YleinenKirjoittanut Sonja Hyppänen

Tiedote: Valaanpyyntialuksen tankkausta häirittiin

Lukuaika: 2 minuuttia

Tiedote: Valaanpyyntialuksen tankkausta häirittiin

KirjeenvaihtajatKirjeenvaihtajat

Kirjeenvaihtajat ovat yhteytemme maailmalle. He kirjoittavat maailmasta, elämästä ja yhteiskunnasta sellaisena, kuin se heidän asemapaikastaan näyttäytyy.

Teksti Sonja Hyppänen

Sea Shepherdin alukset sabotoivat Nisshin Marun tankkaamista ja provosoivat törmäyksiä 20. helmikuuta, valaanpyyntialukselta tiedotetaan.

Tiedote medialle 20. helmikuuta 2013

Tiedotteen antaja: Institute of Cetacean Researchin (ICR)

mainos

Helmikuun 20. päivänä noin kello 1100JST:stä kello 1200JST:hen kestäneen tankkausoperaation aikana Etelämantereen valastutkimusohjelman (JARPAII) emäalus Nisshin Maru (NM) ja tämän täydennystankkeri joutuivat Sea Shepderdin (SS) laivojen Steve Irwinin (SI), Bob Barkerin (BB) sekä Sam Simonin (SmS) sabotaasin kohteeksi. SI ja BB on rekisteröity Hollantiin ja SmS on Australian rekisterissä.

1. NM oli aikeissa kiinnittyä tankkerinsa kylkeen polttoaineen siirtoa varten, kun SS:n laivat SI, BB ja SmS, yrittivät estää tapahtumaa hullunrohkeasti ja tulivat toistamiseen lähietäisyydelle NM:sta ja tämän tankkerista. Tankkausoperaation estämisen aikana SS laivat aiheuttivat useita törmäyksiä (vähintään: SI kerran, BB kahdesti, SmS kerran) NM:n kanssa. BB törmäsi myös tankkeriin.

2. Kukaan ei loukkaantunut tutkimusaluksilla, mukaan lukien NM ja tankkeri. Nisshin Maruun tuli kuitenkin lommoja. Tämän lisäksi kaide sen keulassa rikkoontui. Myös tankkerin runko meni lommoille paapuurin puolelta ja sen kaide vahingoittui. Kummankaan aluksen navigaatiokyvylle ei aiheutunut vaaraa näistä vahingoista.

3. Näiden hyökkäysten aikana NM käytti vesitykkejään ennaltaehkäisevänä toimena estääkseen SS aluksia tulemasta lähemmäksi, sekä toistuvasti lähetti varoitusviestiä pysäyttääkseen laivat. NM päätti kuitenkin keskeyttää tankkausoperaationsa SS laivojen äärimmäisen vaarallisen käytöksen aiheuttamien vaikeuksien vuoksi.

Joulukuun 17. päivä vuonna 2012 Yhdysvaltojen Ninth Circuit Court of Appeals antoi päätöksen, joka kieltää Sea Shepherdiä, Paul Watsonia tai ketään näiden kanssa toimivaa henkilöä fyysisesti hyökkäämästä Japanin tutkimusaluksia ja sen henkilökuntaa vastaan, tai navigoimasta niin että se vaarantaa näiden alusten turvallisen navigoinnin. Tämä määräys myös kieltää vastaajia lähestymästä mitään The Institute of Cetacean Researchin (ICR) tai Kyodo Senpakun (KS) alusta 500 jaardia (noin 457 metriä) lähemmäs niiden navigoidessa avomerellä.

ICR ja KS jättivät valituksen oikeuden päätöksen halveksunnasta Sea Shepherdin lähestyttyä tutkimusaluksia tammikuussa, rikkoen Yhdysvaltojen Ninth Circuitin Court of Appealsin päätöstä. ICR ja KS toimittavat oikeudelle lisätodisteita koskien helmikuun 15. ja 20. päivän estotoimia Sea Shepherdin taholta.

Japanin valaanpyyntiohjelma tutkimustarkoituksiin Etelämantereella (JARPAII) on täysin laillista toimintaa, joka toteutetaan kansainvälisen valaanpyyntiä säätelevän ICRW-sopimuksen mukaisesti. Tällä kertaa SS sabotoi tankkausoperaatiota, joka on välttämätön alusten turvalliselle navigoinnille. Tämä myös uhkaa tutkimusalustemme turvallisuutta ja miehistön henkeä, ja on näin mahdoton hyväksyä. Jälleen kerran vetoamme asiaan liittyviin valtioihin, mukaan lukien Hollanti, Australia ja Uusi-Seelanti, joihin SS alukset on rekisteröity; sekä Yhdysvaltoihin, jossa on SS:n päämaja että nämä käyttäisivät kaikki keinot estääkseen heitä ja käsitelläkseen heidän rikollisia toimiaan tiukasti ja objektiivisesti.

SS:n syytökset, joiden mukaan tutkimusalusten tankkausoperaation aikana tapahtui öljyvuoto, ovat vailla perusteita. Polttoaineen siirto tankkerista tutkimusaluksiin toteutetaan turvallisesti käyttäen hermeettisesti sinetöityä polttoaineensiirtojärjestelmää, joka tekee vuodon mahdottomaksi. SS:n syytökset ja huhut tankkerin törmäämisestä jäävuoriin ja väitteet öljyvuodosta ovat molemmat yhtämittaisesti perusteettomia.

Kansainvälinen sopimus määrittää tarkat standardit sille, minkä tyyppistä polttoainetta voidaan kuljettaa tai käyttää Eteläisellä jäämerellä. Etelämantereen tutkimusalusten täydennystankkerin kuljettama polttoaine täyttää nämä määräykset eikä mitään kansainvälistä sopimusta ole rikottu.

Lue lisää: Sea Shepherdin toinen tiedonanto ja Sonja Hyppäsen artikkeli.