Kustaa Vaasa perusti Helsingin noin 470 vuotta sitten. Kalasataman metroaseman kynkässä nykyään sijaitsevalle Tukkutorin alueelle perustettiin vuonna 1933 Helsingin kaupungin teurastamolaitos, jonka läpi kulki vuosikymmenten kuluessa miljoonissa lihakiloissa mitattavissa oleva määrä nautoja, sikoja ja hevosia. Teurastaminen alueella lopetettiin vuonna 1992. Nykyisen kaltaisena ruuan ja kulttuurin kohtaamispaikkana alue on tunnettu vuodesta 2012.
Tällaisilla äänitteeltä kuultavilla faktatiedoilla lähtee liikkeelle nykyisellä Teurastamolla sijaitsevan esitystaiteen talo Madhouse Helsingin tuore kaupunkikävelyteos Rakkaudesta – sanasto tuleville vuosikymmenille. Sen työryhmään kuuluvat Minna Haapasalo, Joona Lindberg, Jenny Mansikkasalo, Inari Pesonen, Emma Puikkonen, Heikki Tolin ja Johannes Vartola.
Matkan jatkuessa kohden Kalasataman kehittyvää asuinaluetta ääni kuulokkeista kertoo senkin, miten muutaman vuoden päästä mahdollisesti suljettava Hanasaaren voimalaitos tuottaa tehoa saman verran kuin mihin saattaisivat hetkeksi päästä miljoona polkupyöräilijää lihasvoimalla. Samalla selviää, miten hyödyllinen uusiutuvien energialähteiden hyödyntämiseen on Suvilahteen äskettäin valmistunut akkukäyttöinen sähkövarasto.
Esitykseen kuuluu myös vierailu Elämäneläkelaitos ELA:n katukonttorilla, asianmukaisten selvityslomakkeiden täyttämistä sekä tuleville sukupolville lähetettävään henkilökohtaiseen viestiin liittyvää palvelukonsultaatiota. Lisäksi kuullaan nauhoitteilta kaksi settiä uudissanastoa, joiden kautta avautuu puhutteleva mielenmaisema edessämme olevaan siirtymään fossiilisesta aikakaudesta jälkifossiiliseen.
Rakkaudesta-työryhmän itsensä kirjoittamia ja sen tutkijoilta, taiteilijoilta ja muilta ajattelijoilta pyytämiä uudiskäsitteitä ovat esimerkiksi autotahtoinen ja biokaatio. Edellinen tarkoittaa ”jälkifossiilisella ajanjaksolla tunnistettavaa epärealistista haluamisen tilaa”. Jälkimmäisellä viitataan siihen, miten ”vuonna 2037 länsimainen ihminen tunnisti ensimmäisen kerran elämän kommunikaatioyrityksiä kasvimaailman erittämissä värähtelyissä”.
Samaa uuskieltä edustaa vetäytyvään vastuunpakoiluun viittaava bunkkeruusi. Sen kerrotaan saaneen alkunsa ”superturvallisiin maanalaisiin omavaraiskeskuksiin” liittyvän keinotteluhuijauksen uhreiksi joutuneiden mielentilan kuvauksesta. Jääjäksi kutsutaan ”muurien ja tulvavallien ulkopuolelle vapaaehtoisesti jääviä ja evakuoinnista kieltäytyviä”. Luopuma puolestaan tarkoittaa ”välitilaa, jossa ihminen käsittelee tietoa siitä, ettei tikkaiden kiipeäminen johda mihinkään”, ja nimipuutolla viitataan sukupuuttoa seuraavaan vaiheeeseen, jossa ”sukupuuttoon kuollut laji, kieli, kulttuuri tai muu sellainen katoaa yleisestä tietoisuudesta.”
Näistä tulevaisuuden uusagricolalaisista sanamuodosteista ehkä kaunein on yhdentö. Siinä kyse on tilasta, jossa ”ihminen tiedostaa olevansa yksi hetkellinen luonnon ilmiöiden ja olioiden yhteentulema ja osa suurempaa, ajattelun rajat ylittävää kokonaisuutta”.
Esityksen tarjoama kokemus kaupunkihistorian ajallisesta ohuudesta suhteessa ilmastomuutoksen mittakaavaan ja peruuttamattomuuteen on vahva ja merkityksellinen. Erityisen oivaltavaa on avaus siitä, miten tällainen muutos vääjäämättä tulee vaikuttamaan käsitteisiimme ja kuinka tätä muutosta voi peilata kuviteltujen kielellisten konstruktioiden kautta.
Valittua metodia olisi kyllä voinut kehittää vieläkin pitemmälle esimerkiksi niin, että luodut käsitteet olisi vahvemmin ankkuroitu ympäristöstä löytyviin yksityiskohtiin. Esityksen muodossa ja sisällössä olisi löytynyt myös kiinnostavaa astinlautaa yhteisöllisyyteen liittyvien muutosjännitteiden luotaamiseen.
Teos on erityisen piristävä piipahdus koronarajoitusten takia pitkään vain etäisemmin tavoittavissa olleeseen esitystaiteen piiriin. Samalla se osoittaa vastaansanomattomasti, miten epidemia-aika tulee vahvistamaan entisestään ihmisen ja luonnon välisen suhteen jäsentymistä uudelleen.
Tulevat esitysajat 5.6., 6.6. 11.6., 12.6. ja 13.6. Kaikkiin esityksiin on tilaa 30 hengelle, jotka lähtevät 10 hengen pienryhmissä Teurastamon sisäpihalta Mad House Helsingin edestä kello 18:00, 18:10 ja 18:20. Paikan varaaminen ja lippujen ostaminen tapahtuu helpoiten sähköisellä lomakkeella.
Esityksessä esillä oleva sanasto löytyy täältä.