Vellamonkatu 30
Vellamonkatu 30 on paikka, jossa Voimaa toimitetaan. Samassa talossa työskentelee kaikenkirjava joukko talouden, rauhantyön, luonnonsuojelun ja politiikan asiantuntijoita.
Teksti Jari Tamminen
Angry Birds -esikoulu vie pahuuden uusiin sfääreihin.
Nyt tuli mitta täyteen.
Angry Birds -brändi on aiemminkin lisenssoitu täysin vailla harkintaa kaikkeen mahdolliseen. Tällä kertaa pääministeri Katainen (hul.) on Ylen mukaan reissannut Kiinassa myymässä Angry Birds -esikoulua. Ensimmäiset Rovio-eskarit olisi tarkoitus avata Pekingiin, Shanghaihin ja Chengduun.
Säälin mainittujen kaupunkien lapsia. Mitään pahaa nuo viattomat eivät ole tehneet eivätkä ansaitse moista kohtaloa.
Jani Leinosen halpatuotantoteos Made in China sai ihan uusia merkityssisältöjä tämän uutisen myötä. Tämä on kuva pahuudesta, älkää erehtykö luulemaan mitään muuta.
Miksi tämä Angry Birds -eskari on huono idea?
Olen kauhulla katsellut dokkareita ja lukenut artikkeleita yhdysvaltalaisesta koulujärjestelmästä, jossa oppilaille syydetään luokkahuoneissa mainoksia oppikirjoissa ja televisioiden välityksellä. Laskutehtävissä voidaan laskeskella sponsoriyhtiön karamelleja ja luokkahuoneessa tuijotetaan Chanel One News -kanavaa, joka pursuaa mainoksia. Mainosten tuputtaminen luokkahuoneissa tuntuu erityisen pahalta, koska juuri siellä lapsia kannustetaan imemään itseensä vaikutteita ja tietoa.
Rovio vie tuon pahuuden täysin uusiin sfääreihin.
Enää kyse ei ole yksittäisistä oppikirjoista tai mainosvideoista – koko koulu on yksi jättimäinen mainos, jonne lapset hylätään. Tuskin opettajatkaan viran puolesta kaupallisia viestejä muksuille kovinkaan kriittisessä hengessä analysoivat. Skidit uskovat sen, mitä aikuiset kertovat eivätkä tutkimustenkaan mukaan kykene kyseenalaistamaan kaikkea vastaanottamaansa tietoa. Kuitenkin juuri mainosmaailmassa liikutaan alueella, jossa vastaanottajan vastuulle jätetään hyvinkin paljon – pitää ymmärtää että Fairy ei oikeasti tee käsistä pehmeitä eikä Axe tee naisista aivottomia pimatsuja.
Nyt lasten luottamusta ja alttiutta uuden oppimiselle käytetään mainosviestin pommittamiseen todella voimallisella tavalla. Ymmärrän toki, että firmalla on vain yksi ainoa tuotemerkki. Kun tuottoa pitää repiä, niin sitä ainokaista joutuu monistamaan ad infinitum. Mutta joku tolkku pitäisi olla. Keksikää vaikka toinen peli, tai jotain.
Rovion oppimateriaaleista [sic.] vastaava johtaja Sanna Lukander hourii Ylellä seuraavaa: ”yhdistetään [Angry Birds] syvään koulutusosaamiseen, se on sellainen paketti, joka on voittamaton. Kyse on paljon enemmästä kuin pelistä. On kyse opettajankoulutuksesta, oppimistiloista, tuotteista.”
”Tuotteista”. Olisimmeko valmiita laittamaan omia lapsiamme moiseen mainoskouluun? Tuskin.
Mitenköhän kuluttajavirasto muuten suhtautuisi tähän projektiin, jos se toteutettaisiin Suomessa? Meillä lapsiin kohdistunutta markkinointiahan säädellään erityisen tarkasti.
Yrityksen maksaman suoran markkinoinnin tai piilomainonnan esiintyminen koulujen ja oppilaitosten käyttöön tuotetussa oppimateriaalissa on lähtökohtaisesti aina kuluttajansuojalain tarkoittamalla tavalla sopimatonta ja lain vastaista, linjataan Kuluttajaviraston muistiossa.
Vaatisi melkoista röyhkeyttä väittää, että nämä mainoseskarin mainokset eivät olisi kohdennettuja eskarilaisille.
Samalla kun pääministeri Kataisen ohjauksessa poliittinen koneisto pyrkii parhaansa mukaan kuristamaan suomalaisen koululaitoksen ja yliopistot hengiltä, osallistuu pääministeri tämän perversion markkinointiin.
Jos joku opetushallituksesta on osallistunut tähän, niin lyökää rautoihin ja kuritushuonetta päälle.
On tietenkin hienoa viedä suomalaista opetusosaamista maailmalle – tasa-arvoa, kouluruokailua ja kaikkea. Mutta pitäisikö meidän kuitenkin pohtia, että mitä kaikkea sen siivellä kaupustellaan. Yhtä hienoa olisi puskea muksuille vitaminoitua herskaa keripukkia vastaan.
Enkä minä ole mikään Angry Birds -vastustaja. Puhelimessani on Angry Birds Star Wars, oikein viihdyttävä peli. Ja muksunikin saavat pitää Angry Birds -paitoja ja leikkiä niillä palluroilla kotosalla. Ei minulla ole edes mitään Angry Birds -leikkipuistoja vastaan – niihinhän voi olla menemättä, jos siltä tuntuu.
Mutta tässä ylittyy nyt raja: Kill it with fire.
En ikinä kykene muotoilemaan tuntemuksiani tämän projektin tiimoilta paremmin kuin Bill Hicks: Seriously, kill yourself, you have no rationalization for what you do, you are Satan’s little helpers. Kill yourself, kill yourself, kill yourself now.
Rovion pahat teot eivät rajoitu tähän eskariin. Jotta loukkaus yhteiskuntaa kohtaan olisi täydellinen, firma hamuaa valtion rahoja ulottamalla lonkeronsa hoivabisnekseen.
Tekes rahoittaa tutkimusta, jossa pyritään kehittämään Angry Birds -terveyspalvelusovelluksia. Fatta maksaa kehitystyön: kaipa tätä voisi kutsua vaikka kapitalistiseksi sosialismiksi. Hoivabisnestähän se pääministerin kykypuolue on halunnutkin ulkoistaa. Että Angry Birds -terkkariin sitten kun on krenkkaa.
Onhan Taiwanissa jo Hello Kitty -synnytyssairaala, että katsokaa tulevaisuuttanne.
Tekisitkö tämän omalle lapsellesi?
Entä jos kuitenkin sovittaisiin, että jatkossa pelifirmat keskittyvät omaan ydinosaamisalueeseensa, eivätkä pilaamaan kaikkea sitä, mikä tässä maailmassa on vielä hyvää? Ettei tarvitsisi niitä rovioita kohennella.
Tekstiä korjattu klo 18.20: Hello Kitty -synnytyssairaala sijaitsee Taiwanissa, ei Koreassa, kuten aiemmin väitettiin.