin romanttinen komedia, jossa paljastuksia riittää, kun ystäväpiirin ihmissuhteita keritään auki.
Tarina vastuuttomasta aikuisuudesta ja anteeksipyytelemättömästä oman edun tavoittelusta muistuttaa Lena Dunhamin Girlsiä tai Elina Loisan Julkeita. Se pöyristyttää, saa tuntemaan myötähäpeää ja koukuttaa kuin kännidraamaan nojaava tosi-tv ikään.
Tone Schunnesson: Päivät, päivät, päivät
Johnny Kniga 2022, 228 s.