Postikortteja Tukholmasta
Tukholman yliopistossa elokuvatutkimusta opiskellut Mikko Pihkoluoma bloggaa kulttuurista ja matkailusta.
Elokuvateatteribisnes elää voimakasta myllerryskautta. Kun viime viikonloppuna uutisoitiin, että Bond siirtyy jälleen puolella vuodella eteenpäin, ison Regal-elokuvateatteriketjun Yhdysvalloissa omistava Cineworld ilmoitti, että se sulkee elokuvateatteriensa ovet väliaikaisesti. Tällä viikolla Disney ilmoitti tuovansa Cannesin viralliseen ohjelmistoon valitun Soulin pelkästään striimauspalveluunsa ja elokuvaa ei siis anneta elokuvateattereille maissa, joissa palvelu on saatavilla.
Koko perheelle sopiva Pixar-elokuva on ensimmäinen elokuva, joka olisi lähes varmasti tuottanut jättimenestystä elokuvateattereissa, mutta joka nyt koronan takia tuodaan suoraan tilauspalveluun. Lanseerauksen menestyksellä voi olla todella kauaskantoisia seuraamuksia elokuvateattereiden tulevaisuuden suhteen.
Finnkinon ja Ruotsin suurimman elokuvateatteriketjun omistavan AMC:n osake sukelsi koronakeväällä niin voimakkaasti, että se teki historiallisen sopimuksen Universalin kanssa elokuvien digimyynnistä. Elokuvateatteriketju saa siis tulevaisuudessa korvausta siitä, että se esittää Universalin elokuvia, vaikka Hollywood-studio ei enää kunnioita tavallista ikkunointia elokuvavuokrauksien ja teatteriensi-illan välillä (eli sitä aikaa, minkä elokuva on perinteisesti ollut saatavilla ainoastaan teattereissa).
Keväällä Universal julkaisi jo Trolls-elokuvasarjan toisen osan isoimmilla markkinoilla premium-diginä ja jätti elokuvateatterikierroksen kokonaan väliin. Kokeilu oli ilmeisen onnistunut, sillä Universal uutisoi kovaan ääneen, kun elokuva ylitti 100 miljoonan dollarin rajapyykin. Studioiden digiostoista saadun osuuden on uumoiltu olevan prosentuaalisesti elokuvateattereita suurempi, mikä selittäisi sitä, että jo noin vaatimattomaan tulokseen oltiin tyytyväisiä.
Kiinnostavan tästä tekee se, että toistaiseksi ainakin AMC on ilmoittanut, ettei se aio sulkea elokuvateattereitaan. Voi tietysti olla, että päätöstä tarkastellaan alueittain uudelleen, mutta yhtiön taloudellinen tilanne tuntuu olevan vähemmän kaaottinen kuin mitä luultiin.
Suomessa kotimainen elokuva (tällä hetkellä etunenässä Tove) voi tekohengittää elokuvateattereita selviämään yli koronan, mutta jos Disneyn, Cineworldin ja muiden tekemien peliliikkeiden vuoksi elokuvateatterien lainalaisuudet kirjoitetaan kokonaan uusiksi, niin sillä on väistämättä vaikutuksia myös Pohjoismaihin. Etenkin Iso-Britanniassa Cineworldin ongelmat ovat kirvoittaneet jo monia varsin hätääntyneitä kirjoituksia.
Bond-elokuvat ovat perinteisesti vetäneet myös iäkkäämpää yleisöä elokuviin, joten päätös siirtää elokuvaa oli ehkä kaiken kaikkiaan järkevää, vaikka se todennäköisesti tehtiin pelkästään taloudellisista syistä. Todennäköisimmin päätökseen vaikutti se, että ensimmäinen koronan jälkeen esitetty suurelokuva Tenet veti varsin huonosti Yhdysvalloissa ja Euroopan koronatilanne on huonontunut elokuusta (ja tulee pahenemaan entisestään Bondille erityisen tärkeässä Iso-Britanniassa marraskuuhun mennessä).
New Yorkissa elokuvateatterit ovat edelleen terveyssyistä suljettuina. Yhdessä Los Angelesin kanssa sen osuus maan lipputuloista on jopa 15%. Maan (korona)tilanne ei varsinaisesti herätä lupauksia ja lisäksi Trump on kieltäytynyt myöntämästä lisää tukipaketteja ennen marraskuun vaaleja.
Nähtäväksi jää mitä tulee käymään. En pitäisi mahdottomana sitä, että isokin elokuvateatteriketju päätyy studion omistukseen. Aiemmin vastaavan vertikaalisuuden kieltänyt korkeimman oikeuden päätös kumottiin tänä vuonna Yhdysvalloissa.
Tilanne muuttuu jatkuvasti, josta hyvänä esimerkkinä sopii se, että alle viikko sitten julkaistussa Screenin artikkelissa käytettiin kuvana Dunea, joka sekin on jo siirretty vuoteen 2021.