Kaapelitehtaalla esillä oleva 2084-näyttely esittää taidetta George Orwellin hengessä

Miltä valta tuntuu, näyttää ja kuulostaa nyt ja tulevaisuudessa? Tätä kysyvät Anne Klontzin kuratoimassa näyttelyssä yli neljäkymmentä taiteilijaa, jotka tarjoavat muun muassa maalauksia, elokuvia, musiikkia, veistoksia ja tanssia katsojien koettavaksi. 

Vidha Saumyan ristipistotyö Winter skin. Kuva: Vidha Saumya

Runoin, valokuvin ja monin muin visuaalisen taiteen lajein itseään ilmaisevalta Vidha Saumyalta on esillä uutiskuviin perustuvia ristipistoja. Hänen työnsä ylittävät rajoja ja kyseenalaistavat normeja, liittyivät ne taiteen tekemisen tapoihin, estetiikkaan, sukupuoleen, makuun tai, suurimpana kaikista, kansallisvaltioon.

Utopiat ja pakkosiirtolaisuus inspiroivat Saumyaa: ”Taiteilijat, jotka ovat kotonaan eri maailmoissa ja samanaikaisesti erilaisten kulttuuris-ideologisten heimojen risteyksessä, ovat pysyvässä, elinikäisessä maanpaossa lähiympäristöönsä nähden.”

Taivas on Samyalle tärkeä ja se näkyy hänen töissään. Taivas ei noudata valtioiden rajoja ja se kuljettaa viestejä, ”palavan maan tuoksuja”, maapallon puolelta toiselle. 

Rosamaría Bolomilta näytteillä on meksikolaisella kartonkitekniikalla toteutettuja naamioita, joilla hän tutkii kuvitteellisen, symbolisen ja todellisen rajoja. Naamioiden hämmästyneet ilmeet kuvaavat tulevaisuuden heijastumaa nykyisyydessä. 

Bolomin mukaan tie parempaan tulevaisuuteen kulkee ihmisten välisten yhteyksien kautta: ”2020 on ratkaiseva vuosi vuodelle 2084 ja tuleville vuosisadoille. Emme voi jäädä miettimään katastrofia, odottaa rokotteita, kansainvälisiä sopimuksia ja johtajien ratkaisuja. Meidän tulee vähentää erillisyyttämme ja vahvistaa (virtuaalisesti, kasvotusten, hybridisesti) solidaarisuuden ja empatian siteitä kohti yhteistä tulevaisuutta, jossa palaamme tasapainoon luonnon kanssa.”

Näyttelyn ohella tilassa esitetään kahtena iltana taiteen lajeja yhdisteleviä performansseja. Paola Livorsin ja työryhmän säveltämässä Imaginary Spaces -esityksessä yhdistetään ääntä Marek Pluciennikin videoon. Teos on osa Livorsin Sibelius-Akatemiassa tekemää musiikkiteknologian alan tutkimusta. Yleisö voi osallistua esitykseen epidemiariskin huomioiden.

Näyttelyn järjestäjänä toimii Catalysti-järjestö, joka tukee ei-suomalaistaustaisia ja monikulttuurisia eri alojen taiteilijoita Suomessa. Näyttelyjen ohella se järjestää workshopeja ja vaikuttaa kulttuuripolitiikkaan. 

Rosamaría Bolomin Turhautumista-naamio. Kuva Rosamaría Bolom.

2084-näyttely Kaapelitehtaalla Helsingissä 01.10.2020 – 13.10.2020.

Performansseja lauantaina 10.10. klo 18–20.30 ja tiistaina 13.10. klo 19–21. Vapaa pääsy.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos loppuu

Ohjelma Catalystin verkkosivuilla.

Kommentoi Facebookissa
Miia Vistilä