Vellamonkatu 30
Vellamonkatu 30 on paikka, jossa Voimaa toimitetaan. Samassa toimistossa työskentelee kaikenkirjava joukko talouden, rauhantyön, luonnonsuojelun ja politiikan asiantuntijoita.
Teksti Hanna Nikkanen
Finavia harkitsee rotuprofilointia. Miettikää vielä kerran.
Finavia harkitsee profiloinnin käyttöönottoa suomalaisilla lentokentillä. Riskiprofiiliin osuvat matkustajat ohjattaisiin tavallista useammin läpivalaisevaan henkilöskanneriin.
Uskonto ja kotimaa voisivat vaikuttaa, yritysturvallisuuspäällikkö Jyri Vikström pohtii Ylen uutisessa. Ja kun Vikström puhuu uskonnosta, me kaikki ymmärrämme hänen puhuvan muslimeista. Tasa-arvokysymyksenä Vikström ei profilointia pidä.
No ei puhuta tasa-arvokysymyksistä. Puhutaan tehokkuudesta.
Jos profilointi otetaan käyttöön, turvatarkastajat valitsevat läpivalaisuun sellaisia matkustajia, jotka näyttävät muslimeilta – on huntua tai partaa – tai joiden passissa lukee vaikka Jemen tai Afganistan. Tämän kaikki tietävät, myös potentiaaliset terroristit kaikenlaisista ääriryhmistä.
Miten itse toimisin, jos sattuisin kuulumaan terroristisoluun? En ainakaan lähettäisi pommireissulle sellaista palavasilmäistä partasuujäsentä, jonka tiedetään joutuvan läpivalaisuun. Valitsisin tyypin, jolla on kyllin neutraali passi ja sonnustaisin sen siisteihin vaatteisiin. (Vastaavasti en huolisi alpakanvillaisessa hupparissa kulkevaa hippiä mittavan huumelastin kuriiriksi.)
Profilointia käyttävässä järjestelmässä turvatarkastajien aika kuluu parrakkaiden miesten hätistelemiseen, vaikka kaikki tietävät, että oikea terroristi on parraton tai ainakin osaa ajaa naamakarvansa pois ennen iskua. Satunnaisia tarkastuksia tehdään tietenkin vähemmän, koska henkilöresurssit ovat kiinni profiloinnissa. Ja juuri satunnaisissa tarkastuksissa terroristit voisivat jäädä kiinni.
(MIT:n opiskelijat Samidh Chakrabarti ja Aaron Strauss esittävät tässä tutkimuksessaan mainiosti, miten terroristisolu voi verrattain vaivattomasti kiertää profilointijärjestelmän. Tällöin puhtaasti satunnaistarkastuksiin perustuva järjestelmä pysäyttäisi terroristit monin verroin profilointia tehokkaammin.)
Profilointi tekee lentämisestä turvattomampaa. Sen lisäksi se valikoi toistuvan häirinnän kohteeksi ihmisryhmän, joka ei häirintää ansaitse: kaikki ne tavalliset muslimit ja muslimilta näyttävät ihmiset, joilla ei ole pommia kassissa. Se on kiusaamista, jolle ei ole järkiperusteita. Eikä se ainakaan auta näitä tavallisia muslimeita tuntemaan oloaan kotoisaksi ja turvalliseksi yhteiskunnassamme.