Ympäristöjärjestöt ja kaikenmaailman hipit ovat vuosia huutaneet biopolttoaineiden hiilijalanjäljestä. Usein kuuroille korville, kunnes nyt.
The Guardian uutisoi uudesta EU-raportista, joka kertoo, että EU:n liikennestrategiassaan suosima palmuöljystä tehty biodiesel saastuttaa jopa kolminkertaisesti normaaliin löpöön verrattuna. Soijasta tehty löpö saastuttaa tuplasti. Suomessahan on juhlittu suuresti sitä, että Neste Oil on maailman johtava palmuöljypohjaisen biopolttoaineen valmistaja. Suomi maailman kartalle!
T&E-ajatushautomon Jos Dings sanoo Guardianin artikkelissa, että: ”Meidän täytyy nopeasti hankkiutua eroon ensimmäisen sukupolven biopolttoaineista”. Ensimmäinen sukupolvi viittaa tässä yhteydessä esimerkiksi juuri palmuöljypohjaisiin polttoaineisiin, joiden valmistukseen ei käytetä kierrätettyä jätemateriaalia vaan elintarvikekäyttöön soveltuvia neitseellisiä raaka-aineita. T&E arvioi, että EU:n biopolttoainetavoitteet saattavat lisätä kasvihuonekaasupäästöjä jopa kahdella gigatonnilla.
Raportin julkaisua lykättiin koska syyt. Ehkäpä myös siksi, että ei helvetti.
Vuosien varrella ympäristöjärjestöt ja tutkijat ovat toistuvasti muistuttaneet, että biopolttoaineiden hiilijalanjälkeä arvioitaessa tulisi ottaa huomioon myös palmuplantaasien hiilijalanjälki. Ja se, että plantaasien alta on lanattu sademetsää surutta.
EU puolestaan on ajanut näitä biopolttoaineita kuin käärmettä pyssyyn, koska on ajateltu, että niiden avulla voimme jatkaa nykyistä menoa. Harmillisesti ne meidän päästöjen näennäiset putoamiset ovat kostautuneet tuotantoketjun toisessa päässä. EU on politiikallaan lisännyt kokonaispäästöjä. Mites meni noin niinku omasta mielestä?
Joku saattaa nyt kysyä, että eikö sähköautoteknologiaa olisi kannattanut kehittää tämän touhun sijaan. No, ainakin se on fakta, että polttomoottorit vaativat merkittävästi enemmän (tyyristä) huoltoa kuin sähkömoottorit ja polttoaineen jakelua varten rakennettuun infrastruktuuriin on sidottu melkoisesti pääomia. Ei siis kannata ihmetellä, että autoteollisuus ja öljy-yhtiöt eivät ole varsinaisesti rehkineen sähköautojen kimpussa.
Nyt sähköautorintaman eturivissä näkyykin ihan uusia pelureita.
“Perinteisellä autoteollisuudella olisi rahaa sijoittaa sähköautoihin, mutta se haluaa ensin rahastaa polttomoottoritekniikkaan tekemänsä investoinnit loppuun. Autojen valmistus on valtava koneisto, joka on tehtaineen, suunnitteluosastoineen ja kalliine patentteineen rakennettu polttomoottoritekniikan ympärille. Tähän käytetyn rahan ei haluta menevän hukkaan”, Suomen Sähköajoneuvoyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Järvinen sanoi Voiman artikkelissa vuonna 2007.
Samassa artikkelissa mainittiin myös mainio Who Killed The Electric Car -dokumenttielokuva aiheeseen liittyen. Se on katsottavissa kokonaisuudessaan Youtubessa (alla).
Samoin kuin perinteiseen raakaöljyyn, myös palmuöljyyn liittyy myös muita kuin ympäristöllisiä ongelmia.
Viisi vuotta sitten kirjoitin seuraavaa:
”Suomalainen Neste Oil hankkii ison siivun NExBTL-dieselin tuotantoon tarvitsemasta palmuöljystä Indonesiasta. Neste Oilin uusi, jättimäinen Singaporen tuotantolaitos vihitään käyttöön vielä tämän vuoden aikana ja toinen, yhtä massiivinen tuotantolaitos aloittaa toimintansa Rotterdamissa ensi vuoden alussa. Näiden sekä Porvoon tuotantolaitoksen kanssa Neste Oilista on tulossa eniten palmuöljyä käyttävä yhtiö maailmassa. Yhtiön arvioitu vuotuinen palmuöljytarve ylittää kaksi miljoonaa tonnia, joka on noin viisi prosenttia maailman palmuöljytuotannosta.
Viiden prosentin osuus maailman eniten tuotetusta ruokaöljystä ei ole vähäinen saavutus.
—–
Myös ihmiset kärsivät öljytuotannon aiheuttamista metsätuhoista. Pari vuotta sitten uutisoitiin palmuöljyä tuottavan yhtiön ja poliisien tuhonneen napalmilla noin 700 ihmisen kodit ja viljelykset samaisessa Riaun-provinssissa. Kuolonuhreilta ei vältytty ja operaatioon liittyi mittavat pidätykset. Syynä hyökkäykselle oli plantaasin raivaaminen.
Plantaasiksi kaavaillun alueen asukkaiden poistaminen väkivalloin on Indonesiassa tavallista. Tätäkään Neste Oil ei välitä yritysviestinnässään kuluttajille ja investoijille kertoa.”
Vuonna 2011 Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL, Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV ja Neste Oil aloittivat kokeilun, jossa osa Stadin busseista kulki palmuöljystä jalostetulla dieselillä. Voimassa kirjoitimme aiheesta seuraavaa:
”Palmuöljyä tuotetaan suurilla plantaaseilla, joiden tieltä on kaadettava sademetsää. Suurin osa Suomessakin käytettävästä palmuöljystä on peräisin hakatuilta trooppisilta metsäalueilta Kaakkois-Aasiasta. Metsien raivaus aiheuttaa suuremmat päästöt kuin koko EU:n liikenne yhteensä: hallitusten välisen kansainvälisen ilmastopaneelin mukaan sademetsien raivaaminen aiheuttaa noin viidenneksen maailman kasvihuonekaasupäästöistä.
Tuotannon haittavaikutukset johtuvat muun muassa kestämättömistä metsänhakkuista, hallitsemattomista kulotuksista, elinalueiden kutistumisen aiheuttamista uhkista uhanalaisille eläinlajeille sekä kasvihuonepäästöistä, jotka puolestaan aihetuvat soiden ojituksista, turvemaiden paloista ja lannoituksesta. Viljelmien tieltä tuhotaan kyliä ja häädetään alkuperäiskansoja asuinalueiltaan. Plantaaseilla on käytetty myös lapsityövoimaa.”
HKL vastasi tuolloin ongelmaan puuttuneille valtuutetuille, että ”Neste Oil hoitaa raaka-ainehankintansa vastuullisesti”. Vastuullisuus on epäilemättä katsojan silmässä.
Teimme aiheesta vastamainoksenkin vuonna 2009. Harmillisesti se ei ole täysin vanhentunut vieläkään.
EDIT: Lisätty tarkennus ensimmäisen sukupolven biopolttoaineisiin.