Vastamainokset ovat kokeellista kuvajournalismia, aktivismia ja taidetta, sekä työkaluja mediakasvatukseen. Valokeilaan joutuvat esimerkiksi finanssikriisi, sukupuoliroolit, ihmisoikeudet ja alkuperäiskansojen asema yhteiskunnassa. Vastamainokset opettavat meille kriittistä ajattelua ja kannustavat meitä miettimään mainosten roolia arjessamme.
Katsojalle on merkityksellistä päästä kohtaamaan kulttuuria ja taidetta omalla äidinkielellään. Ruotsalaisuuden päivä on sopiva hetki julkistaa ruotsinkielisten vastamainosten gallerian, joka päivittyy kuukausittain.
Voima-lehdessä on julkaistu vastamainoksia jo vuodesta 1999 alkaen. Vuonna 2020 vastamainoksia ja niihin liittyviä artikkeleita on alettu julkaisemaan myös ruotsinkielisinä Ny Tid -lehdessä.
“Siitä asti kun Aristofanes melkein 2500 vuotta sitten kirjoitti komedioitaan, satiiri on ollut mikä mainioin tapa epäkohtien paljastamiseen ja keisarien riisumiseen. Vastamainoksillaan Jari Tamminen seuraa parhaiden satiirikkojen jalanjäljissä olemalla sekä valistava että nokkela ja huomiota herättävä. Visuaalisten elementtien kyljessä julkaistut artikkelit ovat sopineet kuin nyrkki silmään Ny Tidin kansansivistyksellisten pyrkimysten kanssa”, kommentoi Ny Tidin päätoimittaja Janne Wass.
Monikielisiä vastamainoksia on esillä myös Helsingin kulttuurikeskus Stoassa Spektaakkeliakatemia-näyttelyssä 13.12. asti. Spektaakkeliakatemiassa nähdään teoksia suomen ja ruotsin lisäksi muun muassa saameksi, venäjäksi, englanniksi, farsiksi, arabiaksi ja kurdiksi.
Vastamainokset ovat myös vakiinnuttaneet paikkansa opetuksessa ja ne ovat sellaisenaan siirrettävissä oppimateriaaleiksi. Marraskuussa Stoassa järjestetään suomenkielisiä oppitunteja sekä työpajoja ja joulukuussa puolestaan Pro Artibus -säätiö järjestää näitä ruotsinkielisille koululaisille.
“Vastamainokset ovat olleet osa suomenkielistä opetusta jo pitkään. Nyt on aika sisällyttää ne myös osaksi ruotsinkielistä opetusta. On tärkeää, että pystymme opettamaan nuoria tulkitsemaan kuvia ja mainoksia, ja haluamme opettaa heitä tarkastelemaan kriittisesti sitä mitä mainoksissa meille esitetään ja kulutustottumuksiemme taustoja”, kertoo Pro Artibus -säätiön toimitusjohtaja Nina Toppila.
Ruotsinkielisen vastamainokset löydät täältä.